Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmepumpe direkte på gulvarmen

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
majboel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 28 mar 2011 14:50
Mit fyr: vaillant vp VWL 125/6 A 400 V S2
Areal: 230
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Sydals

varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af majboel » 21 jun 2022 12:34

Hej.
har en vaillant monblok luft/vand . 12 kw. VWL 125/6 A 400 V S2
er det nogen ide, at købe en stor buffertank 1000 l og bruge den som lager ? har solceller og tænker at banke temp op på 65 gr i buffer i dagtimer ( gratis pga solceller )
eller er det spild af vp køretid ??
kobler man gulvarmekreds direkte på vp eller via varmeveksler ?? for at holde 2 adskilte kredse .
Vedhæftede filer
vp tegning.jpg


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af Hjemme teori » 21 jun 2022 15:58

Der er jo lidt mere i det end det.

Det som koster i en VP er temperatur forskellen og med en højere temperatur om dagen er det jo smart at køre her. Men hvis dag og nat har en forskel på 10grader, hjælper det jo ikke at du så hæver fremløbet med 20grader. Så en ide kunne jo i hvert fald være at lave noget mere varme om dagen men ikke 20 grader mere.
Den gratis strøm kræver jo rigtig mange solceller fordi du skal bruge varmen om vinteren hvor solcellerne laver mindre. så kigger du rigtig på tallene (hvor meget strøm du sælger okt-mar) tror jeg du vil se at der er forsvindende lidt at hente.
Og er du straks afregnet, tænker jeg 12kw om vinteren i overskud er Utopi. så derfor skal du kunne drosle pumpen til kun at køre det mere som er i overskud, og det ved jeg ikke om overhoved er muligt? og om der overhoved er noget overskud?
Er du netto afregnet er snakken jo en anden, men lige nu er afgiftsdelen om vinteren jo ofte en mindre del af prisen. Men som jeg læser dit indlæg er det ikke tilfældet.

Så hvis du regner på det tænker jeg hurtigt du vil komme frem til at et batteri er en bedre investering, da det kan udnytte overskuddet om sommeren.

Og jeg vil tro at VP skal kobles på buffer og gulvvarme lige så. I dag installeres de fleste VP'er med større eller mindre buffer (50-500L) for bedre drift. Og monoblockene, for at have en frost sikring. Så der får man både jævnere drift og forstsikring (ellers skal de have en overstrømsventil)
Mvh. Sophus

jjdenmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 jul 2022 21:29
Mit fyr: Fjernvarme + luft / luft + brændeovn
Areal: 146
Brændsel: brænde / strøm / fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af jjdenmark » 13 jul 2022 21:35

En buffertank? her mener du vel en isoleret varmtvandsbeholder ikke?

majboel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 28 mar 2011 14:50
Mit fyr: vaillant vp VWL 125/6 A 400 V S2
Areal: 230
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Sydals

Re: varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af majboel » 13 jul 2022 22:32

Hej, isoleret VVb har jeg selvfølgelig.
tænker på at købe buffer Tank, så VP kan opvarme den til 65 gr i dagtimer når solcellerne alligevel laver gratis strøm. og så have varmt vand om natten til gulvvarmen.
eller det hul i hovedet ??

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af Bri_Jac » 14 jul 2022 08:13

majboel skrev:
13 jul 2022 22:32
Hej, isoleret VVb har jeg selvfølgelig.
tænker på at købe buffer Tank, så VP kan opvarme den til 65 gr i dagtimer når solcellerne alligevel laver gratis strøm. og så have varmt vand om natten til gulvvarmen.
eller det hul i hovedet ??
Jeg ville selv installere en bufferbeholder, den fungerer som batteri (Det gør din gulvvarme egentligt også)
Det gælder om at optimere dit elforbrug så du:
1) forbruger el når solcellerne levere el til dig, så skal VP anvende akkurat så meget som solcellerne leverer (Måske ikke så let i praksis)
2) forbruger el nå strømprisen er lavest, så om det er om eftermiddagen eller om natten det må du holde øje med os så tvinge VP til stop eller til at levere fuld varme


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af Bri_Jac » 15 jul 2022 09:46

jjdenmark skrev:
13 jul 2022 21:35
En buffertank? her mener du vel en isoleret varmtvandsbeholder ikke?
Nej en bufferbeholder er IKKE det samme som varmtvandsbeholder. Selvom de begge indeholder varmt vand. En bufferbeholder har det vand som cirkulerer i dine radiatorer/gulvvarme, men er ikke det vand som du får på dig i sit brusebad.
en varmtvandsbeholder (VVB) indeholder det varme vand som du får på dig i dit brusebad

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: varmepumpe direkte på gulvarmen

Indlæg af svanggaard » 15 jul 2022 11:52

Virkningsgraden er nok ikke så god på en varmepumpe, hvis den skal levere 65 grader. Det betyder selvf. ikke så meget hvis strømmen er billig, men det må også, alt andet lige, slide mere på varmepumpen.

Når der bliver monteret buffer på varmepumper i dag, er det vist mest for at undgå for mange start/stop.

Det næste er problematikken omkring buffertankens varmetab. Hvis tanken står i stuehuset betyder det ikke så meget. Tabet fra en tank som er placeret indenfor klimaskærmen er jo ikke helt tabt. Står tanken derimod i et udhus/garage eller lignende, fyrer du for gråspurvene.

Hvis det er tung gulvarme du har (slanger i beton) tror jeg du skal kigge efter en form for smart styring af gulvvarmetemperatur. Så kan du hæve gulvvarmetemperaturen med en grad eller 2 når strømmen er billig og helt slukke varmepumpen når strømmen er dyr.

Hver gang du hæver temperaturen 1 grad i 1m3 beton har du lagret ca. 0,58kWh.


Besvar