Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af start2008 » 28 jun 2008 14:13

Og bliver de ikke brændt af her, bliver de fyret af et andet sted ude i den store verden.

Jeg er slet ikke tilhænger af at vi skal brænde alverdens skidt.

Men hvormeget sviner det plastik egentligt, når det brændes af i en stoker /pillebrænder??? man siger jo at plast skal brændes af ved høj temperatur for ikke at svine. Jeg vil da mene, at vi kører med en ganske høj temperatur ved forbrænding af piller. Måske ikke nok???


Rimeligt dåligt argument !!
1. Når jeg betaler for at få træpiller, regner jeg ikke med at få plastic piller, og når pillerne sælges med certfikat på at de er lavet af rent, tørt træ. Så er der jo reelt tale om dokumentfalsk.
Grunden til plasticet havner i træpiller er at det er en billig måde for en plastic fabrik at komme af med deres milijø farlige affald (f.eks danner 10 kg pvc 1,5 kg saltsyre ved afbrænding, hvor godt tror du din kedel har af det ?)
Hvis der ligger de store slagger tilbage i hærden, så er forbrændingen formegentligt ikke sket ved høj nok temperatur.

Jeg har tidligere instaleret termiske luftrensnings anlæg til industrien. Her opvarmede man luften/gas til 800 c, og holdt denne temperatur i minimum 1 sekund, for at sikre at stoffer var brændt af. Affaldsforbrænding (faste stoffer) køre med temerature på 1200 C og længere opholdstid for at sikre at farlige stoffer forbrændes.
I en stoker risikere man at matialet forgasser ved f.eks 300 c, og er ude af forbrændings zonen inden det når at selvantænde.

mvh jesper


Besvar