Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af cp_ » 07 apr 2022 19:32

Jeg sidder og regner lidt på om det vil være et fornuftigt skifte med de nye priser på træpiller.
Ideelt, ville jeg beholde træpille fyret som backup.

Håber nogle kyndige lige vil kigge mine tal igennem, og se om jeg er helt hen i skoven. Det er jo sådan cirka, og har prøvet at være lidt konservativ.
Holder mit regnestykke ? Er mine antagelser nogenlunde korrekte?

Jeg har følgende forudsætninger.

Et gennemsnitligt år bruges der 5 paller træpiller af 975 KG , dvs. 5240 KG.

Hvis jeg omregner det til effekt, og jeg sætter virkningsgraden af 1 KG træpiller til 4,3 kWh timer, så giver det 5240 * 4,3 = 22532 kWh.

Med nuværende træpille priser, ligger vi på omkring ca. 3100 kr for en palle leveret, dvs. 3100/975 = 3,2 kr/KG.
Totalt 5240 * 3,2 = 16768 kr pr. år.


Når det så kommer til strømprisen bliver det straks mere indviklet. Da jeg har solceller fra den oprindelige gruppe 6.
Jeg levere årligt ca. 3000 kWh til nettet, og henter ca. 3500 kWh tilbage igen.

Med en varmepumpe (luft t. vand), hvis jeg har forstået det ret, skal man ved et forbrug over 4000 kWh kun betale for den rå EL pris.

Det er svært at sige hvad EL prisen er gennemsnitligt fremadrettet, men for 2022 antager jeg de priser der har været i marts 2022, det er ca. 3,78 kr / kWh alt inkl.
og ca 2,26 kr/kWh ved reduceret EL pris, jf. https://www.nettopower.dk/el/elpriser .

Den omregnede mængde træpiller til 22532 kilowatt timer divideret med den gennemsnitslige virkningsgrad for varmepumpen.
Jeg sætter den til 4 som er hvad jeg har set andre skrive (Panasonic monoblok 9kW).
Dvs. der skal bruges 22532/4 = 5633 kWh på et år.

Jeg antager at da jeg i forvejen, grundet solceller, kun har et netto forbrug på 500 kWh årligt, må regnestykket være:
4000-500= 3500 kWh * 3,78 (fuld EL pris) = 13230 kr
og
5633-3500 = 2133 kWh * 2,26 (reduceret EL pris) = 4821 kr.

Total 13230+4821= 18051 kr /pr. år

Dvs. træpiller er (for mig) billigere (ca. 1300 kr pr. år), som priserne er lige nu.

Falder træpiller priserne lidt tilbage igen, over sommeren? Det vil jeg tro. Det gør EL priserne sikkert også (måske de relativt vil følges nogenlunde af?). Fordelen ved træpiller, er så at man kan købe hele årets forbrug forud.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af svanggaard » 07 apr 2022 20:06

Jeg tror ikke tallene er helt skæve. Men jeg tror ikke der er mange som tø'r at spå om energipriserne i den nærmeste fremtid.

Jeg er noget i tvivl om du kan for reduceret elagift når du har solceller på gruppe 6.

Det er ikke så enkelt at regne ud.

Hvis det var mig der havde 50.000,- som brændte i lommen, ville jeg bruge halvdelen på solvarme, og sætte resten til siden. Den dag fyret står af har du måske bedre fornemmelse af om træpiller eller strøm er bedst.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af BWJ » 07 apr 2022 20:11

Jeg mener at dit regnestykke ser sådan ud :

4000 - forlods produktion 3000 =1000 kWh * 3,78 (fuld EL pris) = 3780kr
og
5633+500 = 6133 kWh * 2,26 (reduceret EL pris) = 13860 kr.

Total 13860+3780= 17640 kr /pr. år

Husk du skal registrere hus som elopvarmet ved slutningen af din årsafregningsperiode, eller går der MAX ged i den.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af cp_ » 08 apr 2022 05:25

Tak for svar.
svanggaard skrev:
07 apr 2022 20:06
Jeg tror ikke tallene er helt skæve. Men jeg tror ikke der er mange som tø'r at spå om energipriserne i den nærmeste fremtid.
Naturligvis. Det er også lidt årsagen til jeg besluttede mig for at regne på alternativer.
svanggaard skrev: Hvis det var mig der havde 50.000,- som brændte i lommen, ville jeg bruge halvdelen på solvarme, og sætte resten til siden.
Ja, det kan være jeg skal prøve at lave lidt beregning på solfangere. Så vidt jeg husker da jeg kiggede på det for en del år siden, var produktionen på den vigtigste del af året (vinter perioden) så ringe, at der ikke var en fornuftigt tilbagebetalingstid på investeringen.
Men det kan jo have ændret sig med de højere energi priser (solen er stadig gratis!).
Hvis du har nogle produktions data som kan bruges til en beregning vil jeg sætte pris på det.
BWJ skrev:
07 apr 2022 20:11
Jeg mener at dit regnestykke ser sådan ud :

4000 - forlods produktion 3000 =1000 kWh * 3,78 (fuld EL pris) = 3780kr
og
5633+500 = 6133 kWh * 2,26 (reduceret EL pris) = 13860 kr.

Total 13860+3780= 17640 kr /pr. år
Ok, tak. En anelse bedre.

Min umiddelbare konklusion er at der ikke er en reel besparelse på nuværende tidspunkt ved at skifte fra træpiller til luft/vand VP.
Selvom priserne ændrer sig for strøm og træpiller, vil der stadig være en vis korrelation mellem dem.
Og som sagt, kan jeg med træpiller købe til hele året på en gang, hvis priserne bliver "billige", hvilket jeg ikke kan med strøm.
Desværre for det havde da været dejligt nemt at slippe for at rense fyr og flytte på træpiller :-)
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af svanggaard » 08 apr 2022 05:54

cp_ skrev:
08 apr 2022 05:25
Ja, det kan være jeg skal prøve at lave lidt beregning på solfangere. Så vidt jeg husker da jeg kiggede på det for en del år siden, var produktionen på den vigtigste del af året (vinter perioden) så ringe, at der ikke var en fornuftigt tilbagebetalingstid på investeringen.
Men det kan jo have ændret sig med de højere energi priser (solen er stadig gratis!).
Hvis du har nogle produktions data som kan bruges til en beregning vil jeg sætte pris på det.
Min fornemmelse er, at er solvarmeanlæg potentielt kan dække opvarmningsbehovet fra maj til september. I den periode kan du så slippe for at rense fyr og slæbe træpiller.

Tilbagebetalingstiden bliver utvivlsomt lang. På den anden side tror jeg ikke solfangeranlæg har problemer med levetid. De fleste regner med 12-16 års levetid på en varmepumpe. Jeg tror ikke der er noget i vejen for at et solvarmeanlæg kan køre 20-30 år uden problemer.

Jeg har ikke solvarme eller data selv. Men jeg går selv med overvejelser om solvarme for tiden. Umiddelbart kan jeg ikke se den helt store forretning i solvarmen, men der er jo stor usikkerhed om energipriserne. Og kunne jeg reducere træpilleforbruget kunne jeg måske reducere pladsbehovet (lager) - prizeless!


Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af Kalechen » 08 apr 2022 10:08

Jeg beregnede også en hel del og har ikke solcelle frem- og tilbage-problematiker. Jeg fyrer al mit strøm af selv, så godt jeg kan.

Egentlig regnede jeg energiforbruget til VP for højt, men det havde nok passet, hvis jeg ikke havde studeret VP og gulvarmeteknik. Og ikke mindst ladet installation og indstillinger, som grådige inkompetente VVS'ere være, som de efterlod mig.

I dag efter at have haft en masse BØVL med VVS'ere, fungerer det fantastisk.

Efter snart tre år, er jeg mere end glad for at have skiftet. Selv hvis det havde været dyrere. Bøvl med træpiller, aske, rensning og skorsten, skal jeg ikke tænke på mere - en kæmpelettelse. Godt nok havde jeg lært lektien med Twinheat-fyret, at den operede udfra princippet - my way ELLERS...

Solvarme overvejede jeg for en kort stund, men jeg vil ikke have væskebårne systemer igennem tagkonstruktionen. Så hellere solceller, som jeg anser for rimelig problemfrie.

Sidst men ikke mindst - har vi ikke brændt nok af nu... Læste forleden, at DK havde brugt hele 2022 energiforbrug, hvordan "man" ellers har regnet det ud...

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af svanggaard » 08 apr 2022 12:22

Der er nu ikke meget bøvl med rengøring/aske på et moderne pillefyr. Men jeg kan sagtens forstå at du er glad for varmepumpen. :great:

Mht. "brændt nok af"... Jeg er for såvidt enig - men strømmen i stikkontakterne er langt fra grøn. Den sorte del af strømmen stammer hovedsageligt fra afbrænding af kul og naturgas. Uden at vi skal fluekneppe certificeringsordninger mv. er træpillerne som udgangspunkt CO2-neutrale. Det skriver jeg vel-vidende, at andre har en helt anden holdning til den sag.

Det er rigtigt, at vi ramte "Earth overshoot day" d. 28/3. Det går ikke kun på energiforbrug, men mere generelt ressource forbrug. d. 28/3 havde vi i Danmark brugt flere naturressourcer end kloden naturligt kan nå at gendanne i samme kalenderår. Hvis vi vil noget ift. miljøet er det ikke nok at finde energirigtige løsninger - vi skal også finde nye løsninger for mad, bolig og forbrugsgoder.

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af Kalechen » 08 apr 2022 13:53

Tak for opklaringen vedr. "Earth overshoot day".

Nye pillefyr er sikkert mere stabile, selvom de teknologisk er lysår foran mit gamle stoker. Jeg overvejede også at modernisere med indblæsning af træpiller m.m. Jeg var forøvringt også ganske træt af røgen, som nogen godt kan lide lugten af, samt løbesoden, men det er ikke stokerens skyld. Jeg var blevet overbevist af skorstensfejeren, at det var kondens. Men det skulle vise sig at være noget værre vrøvl. Nedbryderen af skorsten var knapt kommet igang, før han kalde på mig. Han sagde: Jeg ved godt, hvorfor du har haft problemer med løbesod - mellem den indstøbte isokern og skostenen var der en lang revne, som regnvandet kunne komme ned i. For at det ikke skal løgn, havde selvsamme skorstensfejer solgt mig en hætte til montering på skorstenen.

Men jeg fik, eller rettere betalte for et nyt bryggers i stedet for fyrrumet og fik brudt skorsten ned, så værelset den stod i, blev meget mere indretningsvenligt. Men at brække en 200 år gammel skorsten ned med støbt isokern, er en voldsom opgave.

Ærgerligt, at man ikke er dygtigere til at udnytte strømmen. Synes der var røster om, at vindmøller blev stoppet vistnok pga. overkapacitet. Der skulle efter sigende være fjervarmeværker, som planlægger at have kæmpe buffertanke, som skulle opvarmes ved VP ved oveskudsstrøm. Måske et område, du har "gravet" i?

Det eneste jeg passer på min VP, er evt. blade som sætter sig på bagsiden ved luftindtaget og tørre det snavs, der uundgåeligt sætte sig på den.

Jge er selvforsynende med 32-38% af mit totale energiforbrug via solceller. Havde min grund været større og højere liggende, havde jeg også en 10 kW vindmølle.

Jeg tænker også, at en ejendom med VP, er mere attraktiv ved i en salgssituation.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af kreller » 08 apr 2022 16:52

BWJ skrev:
07 apr 2022 20:11
Jeg mener at dit regnestykke ser sådan ud :

4000 - forlods produktion 3000 =1000 kWh * 3,78 (fuld EL pris) = 3780kr
og
5633+500 = 6133 kWh * 2,26 (reduceret EL pris) = 13860 kr.

Total 13860+3780= 17640 kr /pr. år

Husk du skal registrere hus som elopvarmet ved slutningen af din årsafregningsperiode, eller går der MAX ged i den.
De 500kwh, hvor kommer de fra mht til varmeforbruget?

Jeg er selv på gruppe 6 ordning og har flyttet det forbrug jeg kan når solen skinner, til senere, for at sælge så meget af det som muligt da de trækkes fra de første dyre 4000kwh.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skift fra træpille fyr til luft til vand varmepumpe - beregning.

Indlæg af svanggaard » 08 apr 2022 22:34

Kalechen skrev:
08 apr 2022 13:53
Ærgerligt, at man ikke er dygtigere til at udnytte strømmen. Synes der var røster om, at vindmøller blev stoppet vistnok pga. overkapacitet. Der skulle efter sigende være fjervarmeværker, som planlægger at have kæmpe buffertanke, som skulle opvarmes ved VP ved oveskudsstrøm. Måske et område, du har "gravet" i?
Det er sjældent at der er overskud af strøm. Meget forenklet kan man sige, at når det endelig sker, skyldes det typisk at vindmøller producerer meget samtidigt med at fjernvarmekunder bruger varme. Varmen produceres ofte med gas-drevne generatorer som leverer både strøm og varme.

Større buffertanke hos fjernvarmen (og dig selv for den sags skyld), giver mulighed for at producere varmen når det er billigst og trække fra lageret når den er dyrest.

I tyskland får vindmølleejere en "bøde" hvis de standser møllerne når de kunne ha' produceret energi. Derfor er det ofte billigere at betale danske mølleejere stoppe deres møller - frem for at stoppe sine egne. Derfor ser vi jævnligt at danske møller holder stille i blæsevejr - selvom vi samtidigt er nødt til at importere strøm fra tyskland. Og det uanset om strømmen er grøn eller ej.

Samme logik gør, at mange fjernvarmeværker installerer almindelige gammeldags dyp-kogere i lagertanke disse år. De bliver tændt når strømprisen er lav nok, eller når elsystemet mangler "nedreguleringseffekt". Fjernvarmen bliver simpelthen betalt for at bruge strøm på visse tidspunkter. Og det uanset om strømmen er grøn eller ej.

Det er komplet tåbeligt - skæld de folkevalgte ud - man kan ikke fortænke energibranchen for at agere som de gør i den situation. De bruger reglerne som de nu engang er.

Kalechen skrev:
08 apr 2022 13:53

Jge er selvforsynende med 32-38% af mit totale energiforbrug via solceller. Havde min grund været større og højere liggende, havde jeg også en 10 kW vindmølle.

Jeg tænker også, at en ejendom med VP, er mere attraktiv ved i en salgssituation.
Nu ved jeg jo ikke om du har et kæmpe batterilager... Men din selvforsyningsgrad er næppe udregnet på en enkelt isoleret grå januar-dag. Det skal nok passe set over et helt år. Hvis du vil ha' selvforsyningsgraden op, har du 3 muligheder:

* Større/flere (egne) VE anlæg
* Mere batteri/buffer
* Lavere forbrug

Sidste punkt er formodentligt mest rentabelt og miljørigtigt.

VP er da meget bedre i en salgssituation - med mindre anlægget er +10år gammelt. Men det gælder jo også alle andre centralvarmeanlæg.


Besvar