Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme med Pillefyr - Kan det betale sig?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Rex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 aug 2012 18:06
Mit fyr: Intet Endnu, men skal have et i 2012
Areal: 320
Brændsel: Intet lige nu, det gamle fyr smidt ud.
Fremviser gerne i postnummer: 3650
Geografisk sted: Ølstykke - Nordsjælland

Solvarme med Pillefyr - Kan det betale sig?

Indlæg af Rex » 10 aug 2012 18:27

Hej, vi skal til at have nyt fyr efter tilbygning. Oliefyret bliver skiftet ud til et nyt Woody/Scootie 20KW fyr.

Vi skal alligevel have ny varmtvandsbeholder,
så spørgsmålet er om det i samme omgang kan betale sig at sætte et Solvarme anlæg op?

Jeg har kigget til på:
http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=4 ... cts_id=474

Men hvor mange år skal det køre før det har betalt sig hjem?

Hilsen Jan


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af MichaelK » 10 aug 2012 18:57

Hej og velkommen til :great:


Som udgangspunkt nej, men....

En 20kW scotte er jo en kraftig sag (har Du mange kvm. at varme op?), så den vil
måske være en smule uøkonomisk at starte op for lidt varmt vand? Derfor kunne
det sagtens være fornuftigt med et solvarmeanlæg?

Desuden kan solvarmeanlæget, hvis det er rigtigt skruet sammen, jo leverere en
del varme til både VVB (varmtvandsbeholder) og til noget gulvvarme. Din Scotte
kan derfor være slukket hele sommeren.

Havde Du kun skulle bruge et 10kW anlæg, så havde jeg frarådet investeringen i
solvarme. Det er kun fordi det er en 20kW Du åbenbart skal bruge, at jeg fraviger
min normale anbefaling.

Håber Du kunne bruge mit svar? :D



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af Lintz » 10 aug 2012 19:12

Der vil nok komme mange meninger om det kan betale sig, Nogle mener at solfangeren er "yt" og det kun er solceller der dur - hvilke som regel også er en meget højere investering.
Jeg selv købte pillefyr samt vaccum-solfanger for ca 1½ år siden og er godt tilfreds - Det var under ordningen "skrotditoliefyr.dk" hvor man fik hjælp til alternative opvarmningsformer - herunder solfanger (ikke pillefyr).
Ved at investerer i et solfanger anlæg opnår du muligheden for at suplerer din pilleopvarmning med solens kraft om vinteren, men du får samtidig muligheden for helt at slukke dit pillefyr i sommerhalvåret og kun nøjes med solen. Derved sparer du på piller og opstarter samt alm slid på dit pillefyr (nogle vil sige at det kun koster et par kroner i piller pr dag at lave varmt vand til familien og at det derved aldrig kan betale sig at købe solfanger - andre vil nok påstå at det er billiger at opvarme dit vand via el) Meningerne er delte men personligt synes jeg det er dejlig at gå ud i fyrrummet og se at min solfanger producerer 67 g en overskyet dag og at jeg ved at når familien går ud og tager sig en laaaaangt varmt bad så koster det kun vandets pris - opvarmningen får jeg "gratis".

Ps. Velkommen til - og udfyld din profil mere fyldig - måske en dit nærområde gerne vil vise anlægget frem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af triumph » 10 aug 2012 19:29

der er en masse tråde om dette emne.
min solfanger bliver kun 45-55 c varm når det er overskyet = 35 C i bunden af vvb. Den sørger heller ikke for vv kl 5 om morgenen når vi går i bad. Så slippe for anden opvarmning. Det gør jeg ikke. Uden solvarme kan jeg lave vv på ca 3 kg piller om dagen (det ved jeg fordi der engang var en mus der havde gnavet i ledningen til termoføler på solvarmen :? ). Om sommeren når solvarmen køre bruger jeg ca 1 kg/dag. Altså en besparelse på ca 4 kr i døgnet om sommeren, og nærmest ingenting om vinteren.
samtidigt bruger solvarmen strøm til cirkulationspumpen (uden jeg har regnet på hvormeget)
Men det er ihvertfald i solvarmens farvør hvis jeg siger at jeg spare 3 kr i døgnet på årsbasis = godt 1000 kr om året.
Så det tjener ikke sig selv hjem på en formidag.
Jeg har et 16/24 KW Woody. Når du køber sådan et, får du ingen problemer med start/stop. Bare du har en termoføler i vvb. Og lukker for resten af installationen, (gerne med en motorventil) når der kun er behov for vv
Last edited by 2 on triumph; edited 10 times in total

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af Zarge » 10 aug 2012 19:38

Når nu I snakker om at solen opvarmer VVB tilstrækkeligt, hvormeget er det så, jeg mener hvor mange liter snakker vi?, for de 110 der er i min vvb froslår hverken helt eller halvt når fruen går igang... :oops:
Nu har den sin egen pumpe, og en go akku at suge fra, så det er ikke noget problem, men hvis den ikke kunne blive suppleret løbende gik festen sgu ikke...


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af triumph » 10 aug 2012 19:43

min er 250 liter og 4,4 m2 solfanger
Sådan en her (bare en ældre model)
http://www.vaillant.dk/privatkunder/Pro ... _plus.html

Jeg så i brochuren at Valiant rekamere med at solfangere kan yde "Op Til" 546 kwh/m2/år.
Det er garenteret under optimale forhold. (godt med sol, og optimal monteringsforhold. og de har ikke modregnet forbrug til pumpe. Forbrug til pumpe fremgår ikke af brouchure)
Når fangerne er 4,4 m2 er det lig 2402 kwh/år
Så vidt jeg husker er der 5 kw i et kg træpiller ?
Så svare det til 480 kg træpiller = 1000 kr/år

Nu ved jeg godt at det ikke er alt brændværdien i træpillerne der bliver til varme. Men hvis man medregner "Op til" og forbrug til pumpe. Så passer en tusse i besparelse pr år nok meget godt :wink:

Opdatering icon_cheesygrin.gif
Jeg fik set dit tilbud.....
Der er 5-10 dage om året hvor mit anlæg stopper om eftermiddagen pga høj temperatur i vvb.
du får 9 m2 fangere. Det kan godt være at fangerne kan yde det dobbelte pga arealet.
Men hvis du ikke kan bruge/aftage varmen . Så hjælper det jo ikke.
Der er jo det problem med solvarme, at den er mest til stede, når der er mindst behov :roll:
Du skal altså ikke regne med at kunne bruge alt den varme vekslerne teoretisk kunne lave.
Derfor er den beregnede tilbagebetalingstid på 7 år ikke retvisende.
Tilbagebetalingstiden er bergenet ud fra olie til 11 kr pr liter. du bruger træpiller til 2 kr/kg. der går 2,2 kg træpiller til en liter olie = 4,4 kr for samme energi som en l olie.
Og så er den teoretiske tilbagebetalingstid: 17,5 år

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af triumph » 10 aug 2012 20:57

Opdatering 2...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jeg så på det forkerte tilbud (desværre)
De har nedvuderet varmeindstrålingen til 400 KW/m2/år. Sikkert pga probemet med at bruge varmen om sommeren. Derfor bliver tilbagebetalingstid 9 år ved olie = 22,5 år ved træpiller
og så er hverken montage, eller driftudgifter medregnet

Rex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 aug 2012 18:06
Mit fyr: Intet Endnu, men skal have et i 2012
Areal: 320
Brændsel: Intet lige nu, det gamle fyr smidt ud.
Fremviser gerne i postnummer: 3650
Geografisk sted: Ølstykke - Nordsjælland

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af Rex » 10 aug 2012 22:39

Tak for de mange svar..

Jeg kan læse mig til, at andre har samme opfattelse som jeg selv, at det vil tage rigtig mange år, før det har tjent sig hjem.
Dette gør nok udfaldet, så jeg dropper solvarmen.

Istedet skal jeg se at få bestilt et pillefyr, men det vil jeg oprette som endnu et spørgsmål i gruppen "pillefyr".

Hilsen Jan

dannidines

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af dannidines » 14 aug 2012 07:16

Rex » 10 Aug 2012, 22:39 skrev:Tak for de mange svar..

Jeg kan læse mig til, at andre har samme opfattelse som jeg selv, at det vil tage rigtig mange år, før det har tjent sig hjem.
Dette gør nok udfaldet, så jeg dropper solvarmen.

Istedet skal jeg se at få bestilt et pillefyr, men det vil jeg oprette som endnu et spørgsmål i gruppen "pillefyr".

Hilsen Jan

jeg kan godt læse du har droppet ideen om solfanger, men nu du skal ud og have ny vvb. så ville jeg holde de ekstra. omkostninger der er ved f.eks 200/300L VVB+60rør/tømmeanlæg kontra en alm 110/150 L beholder (hvad du nu vil købe..)

det er pris solfangeranlæg - pris alm VVB / besparelsen i piller pro anno = tilbagebetalingstid.

min observation er, at en "løs" VVB kun er lidt billigere end et solfangersæt omvendt skrevet, et solfangersæt er kun lidt dyrere end bare VVB

men en tilbagebetaling på 17/22 år når der nu alligevel skal købes ny beholder, den tror jeg ikke på!

dannidines

Solvarme med Pillefyr - Kan det batale sig?

Indlæg af dannidines » 14 aug 2012 07:19

jeg ville sørme handle en god pris på pillefyr+solfanger sæt inkl montage ved dvcenter eller hedestoker (alt efter hvor man bor)


Besvar