Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme uden direkte VVB.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 mar 2013 22:05

Det største varmetab er, hvis du vil have 30 vacuumrør til at opvarme centralvarmevandet, for dernæst at opvarme dit varme brugsvand.
Der tror jeg, der vil gå for meget til spilde. De vil i al fald komme på arbejde de 30 rør.

Det er jo et beskeden solvarmeanlæg du vil have til at trække en større varmeforsyning.

Det er meget begrænset, hvor stor varmespildet vil være, bare ved at væsken løber gennem 2 x 20 meter rør, når disse rør er godt isoleret.
OK, - til gengæld vil du så ikke få varme i badeværelsesgulvet.
Men er det ikke til at leve med om sommeren.??.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af cp_ » 12 mar 2013 22:33

Tak for svarene Ernst.
Kan se hvad du mener, men reelt set vil "central varme vandet" bestå af 300 L Solvarmebeholder, 15 m løgstør rør (isolerede pex rør gravet 1 meter ned i jorden) og en 60 L varmt vands beholder i den anden ende. Radiatorer og gulvvarme vil være lukket ned (fyret kunne lukkes af med en bypass ventil eller noget, så der ikke cirkuleres igennem).
Men ok, det er ikke kun et spørgsmål om det kan lade sig gøre, hvis ikke det vil fungere ordentligt uden for meget spild, vil jeg arbejde videre med den alternative placering :)
Og du har helt ret, behøves ikke gulvvarmen om sommeren, så det kan jeg sagtens leve med ;)
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Besvar