Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
pendec

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pendec » 10 dec 2018 10:17

coctail skrev:
09 dec 2018 20:23
det kunne være interessant hvis kontakt gjorde hele rapporten tilgængelig, så man kan sammenligne resultaterne med A1, A2 og B normerne som gælder for træpiller.
Jeg har skrevet til kontant, og spurgt om præcis det du søger, måske er de villig til at dele rapporterne? Ved ikke om der er nogen forbehold i dette eller om analysen måske slet ikke har den information, hvis kontant ikke bad om værdierne.


thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af thermik » 10 dec 2018 16:42

pendec skrev:
10 dec 2018 10:08
Hvis brugsvand skal holdes over 55 grader og man køler resten ned til 30-35 grader fordi man har gulvvarme, er der så ikke også et stort tab? Altså hvis kedel er sat til 60 grader. Er nye kedler idag så skrøbelige ved lave temp? eller hvilke andre årsager er der?

Siden fremløb på en VP løsning kan sende 35 grader ud i rørerne så er det jo ikke rør, som skades ved lav temp, og VP varmer brugsvand ved siden af, så der er brugsvand problemet med lavt fremløbs temp jo løst.

Så satte jeg min kedel ned til 45 grader, hvad er konsekvenserne? (Altså måske mest i september/oktober måned)
Din kedel tærer hurtigere hvis du kører temperatur under 60 grader, samt hvis den ikke er i brug om sommeren vil der også være stører tæring på den end hvis den står og er drift varm.

MGM comfort har med den nye software en mixer funktion der vist kræver en ventil af en art der gør du kan shunte fremløbet ned til lavere temperatur men kedlen kører forsat med eks. 65 grader men Karsten @mgmone kan nok beder forklare hvordan det fungere.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 10 dec 2018 16:56

For år tilbage blev der altid sagt. 65 grader på returen, så ruster pladekedlen ikke!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 10 dec 2018 17:00

coctail skrev:
09 dec 2018 21:40
Ja, jeg mener godt at vi nogenlunde kan stole antallet af kcal i piller, hvis de er A1 eller A2 godkendt, men der er bare så mange andre forhold som vi ikke kan stole på, eller "glemmer" at tage med i regnestykket.

En kedels virkningsgrad er bestemt ved en kort test, ofte få på en ny kedel uden belægninger og aske på kedelflader under optimale forhold og indstillinger - det er ikke de betingelser vores kedler har, de skal levere varme, uanset hvilket piller der fyres med og hvor lang tid siden den sidste rengøring har været foretaget.

Een ting er at en kedel har de optimale indstillinger for en kort periode, men for at opnå den bedste virkningsgrad er du også nød til at presse kedlen til det yderste - det kan let forkorte dens levetid og gøre så delenes (eks herd) bliver slidt hurtigere og ikke længere er optimale.

Start/stop kedler har heller ikke en optimal forbrænding i det øjeblik de tænder træpillerne, og hvis den nu har 3-5 starter på et døgn, så har den også 3-5 gange x tid hvor forbrændingen er dårlig. Og det effektiviteten også.


Personligt mener jeg, at man heller ikke kan sammenligne et gammel oliefyr som står i baggangen eller kælder med et pillefyr som står i et udhus, med nedgravede rør til stuehuset - der er den faktiske effektivitet også meget højere på oliefyret end den beregnede. Pillefyrets effektivitet inkl nedgravede rør og det ekstra rum som skal varmes op er lavet end angivet.

Danmark er et stykke bagefter tyskerne og østrigerne mht den faktiske effektivitet.
Om det er sandt eller ej, ved jeg ikke, men har på et tidspunkt fået at vide at i Tyskland, bliver kedler hver eller hvert andet år fysisk testet om de stadigvæk overholder reglerne for partikeludledning!

Generelt kan man vel også godt sige at det tosset at varme anlæggets vand op til 60-70 grader, for så at køle det ned til 37-38 grader. Hvis man har gulvvarme i hele huset.
Du rammer sømmet klokke rent! Giver dig så meget ret.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af triumph » 11 dec 2018 13:07

Jeg har ikke fået læst hele tråden, så hvis jeg har misset noget må i undskylde.
Jeg så progammet på nettet i går, og må sige at det er virkeligt dårlig jounalistik
Konklutionen var at alle briketterne nærmest havde samme brændværdi, så derfor var det kun prisen der betød noget.
Herefter "Krævede" kontant så en mærkning/deklaration af briketterne.........
Det giver jo ingen mening!
Briketter må iflg. lovgivningen kun indeholde træ.
Træ har stort set samme brændværdi pr kg (Nåletræ indeholder harepiks, der hæver brændværdien lidt, ifh til løvtræ)
Derudover er der vandindholdet, og mængden af bark der kan variere.
Brændværdien på bark er ca. 5% lavere end træ, så selvom briketterne var lavet af 50% bark, så ville det kun give 2½% lavere brændværdi
Derfor er kun vandindholdet der reelt set har betydning for brændværdien, af lovligt fremstillede træpiller.

Nu ved jeg at f.eks frøafrens mm ofte blandes i briketter, men her er brændværdien ca 90% af brændværdien på træ, sa selvom man blander 5-10% frøafrens i brikketerne, vil det ikke have nævneværdig indflydelse på brændværdien.
Dette er jo ikke lovligt, og vil derfor heller ikke fremgå af en mærkning/varedeklaration af briketter

Det værste var dog, at de havde fat i en skorstensfejer, der sagde at der var stor forskel på briketter, og man ikke skulle fyre med hvad som helst. Da de ofte så store mængder sod når man brugte dårlige brikketter.
Så da Kontant forelagde Skorstensfejeren, at alle briketterne havde samme brændværdi. Bukkede skorstensfejeren sig i støvet, og sagde; Så var der sørmer noget han havde misforstået.
For pokker.......
Forskellen er jo netop at bark, frø afrens, og hvad man nu ellers kan finde på at putte i træpiller. Nok har ca. den samme brændværdi. Men bestemt ikke den samme aske/slagge mængde. Noget de slat ikke gik ind i


pendec

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pendec » 11 dec 2018 13:21

triumph skrev:
11 dec 2018 13:07

Forskellen er jo netop at bark, frø afrens, og hvad man nu ellers kan finde på at putte i træpiller. Nok har ca. den samme brændværdi. Men bestemt ikke den samme aske/slagge mængde. Noget de slat ikke gik ind i
Jeg synes vi er rigtig kloge herinde men nu blev flere kunder spurgt, og de kiggede på pris og så nævnte en manden som kiggede på kvalitet, som dog er ukendt hvordan han kunne det.

For de fleste som smider det i brændeovnen, er det vel prisen som vægtes og ikke affald de får i brændeovn bagefter, hvis de dårligt kan bruge andet end briketter, og er i huset i weekenderne eller hvad de nu kun bruger brændeovn til.

Der er vel grænser for hvor nørdet man skal lave et program eller gør kunder til at være, og nørd er de fleste nok ikke når de køber davidsen briketter til dobbelt op, så er de vel mere ligeglade.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af triumph » 11 dec 2018 18:24

pendec skrev:
11 dec 2018 13:21
Jeg synes vi er rigtig kloge herinde men nu blev flere kunder spurgt, og de kiggede på pris og så nævnte en manden som kiggede på kvalitet, som dog er ukendt hvordan han kunne det.

For de fleste som smider det i brændeovnen, er det vel prisen som vægtes og ikke affald de får i brændeovn bagefter, hvis de dårligt kan bruge andet end briketter, og er i huset i weekenderne eller hvad de nu kun bruger brændeovn til.

Der er vel grænser for hvor nørdet man skal lave et program eller gør kunder til at være, og nørd er de fleste nok ikke når de køber davidsen briketter til dobbelt op, så er de vel mere ligeglade.
Formålet med programmet, var at kontrollere kvaliteten af briketterne. En parameter er brændværdi, en anden askemængde, en treidje er om de er lavet af 100% rent træ. Så når der står en skorstensfejer og siger at nogen brikketter giver en masse aske, og formegetligt ikke kun indeholder træ.
Så holder det sku da ikke at man bare undesøger hvad der giver mest mest varme pr kr. Og Ikke undersøger hvad der giver mest aske, og om det kun er træ der er i briketterne.
Hvis man havde blandet 100 l spildeolie i hver palle brikketer. Så havde det sikkert været dem der havde givet mest varme for pengene.
Nu ved jeg godt at det nok ikke er spildeolie der er i brikketerne, men noget organisk. Men det holder da ikke, kun at kigge på KWH/kr


Besvar