Solvarmeerfaring!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Solvarmeerfaring!

Indlæg af Claus Birth »

Hej solvarmebrugere, og andre med solviden!
Kan nogen bestemt levrandør anbefales, samt oplysninger om kvalitet og brugervenlighed mm..
Jeg påtænker at få lagt nogle elementer på en ladebygning, tagflade ca. 30 gr. mod vest.
Ialt ønskes ca. 90m2 gulvvarme og brugsvand opvarmet i den varme halvdel af året, uden supplement af pillefyr, ( evt. med stoker i begyndelsen og slutningen af sæsonen.
Kom gerne med forklaringer på størrelse mv..

Hilsen

Claus Birth
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af petaas »

Hejsa

Jeg har ikke selv solvarme endnu, men har pløjet nettet igennem for information om solvarme, og den side med mest information omkring anlægstyper er http://www.vvfs.dk
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
Brugeravatar
Hovmark
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 jan 2007 10:30
Mit fyr: Benekov PL27 + 10m² solfager
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca. 7 ton
Geografisk sted: 7760 Hurup

Indlæg af Hovmark »

http://www.nive.dk står der også en del om solvarme og andre alternative energiformer
http://www.djurssolvarme.dk står der lidt. men ellers prøve at give dem et kald. De vil gerne komme med råd og vejledning.
Jeg har været med på et selvbyggerkursus med Djurssolvarm ( http://www.djurssolvarme.dk ) og
Nive Energi- & miljøkontor ( http://www.nive.dk ) her i foråret. hvor jeg byggede mit anlæg.
på 9.5 m2 solfanger.

Hilsen Hovmark
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Solvarmeerfaring!

Indlæg af Sol-eco »

Claus Birth skrev:Hej solvarmebrugere, og andre med solviden!
Kan nogen bestemt levrandør anbefales, samt oplysninger om kvalitet og brugervenlighed mm..
Jeg påtænker at få lagt nogle elementer på en ladebygning, tagflade ca. 30 gr. mod vest.
Ialt ønskes ca. 90m2 gulvvarme og brugsvand opvarmet i den varme halvdel af året, uden supplement af pillefyr, ( evt. med stoker i begyndelsen og slutningen af sæsonen.
Kom gerne med forklaringer på størrelse mv..

Hilsen

Claus Birth
Jeg har et solvarmeanlæg der klarer nogenlunde den opgave du har beskrevet. Anlægget består af 4 stk. vakuumrør solfangere, ialt 17,6 m2.
Fangerne er koblet på en 2000 liters akkumuleringstank. Alt gulvvarme ca. 270 m2 og brugsvand til 5 personer opvarmes fra akkumuleringstanken, som min stoker også er koblet på.
I år har solfangerne klaret at levere den nødvendige varme fra slutningen af maj indtil nu, stokeren har kun været tændt et par enkelte dage. Såfremt jeg havde mulighed for at prioritere det varme vand fremfor gulvvarme ville jeg formentlig ikke have haft brug for at tænde stokeren overhovedet, og det ville formentlig også give mindst 14 dage mere i hver ende.

Anlægget er anbragt på en ladebygning med 45 grader taghældning og vender stik imod øst, altså nogenlunde samme forhold som dig, placeringen mod øst giver nogenlunde samme ydelse som hvis den vendte mod vest. Der er dog kun ca 15 meter fra fangerne til tanken, så varmetabet er ikke stort i rørledningen.
Jeg har koblet et ur på min cirkulationspumpe så der kun cirkuleres vand 1 time om morgnen og igen 1 time om aftenen, hvilket nedbringer varmetabet i diverse rør.

Afhængig af forbrug af varmt vand, afstand fra solfangere til forbrugssteder, isolering af hus o.s.v. så vil jeg mene at du skal bruge et eller andet sted mellem 10 og 20 m2 solfanger af god kvalitet for at klare opgaven. Det kommer meget an på hvordan resten af dit varmesystem er skruet sammen. Jeg kan se på din profil at du pt. bruger ca 15 kilo træpiller i døgnet. Det svarer til ca. 65 kwh. En stor del af det er formentlig tab ved pausefyring, men selv hvis halvdelen er tab, så kræver det stadig et relativt stort solfanger areal at levere 30-35 kwh/ døgn i gennemsnit.

Mit anlæg kan ses på http://www.sol-eco.dk derkan også findes et regneark hvor ydelsen i kwh/ døgn er logget. Tilsvarende kan der også findes ydelser for 3 anlæg med solfangere på http://www.sologbio.dk

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk
levi

Indlæg af levi »

Hej Claus.

Nu kan jeg jo kun komme med mine egne erfaringer og oplevelser vedr. solvarme - og de er som følger.

At varme gulvvarme op med solvarme om sommeren er i mine øjne meget ulogisk - som regel er det så varmt om sommeren at det bliver alt for varmt i huset hvis du varmer dine gulve op.

Derudover hvis du indser at det bliver for varmt 1 - 2 år efter du har dimsensioneret dit solvarmeanlæg, hvor vil du så sende overskudsvarmen hen så solvarmeanlægget ikke kommer til at koge ?

Når jeg dimensionerer solvarme dimensioneres solvarmeanlægget efter brugsvandsbehovet, og så kan jeg til nød gå med til at smide en ekstra solfanger op hvis man gerne vil have varme på et badeværelse f.eks. - men at bevidst at overdimensionere for at lave varme i gulvene, når der ikke er et behov lyder ikke logisk i mine ører.

Husk på at der bliver solgt flere klimaanlæg (Nedkøling) i disse tider, end der sælges solvarmeanlæg som kan opvarme hele beboelsen i sommerhalvåret.

De nye vacum fangere er smarte og effektive, men for dyre i forhold til traditionelle fangere (Du kan få 3 alm fangere for 1 vacumfanger) - og de er "kun" ca. 40 procent mere effektive - ergo er der stadig bedre forretning i at investere i traditionelle fangere.

Genovervej om du virkelig har behov for at opvarme dit hus om sommeren, hvis du fortryder om et par år får du et problem med hensyn til hvor du skal lede den opsamlede varme hen - og det kan i worst case senario resultere i at anlægget koger.

Opvarmet brugsvand vha. solvarme er smart og billigt, men ikke centralvarme når man ikke har behov for varme i det halvår solfangerne virkelig producerer.

levi

Indlæg af levi »

En kombination af et solvarme anlæg til brugsvand - og en luft til vand varmepume som f.eks denne http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/pro ... ts_id/6328 vil være smart.

Hvis du kører en fremløbstemp. på ca. 40 grader i sommerhalvåret, og man går ud fra der er ca. 15 grader udenfor er det en genial opvarmningsmåde - og særdeles billig.

Solenergi SKAL bruges hvis det laves, med denne kombination har du større handlefrihed - og så er det både billigere og smartere (I mine øjne).

Solenergi er en genial energi - og næsten gratis - men man skal håndtere den korrekt.
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af petaas »

Hvis anlæget dimensioneres til at kunne klare den teoretiske max temperatur fra solvarme ( 180-190 grader ) så kan anlæget ikke koge over, dvs et drifttryk på 6 bar.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
levi

Indlæg af levi »

Det er korrekt. - Sandsynligheden for kogning er minimal.

Men hvad nu hvis vi får hedebølge - temperaturerne stiger jo i fremtiden - hvordan kommer du så af med din varme ?

Der er kun en måde - at skrue op for forbruget i huset, og det vil bevirke man til sidst ikke kan holde ud at være indendørs.

Min primære pointe i mit indlæg er - hvorfor varme huset op, når det er sommer ?

Jeg er helt med på at solvarme er en skide god energi (Og jeg anbefaler det også til brugsvandsopvarmning i stor stil) - men energien skal jo bruges når der er behov, ikke når der er varmt nok i forvejen.

Hvis du ikke bruger varme - fordi det er varmt nok - så vil anlægget teoretisk kunne koge - og stå og bruge energi på at producere energi du ikke kan/vil bruge.

Der er jo ingen fidus i bare at lave varme fordi man kan - man skal jo ligesom også have et formål med varmeproduktionen - ellers er det jo absurd.

Jeg må indrømme jeg ser frem til nogle knaldgode argumenter for hvorfor man skal opvarme huset om sommeren, og især hvorfor med solvarme.
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af BVMP »

Jeg bruger min solvarme til brugsvand i den del af året hvor det er varmt nok uden fyret - ville gerne skrive om sommeren, men det holder jo ikke altid.
Jeg leder solvarme i badeværelses gulvet i kælderen, det er lidt rart, også tørre det hurtigere. Derudover sender jeg 15 min. varme ud i fyret, hver dag kl. 12 - (der jo er slukket) for at undgå kondens.
Se tråd om dette emne: viewtopic.php?t=1058

Jeg ved ikke helt med det anlæg jeg har nu, hvor solvarme kun går til bunden af en 750 l tank kombineret lager og (250 l)vvb, hvor meget glæde jeg får af vintersolen.
Jeg har lavet det så jeg bruger varmt vand til tøjvask - her kan jeg kontant se på måleren hvor meget jeg spare. Se denne tråd viewtopic.php?t=316

Ved det første anlæg jeg lavede, hvor solvarmen kunne - via en varmeveksler - opvarme returvandet lige før fyret kunne jeg sagtens se på forbruget om der havde været sol eller ej.

Som Levi skriver er vacum solfangere mere effektive, men dyre. Nok så dyre at det kun kan betale sig hvis man vil vinteropvarme med solen. (eller har begrænset plads)
Men det er et helt andet anlægstype, bla. bør fangerne sidde lodret og stik syd.

Men Claus Birth kig rundt og se evt nogle anlæg, det betyder jo osse lidt hvor meget man vil lægge i anlæget, altså $.
Det betyder måske osse lidt hvor og hvordan solfangerne ser ud på taget?
Jeg har brugt grej herfra http://www.solvarme.dk/
Skal smide et foto eller to ind..

Bare husk solen er kommet for at blive at_the_beach.gif

Her er lige et citat fra DMI.dk :
**
Det gennemsnitlige årlige soltimeantal for landet som helhed er 1.495 timer, men det varierer meget fra år til år. I Kattegat-regionen og ved Bornholm skinner Solen normalt mellem 1.600 og 1.650 timer på årsbasis, mens der kommer omkring 1.350 timer i det indre af Jylland.
På landsplan er det mest solrige år 1947 med 1.878 timer og det mest solfattige 1987 med 1.287 timer.
Solskinstimerne har siden 1980 udvist en tydelig tendens mod flere solskinstimer.
**
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Indlæg af H.S »

Hej
Jeg er helt sikker på at hvis jeg skulle vælge et anlæg idag vil det helt sikkert være et
anlæg med vakuum fanger.
2 til 4 stk 30 rørs a ca 4,4 m2
Med 300 til 500 l VVB / evt i kombi med en 500 l akk. tank
(kunne også være 800 til 1000 l akk. tank og en "termix 1" eller anden gennemstrømnings
vandvarmer)..
en blandings ventil til vaskemaskine
et varmelægme til tørretrumbler / tørreskab
En Energi styring fra evt. allsun eller TA

Sammenlignet med en alm. kobberabsober er vakuun fanger efter min overbevisning
langt overlegen (både vakuum med enkel og dobbelt glas)

eks på pris 4,4 m2 a 5000 kr 40 til 60 % bedre virkning gennem hele året
lad os sige 50 % 4,4 + 2,2 = 6,6 m2
alm. kobberabsober god kvalitet 2,3 m2 ca 2000 til 2500 kr.
med andre ord er der sparet ca 30 % i indkøb ikke ..

Dertil er virkningen i den "kolde" tid en del bedre på en kobberabsober er der en stor "uisoleret" flade som bliver kølet af omgivelsen.
I vakuum fangeren er der en væske med et lavt kogepunkt som stiger op i manifoldet
varmen omsættes. manifolden er isoleret vakuum røret virker som en thermokande
så derfor er tabet minimalt her.
(hvis man stiller et vakuum røret i solen i 15 min. bliver glasrøret ved med at være kold)

Så det er i den kolde tid hvor solen også stråler at vakuum fangeren kommer frem

der er mange andre grunde men de kommernok senere ;-))
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Besvar