Kan det være rigtigt

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Kan det være rigtigt

Indlæg af Kjeld P »

Jeg er på vippen til at købe en Biomax 18, men dette her bryder jeg mig ikke om...ved i noget om det...

Hvor kommer biomassen fra?
Hvis I ikke kan se, hvor biomassen kommer fra, er der risiko for, at f.eks. regnskov bliver fældet i udlandet for at dyrke biomasse. At gøre regnskov til biomasseareal giver mere CO2 i atmosfæren, fordi regnskoven lagrer CO2 i langt højere grad end dyrket biomasse. Regnskovsfældning forstyrrer også det lokale klima, biodiversiteten og lokalbefolkningen.
Træflis er ofte produceret indenlands eller i landene omkring Østersøen.
Træpiller bliver i stigende grad fremstillet af hele træer fra udlandet. Det koster energi til fremstilling og transport, så klimaregnskabet kan blive tvivlsomt. Man kan dog transportere træpiller over længere afstande, hvor det stadig er økonomisk attraktivt, fordi træpiller har en højere brændværdi end træflis.

Fundet her..
viewforum.php?f=11
Senest rettet af Ulrik 28 nov 2011 07:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Link rettet?
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Kan det være rigtigt

Indlæg af triumph »

når der bliver fældet regnskov for at dyrke biomasse, så er det somregel sukkerrør der bliver dyrket. Det ændre dit pillefyr nok ikke på.
Det er rigtigt at det kræver energi at fremstille træpiller, men det gør det også at raffinere olie. Det er også rigtigt at det kræver energi at transportere træpiller, men du kan jo bare købe danske træpiller (f.eks stampemøllen) Træpiller kommer sjældent længere væk fra end de baltiske lande. hvor olie eller kul kommer fra hele verden
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Kan det være rigtigt

Indlæg af Bigfoot »

ja netop... træpillerne kommer som regel kun fra de baltiske lande. Men der er også danske producenter på markedet. Stampemøllen er en af dem. Faktisk ganske udmærkede piller.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Kan det være rigtigt

Indlæg af snubbi »

lang de fleste pille der bliver fremstille af spånder og sav smuld der er rest produkt i træ production
der er import af palme olie skaler det er et rest efter palmeolie production

Besvar