Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lydisolere indedel

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Ebsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 dec 2022 09:40

Lydisolere indedel

Indlæg af Ebsen » 27 dec 2022 09:49

Hej,
jeg har et lidt anderledes spørgsmå, som I måske har noget viden om.

Jeg vil gerne lydisolere mit bryggers, da indedelen på min varmepumpe laver en super irriterende højfrekvent tinitus lignende lyd. Lidt ala et køleskab bare værre. Det er ikke super højt (40 db) men lyden går desværre ret effektivt gennem de 7,5 cm letbetonskillevægge den står nær.

jeg har forsøgt at pakke den nogenlunde ind i rockwool isolering, men det gjorde intet. Så måske hjælper det kun på akustik.

Kan det være rørbæringerne der er sat ind i letbetonskillevæggene, som forplanter lyd og vibrationer? Der er ca. 1 mm gummi i rørbæringerne.

Jeg overvejer at montere antivibrationsmåtter og stille indedelen på gummifødder. Men ved ikke med effekten.

jeg vil helst ikke til at lave en ekstra mur, så har I evt. forslag til hvad jeg kan gøre?

Vh Ebsen


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Lydisolere indedel

Indlæg af svanggaard » 27 dec 2022 19:40

Hvis lyden forplanter sig gennem en væg er der formodentligt en "fast forbindelse" mellem støjkilden og væggen. Hvis støjen sendes gennem centralvarmerør, kan flexslager sikkert hjælpe https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... el-slanger

Gummifødder hjælper hvis støjen sendes gennem gulvet.

Hvis støjen er luftbåret burde rockwool hjælpe. Alternativt findes der forskellige former for lyddæmpningsplader: https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilb ... isolering/

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Lydisolere indedel

Indlæg af Kalechen » 28 dec 2022 10:04

Hvilken varmepumpe har du?

Ebsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 dec 2022 09:40

Re: Lydisolere indedel

Indlæg af Ebsen » 30 dec 2022 22:07

Det viste sig at være en køler der kørte på 85%. Fik den sat ned på 70% og så forsvandt støjen fuldstændig. Whew - det sparede mig en masse arbejde.

Tak for alle bidragene.

Vh Ebsen


Besvar