Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af nemocharley » 26 apr 2013 13:27

Nej anlægget til huset er ikke med tryk. Jeg tror altså det her fint kan komme til at virke, hvis de følger jeres anvisninger. Fyret som er lidt for stort til huset, kommer til at tabe nogle kw i bufferen (plus de udvider det opvarmede areal med knap 30m2), med en god/intelligent styring kan varmen fordeles økonomisk. Bufferen forberedes til solvarme, og selve solvarmedelen tilkøbes når pengene er til det.

De skal bruge lidt penge på den 8 år gamle KSM (nye sten til brændkammer bla., og styringen skal vistnok opdateres) - og med buffertank kan de fyre med det gratis træ, de i ny og næ får fat i rundt omkring.

Jeg synes deres idé er god, jeg gætter på at den kan realiseres for ca. 30.000 (m. solvarme). Besparelsen i brændsel og mindre slid på fyret har jeg ikke helt overblik over, men det tror jeg, de har. Pt fyres der med træpiller og en sjælden gang korn (hvilket jeg har frarådt dem set i lyset af den megen pausefyring).


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af leo-pol » 26 apr 2013 14:01

vil da lige fortelle at hvis man ikke ved det kan det være noget rigtigt lort at svejse i en gammel olietank da olien sikkert er trængt ud i jernet....
bøvlede selv en del med det da jeg lavede min tank om....
men det kan hjælpe en hel del hvis man varmer jernet på tanken op, omkring det er skal svejses....
og vil da også lige tilføje at det ikke er svejsearbejdt for de fleste begyndere....
hvad er det for en ksm der skal side på tanken....???
leo-pol

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af pelle » 26 apr 2013 18:23

Hej

Du kan fint benytte olietanken.. Sådan en kleppert af en "golfradiator" som veksler til solvarmen, lagde jeg ned i bunden af min akkutank.En ombygget olietank. Den har 5 m2 overflade, hvilket er nok til 25-30 m2 solfangere. Det er billigt og er jo i bund og grund den måde en alm. soltank fungerer på/med. Der er jo blot en spiral i bunden af sådan en soltank som man køber..
602.JPG
Problemerne med at svejse en olietank til, genkender jeg slet ikke. Vi brugte co2 til at svejse.Til kontrol om det var tæt, proppede vi klude i studsende og pustede lidt overtryk med en luftpistol..Så, sæbevand på svejsningerne. Boblede det lidt fik det lidt ekstra svejsning.. Mit anlæg fungerer tæt og tilfredsstillende nu på 6 år og det er jeg overbevidst om at det vil blive med at gøre fremover..
Ingen grund til at gøre det mere kompliceret..
513.JPG
Det er sådan cirka den (veksler til solvarmen) ligger inde i bunden af akkutanken. Så frem fra solfanger ind ved top og retur ud til solfanger ved bund..
:)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af triumph » 26 apr 2013 20:14

Hvad jeg har læst mig til, så skal tanken forstærkes, f. eks ved svejse stag indvendigt i tanken.
Selvom der ikke er et anlæg med trykkespantion, så er der alligevel tryk på (måske 10 mvs (1 bar) hvis der er 1ste sal). Og det er olietanken ikke beregnet til.

En i nærheden fik den gode ide at skære i en olietank med en vinkelsliber. Tanken eksploderede og han røg 20 meter væk, og fik åbent benbrud.
Hvis jeg skulle svejse i sådan en fætter, så skulle den skylles grundigt (der findes et special middel til at rengøre tanke med, der skal svejses på, naboen brugte det for ca 14 dage siden da jeg svejste hans tank til båden, ved dog ikke hvad det hed. Google viste f.eks det her: http://www.chemcap.com/da/productsk/textk/bcnonex.htm)

Så ville jeg fylde den med svejsegas (Co2, kvælstof (N) eller lignende)
Last edited by 1 on triumph; edited 26 times in total

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af pelle » 26 apr 2013 20:29

triumph skrev:Hvad jeg har læst mig til, så skal tanken forstærkes, f. eks ved svejse stag indvendigt i tanken.
Selvom der ikke er et anlæg med trykkespantion, så er der alligevel tryk på (måske 10 mvs (1 bar) hvis der er 1ste sal). Og det er olietanken ikke beregnet til.

En i nærheden fik den gode ide at skære i en olietank med en vinkelsliber. Tanken eksploderede og han røg 20 meter væk, og fik åbent benbrud.
Hvis jeg skulle svejse i sådan en fætter, så skulle den skylles grundigt (der findes et special middel til at rengøre tanke med, der skal svejses på)

Så ville jeg fylde den med svejsegas (Co2, kvælstof (N) eller lignende)
Udstødningsgas kan benyttes... Selvf. pas på.. Ellers fyld den op med vand..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af WoodyHugo » 26 apr 2013 20:48

triumph skrev:Hvad jeg har læst mig til, så skal tanken forstærkes, f. eks ved svejse stag indvendigt i tanken.
Selvom der ikke er et anlæg med trykkespantion, så er der alligevel tryk på (måske 10 mvs (1 bar) hvis der er 1ste sal). Og det er olietanken ikke beregnet til.

En i nærheden fik den gode ide at skære i en olietank med en vinkelsliber. Tanken eksploderede og han røg 20 meter væk, og fik åbent benbrud.
Hvis jeg skulle svejse i sådan en fætter, så skulle den skylles grundigt (der findes et special middel til at rengøre tanke med, der skal svejses på)

Så ville jeg fylde den med svejsegas (Co2, kvælstof (N) eller lignende)
Rolig nu , en olietank der er eksploderet ? ...........hvis man ikke har forstand på hvad man laver kan alt sprænge i luften, man skal tappe alt olie af inden man starter med skæreklingen.

Hvis man er skære/svejser kyndig og sætter sikkerhed højt , er det ingen problem overhovedet.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af fryseren » 26 apr 2013 21:04

HVORFOR skriver så mange at olie tanken skal Forstærkes.. ?

Den er køres trykløs!!
Den kan klare at der er 1200L olie i den så kan den altså også klare 1200 L vand

-- så meget tungere er vandt altså heller ikke..
1200L olie vejer ca 980 KB
1200L 50c vand vejer ca 1150 kg

Mon ikke disse tanke er produceret med en seriøs margin.. som i 100% eller mere da det netop er lavet til "farligt" materiale.

JA jeg spørger bare HVORFOR, hvori ligger det saglige for at forstærke?

/fryseren

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af Tom_AT » 26 apr 2013 21:29

fryseren skrev:HVORFOR skriver så mange at olie tanken skal Forstærkes.. ?

Den er køres trykløs!!
Den kan klare at der er 1200L olie i den så kan den altså også klare 1200 L vand

-- så meget tungere er vandt altså heller ikke..
1200L olie vejer ca 980 KB
1200L 50c vand vejer ca 1150 kg

Mon ikke disse tanke er produceret med en seriøs margin.. som i 100% eller mere da det netop er lavet til "farligt" materiale.

JA jeg spørger bare HVORFOR, hvori ligger det saglige for at forstærke?

/fryseren
Fordi sådan en olietank ikke er beregnet til andet end det tryk der er i den.
Men eftersom mange har 1.sal, og jo skal have ekspansionen over radiatorer på 1. sal kommer vi op i ca 5 meters højde. Det er 0.5 bar ekstra på sådan en tank. Og det er langt fra sikkert den kan holde til det. Derfor forstærkninger.

Triumph ->
Et hus med 1. sal er ikke 10 meter højt, hvilket er højden man skal op i, for at der vil trykket vil stige med 1 bar.

Min 1800 liter ekspansionsbeholder blev bare tømt for olie og så svejst osv. Det sker der intet ved. Der er ingen grund til at male fanden på væggen.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af Landlyst » 26 apr 2013 21:32

WoodyHugo skrev:
Rolig nu , en olietank der er eksploderet ? ...........hvis man ikke har forstand på hvad man laver kan alt sprænge i luften, man skal tappe alt olie af inden man starter med skæreklingen.

Hvis man er skære/svejser kyndig og sætter sikkerhed højt , er det ingen problem overhovedet.

Det er så lige der du tager fejl som nok også nogle af dem som den er eksploderet for har gjort.... Det er IKKE olien der er farlig... det er dampene der er der.... En tank fyldt helt med olie sker der ikke noget ved at skære i.... Men hvis man fylder den med vand så ka du skære løs... Og fylder du den med vand og tømmer den så har du klemt dampene ud og trukket frisk luft ind... Og så skal man selvfølgeligt ikke begynde at gøre noget på en tank hvor der ikke er mindst et åbent hul....

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af Zarge » 26 apr 2013 21:40

Forstærkning er så vidt jeg har forstået, fordi varme udsvingningerne fra kold til varm og tilbage igen udsætter tanken for en type belastning som den ikke er konstrueret til, så det skulle aflaste svejsningerne... Om det er korrekt ved jeg ikke...
Men jeg to et kopbor og borede huller på begge sider, og stak halv tommer sort rør gennem, så de stak en go cm ud på begge sider, og svejsede dem fast... Nemt og effektivt...
Ang sikkerhed, så blev tanken tømt, skyllet ud en enkelt gang, og så fyldt med CO2 for at fortrænge ilten...


Besvar