Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af Claus » 16 dec 2007 17:13

pendec skrev:Det kan jeg ikke tro dog skal jeg lade det være spørgsmålet, da vvs'rne første gang vendte det forkert.

Se her
Billede

Der blev vvs'ren og jeg enige om at de havde vendt det forkert iflg tegning. Og så kom der også tryk på pumperne som nu så sidder øverst. (som tegningen der fulgte med viste de skulle)

Årsagen skulle være at der hvor der sidder nogle temp. målere sidder der nogle ensrettere i, som betyder vandet kun kan løbe en vej.

Fandt lige den her monteringsvejledning http://www.hedestoker.dk/shop/itemdescr ... sp?id=1269
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug


pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 17:29

Ja, sådan sidder det også idag, så er det jo rigtig denne gang..

Tænk at det kunne gøres spejlvendt :-) (og så lige af en autoriseret vvs'r)

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af søren ø » 16 dec 2007 18:39

Jeg er lige en anelse forvirret. Hvilket billed skal man regne med? Som du har tegnet pilene er det jo omvendt end brugervejledningen. Er slangerne varme, og er alle gulve varme.

En shunt på dit fyr er kort fortalt et rør der går fra dit fremløb over i din retur og blander varmt vand fra fremløb ned i returen for at få 60 grader inde i returen. Behøves ikke koste mere end 1 meter rør og en kuglehane.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af Balslev » 16 dec 2007 19:23

Nu er jeg ikke vvs mand, men har lige gået og kigget montøren over skulderen her i efteråret.

Jo det du har er en blande sløjfe, men til dit gulvarme. Der skal også være en lige foran fyret, så ledes at det vand der kommer retur til fyret (formentlig 35 grader ved dig) opblandes med varmt vand lige inden det løber ind i fyret således at retur vandet bliver minimum 60 grader. Den sløjfe jeg har lige foran fyret kræver ikke motor og er ikke nogen speciel dyr ting. Har du fået lavet et anlæg uden en sådan sløjfe, tror jeg du skal have nogle af de kloge på banen for så er der hvis noget galt. Ved ikke om nogen fyr har det indbygget.

pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 19:37

hmmm,
Den kan også være jeg har tegnet pilene forkert, dog sidder pumpe og vand målere til visning af presset i toppen og ventilerne i bunden, som billed på linken viser.

og mine første billeder er dem fra idag, og det sidste var et eksempel på hvordan vvs'rn satte det forkert op.

men forløbet af vandet forstår jeg ikke, og skal måske heller ikke forstå.
Hvis pumpen i denne sløjfe trækker vandet op til den øverste del og målerne viser at presset igennem måler 1 og 2 er tilstede, hvis nu alle var lukket hvor ville vandet som trækkes op til denne øverste del så løbe hen, hvis alle 4 var lukket? det kan jo så ikke cirkulere videre til returen hvis de 4 i bunden var lukket?
Altså mener jeg vandet løber lige ud i bunden, og åbnes ledning 1 så viser presses vandet igennem ledning 1 og vand kommer ud foroven, og pumpen trækker det ned igen til genbrug.
Er termostaten lukket, vil der ikke tilføres nyt vand da vandet i dette tilfælde har rette temp og cirkuleres igen ned til den nederste del for at "genvindes"?
Derimod er termostaten åben , vil vand under 60grader, så blandes med 60grader i fremløbet.

Der er vel vandet fra returen skal skal trækkes af pumpen i sløjfen og ikke fremløbs vand som skal presses rundt?

igen,
trækker pumpen vandet opad og vandet kommer retur ved ventilerne, så burde pumpe trække det tilbage og opad. Bør det så ikke betyde, at fremløb forstyrres, og vand som skulle ud igennem returen trækkes modsatte retning?

forvirrende, ja.


pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 19:43

Balslev skrev: Den sløjfe jeg har lige foran fyret kræver ikke motor og er ikke nogen speciel dyr ting. Har du fået lavet et anlæg uden en sådan sløjfe, tror jeg du skal have nogle af de kloge på banen for så er der hvis noget galt. Ved ikke om nogen fyr har det indbygget.
Hvis du ser på billed med det forkerte setup, så har jeg returen løbende i det lange lodrette rør, øverst på billedet.
Her er returen fra radiator og vandvands beholderen, og her fører de returvand fra gulvvarmen på med plastic røret, det er dog ikke lige foran fyret, dog 2-3 meter fra fyret.

jeg mener dog, at blandes 60 grader med retur vand som kun er 35, så sænkes returvandet til langt under 60, og derved er retur vand ind i fyrrret køligere, end hvis jeg holdte gulvet omkring de 60, som hvis jeg ingen gulvvarme styring havde. Så opnås de 60 grader på returen som nogle siger at en stoker skal køre med hvis den skal køre optimalt?

levi

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af levi » 17 dec 2007 11:44

Hej Pendec.

Der er en pil på din pumpe - den skal pege opad.

Montøren har ikke kigget i manualen, for så havde han vendt fordelerrørene korrekt - flowmålerne (Glassene) skal på din model være de øverste.

Øverste fordelerrør er fremløb, og nederste fordelerrør er retur.

Hvis shunten er varm, vil termostaten lukke, og pumpen vil vha. shunten sørge for at cirkulere vandet ens i gulvvarmeslangerne. - Bliver shunten kold, vil termostaten åbne og sende varmt vand ind i shunten til den ønskede temp. er nået.

I den nederste del af pumpeshunten er der indbygget en kontraventil, hvis pumpen pumper den forkerte vej vil shunten umuligt kunne virke, medmindre man har banket kontraventilen i stykker.

pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 18 dec 2007 02:38

Nu kom de dagen efter og satte det korrekt op efter jeg brokkede mig, så det sidder som de første billeder viser.

Vil forbruget stige, når pumpen kører på styrke 3? for som sagt pumpen vil ikke køre på styrke 2 og 1, så går den i stå og kan ikke trække rundt. Det er ikke relateret til den forkerte opsætning, for det var altså kun 1 dag i foråret den sad sådan.
Det har kørt fint i 6 måneder. Så blev det lidt køligere og jeg satte hastigheden lidt op til 2 fra 1, og så gik den i stå.
så prøvede jeg på styrke 3, og nu kører den upålidelidt, dog kedeligt at en ikke grundfoss pumpe, er så billig, eller...

Nå.. men forbruget jeg har kan jo altså være styrken på pumpen også.. og så igen gulvvarme anlægget, som blander 35+ grader med 60.
Nu har den kørt i 24 timer + og forbruget er faldet, så jeg mistænker virkelig blandingen af 35 og 60 grader og gulvvarme anlægget for at få min stoker til at knokle mere, da retur vand så er for køligt.

Jeg holder den i nogle dage på 55grader som den er nu, og så giver jeg den lige et hak mere op så termostat altid er åben, så vil det endeligt blive afklaret, om forbruget holdes på lavt niveau, nogle ville jo sige at pga vandet er 60grader, så skal der mere energi til at varme op.. hmmmmm lidt interessant, for det er jo ikke blev varmere de sidste 3-4 dage..

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af søren ø » 18 dec 2007 17:34

Jeg syntes det lyder helt vildt hvis du har 55 grader rundt i dit gulvvarmesystem. Jeg har netop afsluttet et større projekt hos svigerfoældrene med gulvvarme i 9 rum. Der er trægulve nogle steder, så derfor må fremløbet ikke være over 27 grader. Der er konstant 21 grader overalt i huset. Det er selvfølgelig fjernvarme og rimeligt isoleret, men stadig syntes jeg det er meget varmt det du fortæller.

På mit eget anlæg, hvor kun badeværelset er med gulvvarme, resten radiatorer kommer vandet fra anlægget retur med cirka 32 grader pt. og jeg har bare sat en kuglehane mellem frem og retur som blander varmt vand i returen. Den står ikke engang halvt åben, og mit returvand lige før kedlen er 70 grader. Så hvis ikke du har en forbindelse mellem frem og retur, så få lavet en.

Endelig så smid den pumpe i havet og få en ny. Hvis den ikke er ældre må forhandleren bytte den ub.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

levi

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af levi » 18 dec 2007 19:13

Hej Pendec.

Pumpen bør ikke køre over 2, og at sende 55 grader ud i gulvene er helt forkert - 35 - 40 grader i betongulve burde være rigeligt hvis du har isoleret efter nogenlunde opdateret bygningsreglement.

Det kunne tyde på at pumpen har taget skade af fejlmontering (hvis den har pumpet ind i en kontraventil, er den højest sandsynligt slidt i kullene af overbelastning), du bør derfor udskifte pumpen - du kan nemt få en grundfoss istedet, men at sige den er markant bedre vil være en løgn - idag er alle pumper lavet af plastik i pumpehuset = dårligere holdbarhed.

Hvis du vil have økonomiseret dit anlæg, bør du købe noget elektronisk styring til din shunt, så hver kreds lukker af når rummene er varme nok - som du kører nu er det shunten som regulerer dit anlæg, og det er ikke den mest økonomiske løsning.


Besvar