Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Varmepumpe - Gulvarme Shunt/Pumpe indstilling

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
klode21
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 mar 2021 22:25
Givet likes: 1 gang

Ny Varmepumpe - Gulvarme Shunt/Pumpe indstilling

Indlæg af klode21 » 18 okt 2022 15:00

Hej

Jeg har netop sat en Kaisai Luft til Vand varmepumpe op i stedet for mit pillefyr.
VP er en split model med inde del men uden VVB. Jeg har for nu behold min gamle BATEC VVB.
Jeg har ca 100 m2 med gulvvarme i stue etagen og ca 50 m2 på 1 sal med radiatore.

VVB har en spiral nederst som tidligere har kørt med solfangere som vi nu kører i fra VP (parralelt med rør til radiatore med en kuglehane på for at kunne begrænset flowet igennem spiralen. Varmefladen er ikke stor nok til at kunne køre med Varmvand prio)
VVB har en elstav der sidder midt i tanken som jeg så vil bruge til at varme vandet op yderligere en gang om ugen for at undgå legionella.

Systemet kører sådan set okay allerede, jeg leger lidt med varmekurver og indstillinger, men vi kan fint holde varmen på både gulvvarmen og radiatorer med en fremløbs temperatur på ca 35-38 grader (+/-) og brugsvandet er også fint varmt til bad.

Mit gulvvarme system er sat op sammen med pillefyret for en 4-5 år siden og kører derfor med en Wavin Shunt og Grundfoss Alpha 2 L med trådløs styring på 4 kredse.
Jeg har skruet op for for temp på styringerne så alle kredse altid står åbne for at få størst muligt flow samt skruet op for shunten så blander mest muligt returvand i.

Hvis ikke jeg havde radiatorer havde jeg nok bare fjernet shunt og pumpe.

Mit spørgsmål:
Men i og med alle kredse står åbent hele tiden så kører pumpen på shunten også konstant. Det tænker jeg måske ikke er optimalt/nødvendigt?
Kan jeg bare slukke pumpen? eller skal den afmonteres for ikke at begrænset flow?
Kan pumpen i Varmepumpen drive hele systemet alene?
Eller skal jeg se om jeg kan sætte pumpen til Varmepumpe styringen så den kører sammen med den interne pumpe?


Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Ny Varmepumpe - Gulvarme Shunt/Pumpe indstilling

Indlæg af Kalechen » 19 okt 2022 10:40

Mine dyrtkøbte erfaringer siger:

Var jeg i dit sted, ville jeg montere gulvvarme på loftet eller som nødløsning mere effektive radiatorer, så du holde så lav fremløbstemperatur som muligt.

Og væk med shunt, men hvad med buffertank?

Een pumpe til vp + buffer, som kun kører, når der produceres varme og een pumpe til resten af huset.

Joakim2700
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 okt 2022 12:43

Re: Ny Varmepumpe - Gulvarme Shunt/Pumpe indstilling

Indlæg af Joakim2700 » 20 okt 2022 12:47

Hej, jeg har brugt Stougaardvvs til at montere og installere mine varmepumper. Kan klart give en anbefaling til Lennart, der hjalp mig. Eventuelt, hvis du har andre spørgsmål relateret varmepumpe, kan du kontakte ham her: https://stougaardvvsteknik.dk/installer ... armepumpe/

Jeg har kun godt at sige om ham, og han er utroligt dygtig og ved alt om varmepumper.

God dag :-)

klode21
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 mar 2021 22:25
Givet likes: 1 gang

Re: Ny Varmepumpe - Gulvarme Shunt/Pumpe indstilling

Indlæg af klode21 » 24 okt 2022 20:49

Kalechen skrev:
19 okt 2022 10:40
Mine dyrtkøbte erfaringer siger:

Var jeg i dit sted, ville jeg montere gulvvarme på loftet eller som nødløsning mere effektive radiatorer, så du holde så lav fremløbstemperatur som muligt.

Og væk med shunt, men hvad med buffertank?

Een pumpe til vp + buffer, som kun kører, når der produceres varme og een pumpe til resten af huset.
Gulvvarme på 1 sal kommer nok engang, men det bliver ikke lige nu. Radiatore har en ok kapacitet allerede og fint flow.
Efter en uges nørden mere, kører systemet fint med en ca fremløbs tempt på 31 grader pt, hvilket er nok til radiatorene også.
Udfordringen med at fjerne shunten helt er vel at når jeg engang til vinter måske for brug for at køre med højere fremløbs temp, så bliver det jo for varmt til gulvvarmen...

Jeg har pt. ikke en buffertank på, men det kan godt være det bliver nødvendigt hen af vejen..

tak for svar begge to..... )


Besvar