Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal jeg vælge?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
danbear
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 jun 2011 18:30

Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af danbear » 13 jun 2011 19:49

Hej! Er helt ny på stokerpro. Jeg skal renovere badeværelset, bor i hus med el-varme (bruger dog kun pillebrændeovn midt i huset) Ved nyt badeværelse skal der også ny varmtvandsbeholder og her vil jeg vælge solvarme. Hvilken type skal jeg gå efter? det er muligt at lægge gulvvarme i badeværelse og bryggers ( hvor solvarmebeholderen skal stå) ialt ca 16 m2 - overvejer at der skal laves gulvarme i resten af huset om ca 5 år. Hvad skal jeg vælge nu ? han jeg lave anlægget for stort på nuværende tidspunkt ? husstanden er på 2 personer. På forhånd tak


mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af mivm » 14 jun 2011 09:01

Efter min mening skal man sikre sig ved valg af varmtvandsbeholder at man kan aftage alt den solvarme som bliver produceret i solfangeren, alternativ skal man kunne aflevere overskydende varme et andet sted, eks. pool radiatorer eller lign.

Du skal tænke på at din varmtvandsbeholder skal varmes op hele året, også når det er vinter og solvarmen ikke bidrager meget, så vil det være dit gasfyr eller oliefyr der skal varme beholderen op, så derfor skal du ikke bare vælge så stort som muligt.

Min erfaring siger mig at 2 personer i et hus, kan klare sig med 200-300L beholder ikke større. Og en lille solfanger på taget
Last edited by 1 on Ulrik; edited 14 times in total
Begrundelse: SPAM links fjernet!

Besvar