Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 18 sep 2021 07:33

Torpet skrev:
17 sep 2021 21:36
Svenske Varga træpiller kr. 1695 per palle 896 kg ved køb af min. 2 paller, frit leveret på eengangpaller fra XL. Billig varme.
sf-handel kunne gøre det til 1675 v/2 paller, 1595 v/6 paller , de er dog udsolgt men de kommer jo nok tilbage.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 18 sep 2021 08:11

Triumph skrev :Der er fradrag på 1,12 kr/KWh (på forbrug over 4000 KWh) => Man skal betale 93 øre/KWh på forbruget over 4000 KWh
SCOP (Årscop) på en varmepumpe ligger vel på ca. 3 => Man giver 31 øre/KWh varme
Hvis elprisen ryger op i 2,25 Kr/KWh betyder det at man kommer til at give 37,7 øre/KWh varme.

Ej det er en lidt kreativ udregning . Hvad din scop er på er ligegyldigt for prisen på el . Den er jo bare et udtryk på hvad du får tilført af kwh til dit hus for 1 kwh el . Prisen på denne kwh er den samme uanset scop . Så hvis el prisen stiger med 60 øre pr kwh på "råel" som den gør lige nu og du bruger feks 5000 kwh på at opvarme dit hus ja så stiger dine pris på opvarming af huset med 3000 kr .
I og for sig er det jo ligegyldigt med prisen pr kg træpiller er for man kan jo ikke sådan sammenligne de to ting da det er to forskellige opvarmingsformer
Men det er sgu da surt for VP folket lige nu så man må da håbe at prisen snart falder til normal leje igen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 18 sep 2021 08:48

triumph skrev:
17 sep 2021 18:54
Men selv ved en elpris på 2,52 kr/KWh så er det jo ikke dyrer end træpiller
2,52 -1,12 = 1,4 kr/KWh
Dette tal divideres med Scop på 3 = 46,67 øre/KWh varme.
Det er jo ca. samme pris som træpiller. Og her i efteråret begynder det at blæse og regne, og så falder elprisen igen, inden man for alvor begynder at bruge varme
Personligt tvivler jeg på at elprisen falder (gennemsnitligt) i den nærmeste fremtid. Udbygning af VE går langsomt og CO2-kvoter stiger ubønhørligt i pris. Samtidigt stiger efterspørgslen på strøm i takt med at der skal bruges energi til bl.a. Power-2-X, elbiler og opvarmning.

Som almindelige elforbrugere bliver vi til dels reddet af at PSO afgift er faldet bort og det ser ud til at elafgiften nedsættes. Men det gør rigtig ondt på store dele af erhvervslivet. Min nabo, som er landmand, siger at hans elregning er steget til næsten det 3-dobbelte på kort tid.

En overset risiko er, at jeg tror vi kan komme til at opleve nogle perioder med elpriser som stikker helt af i pris. Priserne er i dag styret 100% af udbud og efterspørgsel. Det gik helt galt i Texas lige efter årsskiftet - vi kan sagtens komme til at opleve noget tilsvarende her.

Foreløbigt ville jeg nok ikke miste min nattesøvn, hvis jeg havde varmepumpe. Men jeg ville nok vente lidt med at skrotte brændeovnen.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af DBS » 18 sep 2021 08:59

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at for nogen må det også bliver dyre med fjernvarme. Det er de seneste år blevet meget populært at der laves store LV VP anlæg på fjernvarmen.

Min tanke opstod af, at jeg kom kørende forbi nabo byens fjernvarme, hvor de nu er ved at opføre VP nr 2, og sjovt nok, er den lokale forsyning ved at grave en højspændningsledning ned til den nærmest trafo.

Så ikke alene udfordringer med at have vand / vind / sol til rådighed til at at lave el, men også udbygning af ledningsnettet kommer til at koste penge, kobber / alu bliver sikkert ikke billigere, når efterspørgelse bliver større, alu kan man jo allerede se nu, men den rationering der er på øl / sodavandsdåser.

Jeg bliver sku på piller lidt endnu, der er også en vis tilfredsstillelse ved at købe piller for 1 år af gangen, og så er der varme den næste vinter.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 18 sep 2021 09:13

Det er sgu da typisk . Nu er især os her nordpå i verden gode til at stille om til el og det lurer tilragerne med det samme og skruer på prisen med alle mulige og umulige forklaringer for at retfærdiggøre det .
i 2019 som var det sidste normale år før C lå vi på 15500 kwh/år så en stigning på 60 øre skal ikke holde ved for længe . Ellers bliver vi nød til at lægge de 10000 ekstra over på kuvertprisen og det er jeg ikke så skråsikker på at kunderne er helt vilde med :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 18 sep 2021 09:28

lamborg skrev:
18 sep 2021 09:13
.... en stigning på 60 øre skal ikke holde ved for længe . Ellers bliver vi nød til at lægge de 10000 ekstra over på kuvertprisen og det er jeg ikke så skråsikker på at kunderne er helt vilde med :-)
Jeg har samme udfordring med sommerhusudlejning. Der bruges ca. 20.000kWh årligt til pool, spa, sauna og rumopvarmning. Gæsterne betaler for strømmen, men pengene bliver beskattet som en del af lejeindtægten. Så lige nu er strømmen i sommerhuset en underskudsforretning :shock: .

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 18 sep 2021 10:06

lamborg skrev:
18 sep 2021 08:11
Ej det er en lidt kreativ udregning . Hvad din scop er på er ligegyldigt for prisen på el . Den er jo bare et udtryk på hvad du får tilført af kwh til dit hus for 1 kwh el . Prisen på denne kwh er den samme uanset scop . Så hvis el prisen stiger med 60 øre pr kwh på "råel" som den gør lige nu og du bruger feks 5000 kwh på at opvarme dit hus ja så stiger dine pris på opvarming af huset med 3000 kr .
I og for sig er det jo ligegyldigt med prisen pr kg træpiller er for man kan jo ikke sådan sammenligne de to ting da det er to forskellige opvarmingsformer
Men det er sgu da surt for VP folket lige nu så man må da håbe at prisen snart falder til normal leje igen .
Tråden går vel ud på om VP er billigt.
Det kan man vel kun sige hvis man sammenligner med andre brændsler.
Jeg kan godt fornemme at der sidder nogen gamle tanter, der godt vil have det til at lyde som om at VP bare er lort, og det vil kun blive værre.

Det tror jeg ikke.
Så længe regeringen har en holdning om, at VPér er det nye sort. Så skal de nok sørge for at det også bliver økonomisk attraktivt at få folk til at skifte
Men det er klart at når elprisen variere som vinden blæser, og regnen regner, så vil der være variationer.
Og det er da også muligt at der bliver enkelte år hvor efterspørgslen på grøn el bliver stører end udbuddet, og el prisen så vil stige.
Alle de datacenter der bliver bygget, forvendtes at komme til at forbruge 1/3 af Danmarks elforbrug. Fjernvarmeanlæg bliver omlagt til VP, og der kommer stører elkabler til Tyskland/Europa, og Power to X. Så vi kan afsætte vores overskudsstrøm når det blæser, i stedet for at forære den væk.
Det kan medføre at der er år hvor de kommer til at fyrre op for de gamle kulkraftværker (= højere elpris), for at dække efterspørgslen, indtil der bliver bygget nok grøn strøm.
Men over længere sigt tror jeg helt bestemt at regeringen nok skal sikre at det er økonomisk attraktivt at benytte VP

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 18 sep 2021 13:03

Jeg forholdt mig kun til din udregning og for folk som har installeret VP betyder scop jo ikke noget i forhold til ext forbrug .
Jeg ved igrunden ikke hvorfor træpille prisen overhovedet kom ind i tråden ??
Tror ikke der er nogle gamle tanter der synes VP er noget lort . Grunden til det måske kom til at fremstå sådan var nok mere den useriøse måde VP blev fremstillet på på et tidspunkt . Kalder man folk for dumme og slynger om sig med udtagelser som feks pillefyr ville blive forbudt og overdrivelser som en VP kan fyre et hus op på gud ved hvor mange m2 på et bøjet søm så må man nok regne med at folk rejser børster.
Ellers er jeg enig med dig i at regeringen vil gå langt for at få folk til at skifte til VP men dog kun til en grænse for samfundet skal jo finanseres.
Med hensyn til om VP er billigere en træpiller har jeg ingen anelse om . Det er jo et større regnestykke ang anlægsudgift osv osv ..
Men herlighedsværdien vil være stor . Bare at slippe for at slæbe piller og rense vil i min optik være dejligt :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 18 sep 2021 17:11

Ikke meget optimisme i denne udtalelse
https://ekstrabladet.dk/forbrug/dinepen ... er/8861148
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 18 sep 2021 21:14

Nå,
det tog ikke længe før DR også fik fat i emnet, og nu forklarer priser er næsten 4* prisen i jan. 2020, så vildt nok.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/elprise ... -forbruger

De nævner VP men også alle familier med et normalt forbrug, som kan se en stigning på 5000kr på deres normale regning, og så mener de vi andre også rammes da olie og gas jo er steget. Ved dog ikke hvordan træpiller rammes udover transporten som klart fordyres fra A til B og kunden betaler jo.


Besvar