Kølekreds el akkumulering

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Grambo »

Hej alle
Jeg går og planlægger hvordan jeg skal bygge mit kommende solvarme anlæg op.
En af de ting jeg spekulere på er hvis solfangerne laver for meget varme om sommeren og jeg ikke kan aftage mere varme i gulv og tank.
Så tænkte jeg på at lave en køle kreds via nedgravet slanger i haven.
Jeg har i går, i forbindelse med noget graveri i haven fundet en gammel sløjfet vand brønd. Den er ca 1m i dia og 2,5m dyb.
Så tænkte jeg straks, den må kunne bruges til noget.
Kunne jeg ikke bruge den til køle kreds, smide slanger ned i (som en slags spiral) og fylde den med grus.
Jeg kunne måske enda isolere den i bund sider og top, med grus og slanger i midten, så bliver det en slags akkumulerings beholder.

Hvad mener i..???

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af pelle »

Du åbner en radiator eller noget gulvvarme. :)
så mon ikke der er forsvunden en del varme af beholderen inden sol den næste dag. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Flemming DJ »

Vi har 9 m2 absorberareal, pladefanger, og 300 ltr. solvarmebeholder, varmtvandscirkulation i de "vågne" timer + gulvvarme, og det var ikke meget, der var i overskud (læs: nødkøling) den første sommer, vi har kørt med solvarme.

Huset er lidt halvsløjt isoleret, men scenariet var med udetemperaturer på ca. 25 grd og sol gennem adskillige dage: Tanken stod i den hotteste periode til 75 grd, gulvvarmereturen begrænset til ca. 50 grader (af komforthensyn - men fremløbstermostaten står fuldt åben for at kunne aftage alt indtil begrænsningen), og når fangeren passerer 100 grd ved "intet forbrug", køler den ned til 95 ved at sende varme i tanken. Den højeste temperatur, jeg så i tanken, var 80 eller 81 grd.

Så selvom vi alligevel skal ha' lavet nyt gulv i vores garage, tror jeg ikke, det kan svare sig at lave det sandlager, jeg går og ruger lidt over - der kommer sq nok for lidt varme ned i det.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Grambo »

Mange tak for info, jeg troede bare at temperaturene kunne komme meget højere op.
Nu har jeg adgang til alle materialer, uden betaling. Så det vil ikke koste noget.
Men du har nok ret i at der kommer for lidt varme derned.

Mvh Grambo
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Flemming DJ »

Et sand- eller jordlager er vel i hovedreglen passivt og lavet under huset - det vil sige, at varmen siver opad med en vis træghed, afhængigt af isoleringen opadtil, så du. Så du får heller ikke meget ud af at hælde varmen i jorden (udenfor huset), medmindre du skal hive varme ud senere med en varmepumpe.

Det allerbedste ville nok være at tænke en godt isoleret akkumuleringstank ind. Den holder da varme til nogle dage.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Grambo »

Ja du har ret. Jeg har droppet det med akkumulering. Men jeg har grus og slange. Så nu her i weekenden smider jeg det slange (som jeg alligevel ikke kan bruge til noget andet) ned i brønden sammen med grus.
Så har jeg altid muligheden hvis det skulle være nødvendigt, at have en køle kreds.
Jeg har en varmepumpe nu (har kørt første vinter) og den køre fint sammen med min 200L tank.
Jeg vil så skaffe en større akku tank når jeg laver mit solvarme anlæg senere i år, og bygge det sammen.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Flemming DJ »

Laver du det som en ekstra radiator i dit varmesystem eller som en kreds helt for sig selv? Det sidste er vel det sikreste m.h.t. f.eks. brud eller frost (og så kan den evt. frostsikres med propylenglykol ligesom solkredsen??).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Re: Kølekreds el akkumulering

Indlæg af Grambo »

Det bliver lavet som en kreds for sig selv. Og frostsikret som solkredsen lige som du siger.

Besvar