Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, vacumrør el. alm. solpanel ??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
jørgen boesgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 sep 2011 05:18

Solvarme, vacumrør el. alm. solpanel ??

Indlæg af jørgen boesgaard » 20 sep 2011 09:55

Jeg står for og skal udskifte min solvarme/varmt vands beholder, da den er tæret igennem.

Jeg har købt ny tank, med en 10m x 22mm kopperrørs solspiral og 110L vamtvands beholder, der passer ind med mine eksisterende 3x500L akkutanke, fra brænde fyret, så der nu bliver 4x500L tanke, dette medfører en større ombygning, der samtidig giver en væsentlig kortere rørføring af solvarme rør, fordi solvarme tanken bliver flyttet til fyrrum, lige under solfanger og ikke som nu, hvor solvarme tank står i den anden ende af huset, dette skal forhåbentlig gerne skulle udmønte sig, i en bedre udnyttelse af solvarmen, der tidligere bare har kørt overskuds varmen fra solfangeren, over i mine akku tanke for afkøling.

I denne forbindelse, går jeg og overvejer, om jeg skal udskifte mine 2x2,2m/2 Arcon solpaneler, til vacumrør`s solfanger og evt. samtidig øge effekten, el. øge antallet af alm. solpaneler, så solvarmen kan give tilskud til bolig opvarning.

Hertil nogle spørgsmål.

1) Er der nogle her inde, som har egne erfarringer, der kan sige for og i mod, vacumrør/alm. solpanel ??
2) Hvor stor skal solfangeren være, hvis den skal give tilskud til bolig opvarmning ??
3) Er det nogen fordel ved, at udskfte den gamle Grundfoss pumpe, til den nye Alpha2 pumpe i solvarme systemet ??
4) Hvor skal man "IKKE" købe vacumrør/solpaneler ??

Jeg har umiddelbart tænkt mig, at andvende den gamle solvarme styring, fra mit Arcon anlæg.

Mit hus er på 125 m/2, rimelig godt isoleret.

Jeg fornemmer, der er flere der har problemer med vacum rør, jeg må sige, mit gamle Arcon anlæg med alm. solpaneler har kørt og kører uden problemer, dog er solvarme tanken desværre tæret igennem efter 13 år.


Håber der kommer et par friske bud, fra et par erfarne solvarme folk, på hvad jeg skal vælge.

Mvh. Jørgen


CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Solvarme, vacumrør el. alm. solpanel ??

Indlæg af CRHansen » 20 sep 2011 10:09

Vacumrør skulle jo yde bedre end alm solpaneler. Dog så er det noget med at disse vacumrør kan blive utæt. Hvor tit man skal regne med at dette sker ved jeg ikke noget om.

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Solvarme, vacumrør el. alm. solpanel ??

Indlæg af Emborg41 » 20 sep 2011 10:40

Hej

Jeg har kørt med vacumrør fra de her på sitet unævnelige VVS-Eksperten i godt 3 år, og de har kørt upåklageligt.

Der er 30 rør på taget, og det er nok til at der er lidt overskud til gulvet om sommeren. Ved lejlighed (penge) vil jeg nu have 30 mere op.

Peter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme, vacumrør el. alm. solpanel ??

Indlæg af Flemming DJ » 20 sep 2011 12:31

Jeg ville ikke skifte til en A-pumpe i solfangerkredsen, da denne jo for det første aldrig ændrer tryk (som f.eks. når der åbnes for en termostat på en radiator i et centralvarmesystem). For det andet siges det, at de skulle brænde af på ingen tid, hvis strømmen til dem moduleres, som mange solvarmestyringer jo gør.

Når du nu har købt tank med kobberspiral, mener jeg, du nøje skal overveje problemstillingen med rørføringen (ædle metaller vs. jern/andet), altså (galvanisk?) tæring i systemet.

Hvordan det lige hænger sammen, ved jeg desværre ikke. Bare, at man skal være obs på det.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar