Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
marsrud
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 jun 2022 14:08

Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Indlæg af marsrud »

Jeg har for 3 år siden fået installeret sådan et sæt fra VVS eksperten: AS14 luft til vand VP og WTGR 80/40 akkutank med integreret VVB.
Ved montering for 3 år siden kunne vi konstatere at multitanken var defekt i form af utæt VVB. VVS eksperten byttede så til en ny. Det virkede umiddelbart også fint indtil for 1,5 mnd siden, hvor trykket begyndte at stige. Så tappede man lidt vand og fik den ned på 1,5, men efter et stykke tid var trykket tilbage på ca. 2,5. Ved at lukke for tilførsel for det kolde vand, og åbne for brugsvand, kunne man konstatere at der er læk, da trykket i systemet fald. Så dvs. at VVB er utæt. Anoden har været tjekket og skiftet. Efter henvende til VVS Eksperten, får jeg at vide at der er 2 år reklamationsret (hvilket også er rigtigt), og spurgt om det virkelig kan passe at sådan et beholder til 13 t. kr. kun kan holde til 3 år, fik jeg at vide at "ting og sager kan ske" og at de kan tilbyde noget kulance. Den beholder, som jeg har, sælges heller ikke mere. Egentlig har ikke haft problem med selve VP delen, men jeg tør næsten ikke at købe noget mere derfra (VVS Eksperten). Tænk hvis den næste også kun holder 3 år. Det er ikke kun prisen til den nye beholder, men også skilling eller to til VVS'eren.
jeg søger derfor lidt hjælp, vejledning her om hvad jeg skal gøre/vælge. Når jeg nu ikke forventer at skifte min VP, Copmax AS14, lige nu. Skal jeg vælge samme løsning, dvs. en akkutank med integreret VVB eller skal jeg blot prøve at lave noget andet. Jeg er bare ret meget i tvivl om hvad der passer til min VP, og gider som sagt ikke at have noget med VVS Eksperten at gøre.
Helt konkret søger jeg lidt hjælp til dimensionering (den nuværende har også været lidt for lille til min VP), hvor stor akkumuleringstank og VVB ift. hus/forbrug. Kan jeg overhovedet skifte til andet end en multitank som min? Jeg har egentlig også ført rør fra tag til teknikken til solvarme hvis man en dag skulle sætte solvarme på og min nuværende beholder har også mulighed for det. Har dog ikke gjort det endnu, da jeg ikke tror det kan betale sig.
Jeg har selvfølgelig min VVS'er men vil gerne høre om det er nogen der kan hjælpe lidt eller kan henvise til et godt sted :)
mvh Martin

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Indlæg af Hjemme teori »

2 år reklamtionsret er korrekt, men prøv lige at nærlæse købeloven.

Hvis sælger udbedrer en defekt og samme defekt opstår igen inden for 3 år af udbedring, hænger de stadig på den. Så værste tilfælde har du 2 + 3 år reklamationsret. så har du reklameret inden for 3 år af første gang, må de på den igen.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Indlæg af Hjemme teori »

Mvh. Sophus
marsrud
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 jun 2022 14:08

Re: Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Indlæg af marsrud »

Hej Sophus, tak for dit indlæg. Men Det er faktisk 3 mnd over de 3 år. Og sagen er at jeg ikke gider VVS Ekspertens varer mere, men det er lidt svært at overskue hvad der passer til den VP. Derfor søger jeg lidt hjælp.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Indlæg af Hjemme teori »

Ja det er jeg desværre ikke inde i.

Men når jeg læser om den er det jo ret simpelt. VP varmer ikke brugsvand, men forvarmer det kun gennem buffertank.
Din spiral i buffertanken er formodentlig tæret og det er det som du oplever som tryk stigning/fald.

Jeg ville kigge efter noget der ikke var modul. Dvs. en buffer med forvarmning af VV og så en elektrisk VVB. Går noget i stykker fremadrettet, skal du kun skifte en del og ikke begge.

feks: https://dbvvs.dk/produkt/dobbelt-akkumu ... et/db50120

og en VVB med elspiral
Mvh. Sophus

spinat
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jun 2022 15:15

Re: Alternativt til VVS ekspertens akkutank WTGR 80/40 AS14

Indlæg af spinat »

Hej marsrud,

Jeg vil gerne skifte mit KSV til en CopMax AS20 - kender du (S)COP på din AS14?

Mht. varmt vand og ny tank - jeg tænker at lave mit varme vand med elektrisk gennemstrømsvandvarmer.

Brugsvand forvarmes med spiral i buffertank - har du buffer på?

mvh Kasper

Besvar