Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Indlæg af EJB » 24 maj 2012 13:55

:sol: Hej!

Er i øjeblikket ved at installere nyt fyr, det skal stå i laden, det gamle står i stuehuset 20 meter derfra, med varmtvandsbeholder på loftet, lige over fyret, alder ca. 15 år.

Er i sytten sind om jeg skal installere solvarme sammen med fyret i laden, eller anvende den gamle varmtvandsbeholder i stuehuset, og så evt. skifte den med en ny, når den ikke orker mere.

Det nemmeste er jo at vælge det bestående.
Der skal jo også føres varmtvandsrør og koldtvandsrør fra og til laden, hvis jeg vælger solvarme.

Hører meget gerne jeres mening, om det kan betale sig at ofre penge på solvarme eller fortsætte med det bestående.

Mange sommerhilsener til jer alle!


EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Indlæg af EJB » 26 maj 2012 10:05

Min svoger har pillefyr og solvarme, det var installeret da de overtog huset.

Han mener det er det eneste rigtige at installere solvarme.
Især hvis man skal skifte sin gamle varmtvandsbeholder ud, så mener han man er godt dum, hvis ikke det bliver til en med solvarme!

Jeg har nu bestilt rør og fittings til installation af det nye fyr i laden, men intet til solvarme.

Er der ikke en enkelt eller to herinde, der kan hjælpe mig, så jeg har nogle gode argumenter, næste gang jeg skal møde min svoger og høre om lyksalighederne og besparelserne ved solvarme?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Indlæg af pille bruger » 26 maj 2012 10:42

Han har jo ret new2
men det er jo et spørgsmål om hvor magelig man vil være new7
Har man et nyt selvtændende pillefyr med en god virkningsgrad er tilbagebetalings tiden lang,
og der er ikke ret meget fyr rengørring om sommeren,
og der er et godt tilskud af varme alle dage solen skinner :sol:
Så hele sommeren, er det bare at nyde det på :beach:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Indlæg af peos » 26 maj 2012 11:15

Hej EJB

Her er lidt til dine overvejelser (baseret på et tyndt statistisk grundlag):

Jeg har netop investeret i pillefyr og 60 rørs solvarme. Pillefyret har kørt i 3 uger nu, og solvarmen kommer op om en uge. I de 3 uger pillefyret har kørt, har jeg brugt 25-30 kg piller om ugen til varmt vand (i den nye Scottestyring kan man se forbruget fordelt på varmt vand og rumopvarmning). Vi har været 3 personer hjemme og har ikke sparet på vandet.

Hvis vi siger, at solvarmen klarer hele varmtvandsforbruget i ca. 4 måneder og ca. det halve i andre 4 måneder, så spares der ca. 600 kg. piller. Dertil kommer et bidrag til rumopvarmningen. Så et rimeligt skøn kunne være, at jeg vil spare en palle piller om året - eller ca. 2000 kr.

Da jeg alligevel skulle have udskiftet varmtvandsbeholderen, så har merprisen i materialer til solvarmen været ca. 15.000 kr.

Vi taler altså om en tilbagebetalingstid på 7-8 år uden hensyn til forrentning. Om det er godt eller skidt må være op til hver enkelts vurdering.

I mine overvejelser har naturligvis indgået, at jeg kan slukke fyret i nogle måneder - men jeg er realist nok til at indse, at der vil komme nogle kolde dage og aftener sommeren over, hvor jeg vil gå ud og tænde fyret alligevel. Så for mig har det vigtigste været den gode mavefornemmelse det giver at vide, at solen gratis og uden besvær for mig opvarmer vores brugsvand flere måneder om året.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Indlæg af EJB » 26 maj 2012 19:44

UPS!

Det ligner lidt af et selvmål.
Jeg troede jeg skulle ha' lidt at kæmpe imod med, men kan godt se, at efter dine fine beregninger "peos", så ligger det ganske tæt, også ud fra svaret fra "pille bruger".

Fyret jeg skal installere er et Ekoheat, som skal afløse en gammel Focus kedel med TB-mini, så i første omgang tror jeg at det bliver fyrets opgave, med opvarming af varmtvandsbeholder også om sommeren. Selv om jeg også kan li' tanken om at det er solen der er energikilde.

Skulle der være nogen, der har lidt til min rygrad (mødet med svogeren), så hold jer endelig ikke tilbage.

Fortsat rigtig god sommer, vejret er i hvert fald til det...!


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Solvarme eller ny varmtvandsbeholder

Indlæg af Bri_Jac » 27 maj 2012 10:13

Nu er hele verden jo ikke KUN bundet op i økonomi, men der skal også vægtes andre ting, hvis du har økonomisk råderum.

Så hvis du synes konceptet at du kan udnytte solens gratis varme og derved spare på nogle ressourcer (energien der forbruges ved at presse træpillerne, dieselen vognmanden forbruger ved transporteren af træpillerne etc...)

PS. Jeg ærgre mig lidt selv over jeg ikke fik installeret solvarme, men havde problemer med at finde en beholder der kunne komme ned i min kælder hvor jeg ville have den installeret... Anyway hvis jeg nu, var tilbage i den situation som inden jeg fik lavet mit vvs, ville jeg se om jeg kunne skaffe en beholder med lille diameter og få den monteret (Og så næste gang der var penge kunne jeg jo købe solfangere og montere dem, så jeg havde tilsluttet solvarme)


Besvar