Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vakuum solrør lodret montering tybe U erfaring ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Vakuum solrør lodret montering tybe U erfaring ?

Indlæg af pbn » 30 mar 2013 16:08

Hej jeg går og tænker på at monterer ca. 300 vakuum solrør til at supplerer varme til opvarmning, jeg har 150 rør på taget til at lave varmt vand med og det kører fint.
Jeg tænker at monterer dem lodret på en sydvendt mur for at få den største virkning om vinteren, da det er der vi har brug for varmen.
Jeg er på min søgen stødt på nogle "U" rør hvor kobberrøret går ned gennem glasrøret altså er det væsken der løber ind gennem pumpen der går ned i glas røret. Disse rør skulle være meget velegnet til lodret montage.
Er der nogle med erfaring med disse rør?
Og erfaring med lodret montage generelt ?


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Vakuum solrør lodret montering tybe U erfaring ?

Indlæg af fryseren » 01 apr 2013 15:31

Ingen erfaringer.

Men er selv ved at kigge på lodret montage på sydvendt mur, under tag udhæng.
Jeg kigger på 5 stk fladefangere a 2kvm. (grundet det visuelle indtryk på aktuel placering)

Var inde og kigge på U-typen, kunne kun finde den ulempe der for mig hedder "visuelt indtryk"

Og har man rigeligt overkapacitet betyder reduceret sommer ydelse jo intet
Kan kun se fordele omkring lodret montering på sydvendt væg, Hvis der er en vis "overkapacitet" i mit tilfælde 10kvm, frem for tag montering af f.eks 4 kvm.

Pris/årlig ydelse er dog ikke lige så god på det samlede anlæg. men hvad betyder 10.000 fra eller til i vore dage.
Om jeg skal bruge 230.000 eller 240.000 på at energi renovere mit hus er fløjtende ligegyldigt. (kommer til at spare omkring 28.000 årligt)

nemocharley

Vakuum solrør lodret montering tybe U erfaring ?

Indlæg af nemocharley » 01 apr 2013 19:38

prøv evt. at spørge vvfs.dk - Niels Lyck

Jeg var i Friland og se et lodret sydvendt selvcirkulerende hjemmebygget solvarmeanlæg. Det var efter sigende ret effektivt - og simpelt. Hvis det er skyggefrit kunne du overveje pladesolfanger. Kan H-rør i øvrigt ikke også monteres lodret (eller næsten lodret), jeg har ihvertfald set diagrammer, hvor de er monteret i 80 grader.


Besvar