Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på Trykexspansion

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
mayfly802
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 mar 2013 12:17
Modtaget likes: 1 gang

Størrelse på Trykexspansion

Indlæg af mayfly802 » 02 apr 2013 16:19

Hej alle solvarmefolk

Hvor stor en trykexpansions beholder skal jeg regne med til 6 fladpaneler a 2,2 m2 og ca. 15 meter rørføring med DN20 rør og en 4 m2 solspiral der indeholder 19 liter ? Forhandleren har foreslået 60 liter...det virker lidt voldsomt gør det ikke ?

Mvh............Per K.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Størrelse på Trykexspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 apr 2013 17:53

Din trykekspansion på solvarmen skal helst kunne indeholde alle samtlige liter væske, der befinder sig oppe i panelerne og ikke mere.
Jeg husker ikke præcis hvor mange liter hver panel indeholder, men det ved du sikkert selv.

Husk også en meget vigtigt ting.
Du skal monter denne trykekspansion på returrøret der går op til solfangeren.
Endelig ikke på fremløbet på vej ned fra fangerne.

Og der må ikke findes nogen form for ventiler eller pumpe mellem ekspansion og fangere.

I tilfælde af strømsvigt / pumpesvigt, så opstår der lynhurtigt en damplomme oppe i toppen af fangerne, trykket stiger, og nu skal væsken presses baglæns ned i trykekspansionen.
Hvis ikke beholderen er stor nok, vil væsken blæse ud af sikkerhedsventilen, og i opsamlerbeholderen.

Det er jo kun væsken i fangerne der skal kunne trykkes baglæns ned i eks. beholderen.
Væsken i rør og spiraler, bliver altid bare liggende.
Når solen så er gået ned igen, så er det ekspansionsbeholderens opgave, selv at trykke væsken op i panelerne igen.

Rigtig mange har anbragt trykekspansionen på fremløbet ned fra fangerne og sikkerhedsventilen samme sted.
Husk.: 1 liter væske bliver til 1100 liter damp. Når det går over i dampform.

Derfor kunne man læse for et par år siden.: Kælderrum oversprøjtet med skoldhed glycol.
Anlægget var samlet forkert.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar