Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug efterår og vinter.

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Forbrug efterår og vinter.

Indlæg af mortenhn81 » 17 sep 2012 06:33

Hej Alle.

Da jeg er ny til pillefyret kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide, hvad er jeres forbrug på nuværende tidspunkt i forhold til midt vinter ?

Jeg vil naturligvis gerne vide dette så jeg har en chance for at vide hvor meget mit forbrug stiger når det bliver koldere. Er der en faktor man kan udregne fra, bliver forbruget f.eks. double så stort ?

på forhånd tak.

Mvh
Morten


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Forbrug efterår og vinter.

Indlæg af lamborg » 17 sep 2012 06:42

Det for du nok vanskeligt ved at regne ud på den måde . Det du ser nu er dit VV forbrug. Når først vinteren sætter ind betyder din isolering ,dine vinduer ,dine vaner osv ind på dit forbrug . Det er derfor meget forskeligt fra hus til hus.
Hvis du havde olie/el til opvarmning før pillefyret findes der en tabel hvorfra du kan omregne fra det tidligere brændsel til piller. Den kan du måske bruge hvis det er muligt. Den kan findes på nettet.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Forbrug efterår og vinter.

Indlæg af hensan » 17 sep 2012 18:42

[quote="mortenhn81 » 17 Sep 2012, 06:33"]Hej Alle.

Da jeg er ny til pillefyret kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide, hvad er jeres forbrug på nuværende tidspunkt i forhold til midt vinter ?

Jeg vil naturligvis gerne vide dette så jeg har en chance for at vide hvor meget mit forbrug stiger når det bliver koldere. Er der en faktor man kan udregne fra, bliver forbruget f.eks. double så stort ?
/quote]

For at regne på dit eget forbrug i forhold til forskellige måneder eller sammenligne forskellige år skal bruge graddage til din beregning.

Det er samme måde olieselskaberne bruger til at beregne hvornår de skal levere olie til dig igen hvis du har aftale om automatisk fyldning af din tank.

Horsens har fx normalt efter DMIs oversigt 527 graddage for Januar. Januar 2012 havde faktisk 456 graddage. Du kan derfor forvente at du i Januar 2012 brugte ca 13 pct mindre varme (piller) i Januar 2012 end en normal Januar måned. Det er kun varme produktionen du her kan korrigere - Dit pille forbrug til VVB er stort set ens uanset temperaturen uden for. Hvis du derfor har et mdr forbrug på 400 kg hvor de 120 kg er for VVB forbrug er det kun de resterende 280 kg du skal korrigere for graddage.

DMIs graddage oversigt kan findes på http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/ove ... etning.htm Teknologisk institut laver også graddage optegnelser. Du skal være opmærksom på at DMI/Teknologisk institut ikke bruger samme reference år og derfor ikke har samme normal temperatur/graddage.

I vinter mdr hvor fyret kører konstant er der god overensstemmelse mellem teori og praktisk. I efterår/forår er der større unøjagtighed mellem dit teoretiske forbrug og det faktiske forbrug.

Jeg lavede sidste år et lille regneark hvor jeg prøvede at sætte tal op mod hinanden. Det er oprindeligt lavet i Open Office så der er måske lidt konterings fejl når jeg nu har gemt det i Excel ligesom jeg ikke garanterer mod fejl.
Vedhæftede filer
Pilleforbrug konveteret til Excel.xls
(20 KiB) Downloadet 212 gange

mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Forbrug efterår og vinter.

Indlæg af mortenhn81 » 17 sep 2012 19:58


Super svar, meget informativt. 1000 tak.

Mvh
Morten


Besvar