træpilleblæser

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
majboel
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 37
Tilmeldt: 28 mar 2011 14:50
Mit fyr: vaillant vp VWL 125/6 A 400 V S2
Areal: 230
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Sydals

træpilleblæser

Indlæg af majboel »

Hej.
Tragten er original og ja,- den virker som en injektor.
Højde forskellen er ca 6 meter.
Jording af rør ? øh... nu sidder de jo monteret i enden af tragten, denne sidder monteret på blæser hvor motoren er. Og den er selvfølgelig tilsluttet med jord. Har ikke oplevet noget statisk elektricitet på rørene og jeg har kravlet MEGET rundt ved rørene for at se om de holdt, var tætte m.m icon_cheesygrin.gif
Da jeg prøvede med 160 mm rør var der ca 3 meter fra tragt til første bøjning. Og det duer bare ikke med 160 mm .
Har snakket med foderstof firma, som sagde at al blæsning med korn og foder skal foregår enten vandret eller lodret, ikke noget med små stigninger el.lign
Det holder ikke helt vand, da jeg har en 45 gr stigning på ca 5 m. og pillerne suser stadig afsted :great:

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

træpilleblæser

Indlæg af Flammen »

tværsnittet i Ø110 er ca det halve af tværsnittet i Ø160, dvs at du teoretisk hæver lufthastigheden til det dobbelte. den holder så ikke, for modtrykket er også steget voldsomt. mit gæt er ca 30% større lufthastighed.

et korn har en væsenlig mindre masse som en træpille, og derfor behovet for større luftstrøm ved pilletransport.

det er luftstrømmen som skal bære mediet, og ikke et tryk som mange tror. trykket opstå kun pga modtrykket
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

træpilleblæser

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Interessant opstilling, for grundlæggende overtrædes der vel nogle grundregler her.
Dels burde det ikke fungere uden injector, og dels går men ned i diameter på rørene,
begge dele vil normal give forstoppelse og kvælning.

Det geniale i opstillingen, er at tragten fungerer som injector, blandt andet fordi røret er
ført halvvejs ind under tragten, sådan tragten giver 'lidt nok' piller ad gangen, til at det fungerer.
Samtidigt som Flammen nævner, at lysningen i ø110 rør er under det halve a lysningen i ø160,
og dermed hæver luftstrømmen betragteligt. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

træpilleblæser

Indlæg af Flammen »

@Brandsen

den har injector, og det er der hvis på alle kornblæser. den ses på de uploade billeder. det er det konede rør som kommer fra blæseren og dækker ca 50% af inløbshullet fra tragten.

rørdimensionen bør ikke være mindre end udgangshullet på det konede rør fra blæseren
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

træpilleblæser

Indlæg af Landlyst »

Hmm hvis jeg skulle bestemme lidt så blev alle bøjninger lavet blødere, altså heller 3 x 30 grader eller 6 x15.... Det er aldrig godt med så hårde sving som en 88 graders bøjning giver... Ellers så fungere det jo, men ka jo let være at de næste piller ikke er så hårde de ka tåle det...

Besvar