Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af nemocharley » 14 dec 2012 17:52

Hej på forum

Er der nogen som har erfaring med stoker og solvarme, som to adskilte varmeanlæg?

Jeg tænker specifikt på følgende - et stoker med pausefyring, som er tændt fra 1/10 til 1/4. Og et solvarmeanlæg der tager sig af varmt vand OG varme i gulvene fra 1/4 til 1/10.

Solvarmen vil jo arbejde året rundt - men hvordan skal det sættes op, hvis fyret pausefyrer (og altså ikke har automatisk tænd/sluk)?

Skal pausefyrende stoker stadig fyre ind i toppen af akkutanken?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af BWJ » 14 dec 2012 18:45

Med en veksler på retur til kedel, bygget op med 3 vejs ventil der lukker af til fyret når solen kan magte det, så passer det sig selv
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nemocharley

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af nemocharley » 14 dec 2012 19:30

Det lyder dejligt enkelt og slidstærkt :)

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af lille_smed » 14 dec 2012 19:48

har du være ude at købe

nemocharley

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af nemocharley » 14 dec 2012 20:07

Nej - det er et lidt større projekt for mig. Jeg har været igennem mange faser, og i dag havde jeg en snak med skorstensfejeren som i bund og grund reducerede mine muligheder en del.

Planen er at jeg til sommer renoverer bryggers, vælter skorsten og lægger gulvarme. Bryggerset er 410 i længden og 3.5 i bredden - efter skorstensfejersanvisninger skal jeg lave et lille fyrrum i bryggers på 2x2 meter (jeg har ikke andre muligheder, da jeg ikke vil udvide det eksisterende boligareal - det gør heller ikke noget, den løsning vi kom frem til fungerer godt og ser pæn ud).

I det lille fyrrum skal fyret stå. Jeg står og ser på to meget forskellige stokere PH12-300 (autotænd integreret med q-pro) og Cpi12 (pausefyring mere enkel og nok lidt mere driftsikker). Lige over fyrrummet kan der stå en vvb m to spiraler (eller buffertank m. varmtvandsstation) på 300-500 liter og på taget (45 graders hældning næsten stik syd) kan der med fordel lægges 60 vacuumrør, måske 80.

Jeg får ikke råd til det hele i samme omgang, så det er naturligvis fyret først.


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af lille_smed » 14 dec 2012 20:11

oki nogen bestemt grund til at du vil have en stoker og ikke en lille pille brænder .. vil du fyre med andet en piller

nemocharley

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af nemocharley » 14 dec 2012 20:19

Ja den mulighed vil jeg gerne have - jeg vil gerne fyre med både træpiller, flis og korn.

Jeg har haft kig på den lille BS1016mini men det går ikke. Pillemagasinet er for lille og ja så fyrer den altså kun med piller. Så jeg må lige hoste op med 25-30.000 mere.

Er det egentlig et problem at have vvb i næsten samme højde som solfangerne?

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af lille_smed » 14 dec 2012 21:57

inden du beslutter dig helt ..om fyr du skal vælge .. så syntes jeg du skal regne lidt på hvor lang tid der går inden du har sparet de 25,000 kr men hvis du kan bruger 1500 liter olie om året .. det vil svare til 3,5 toms piller (dyrt sat 2500 kr) så kan du fyre for 8-9000 kr .. så vil jeg ikke tænkere over om man kan fyre med korn og div .. korn og div. sviner noget mere og der er mere arbejde med det

nemocharley

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af nemocharley » 14 dec 2012 22:17

Beslutningen er taget angående fravalget er scotten. Der er andre overvejelser - driftsikkerhed og udgifter forbundet dermed set over mange år, magasinstørrelse - som er vigtig, da jeg skal kunne være fra fyret i 7-8 dage i fyringssæsonen. Og så har jeg brug for en meget simpel og selvstændig stoker - min fornemmelse af scotten er at man skal være væsentlig mere over den, for at få den til at arbejde optimalt. Jeg er ikke teknisk eller praktisk stærk, så det skal være enkelt og driftsikkert.

Hvis jeg kun skulle fyre med piller så ville jeg nok genoverveje scotten, men det forholder sig sådan at jeg en gang imellem vil have adgang til meget billig brændsel - og så er det rart at kunne bruge det.

Er det egentlig et problem at have vvb i næsten samme højde som solfangerne?

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Solvarme og Stoker som to "adskilte" systemer.

Indlæg af lille_smed » 14 dec 2012 22:27

drift sikker og simpel.. tror bestemt scotten kan være med en stoker .. min svigerfar har haft hans til at køre i 4 år nu sommer og vinter stopper kun for at gøre rent .. 2-3 gange om året .. fylder piller på så han kan være væk 1 mdr .. har skiftet 1 eltænder

det skulle ikke være noget problem hvor beholderen er .. .. det der betyder mere er at du finder noget som kan snakke sammen med dit fyr .. fyret skal gerne selv kunne tænde op ..

kender flere som har fyret med mange forskellig ting .. ( gratis) de er gået tilbage til piller .. der var for meget besvær..

men har du et større olie forbrug .. end de 1500 liter


Besvar