Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 27 sep 2021 17:36

Hej Majland.
Det er faktisk ikke så svært alligevel når du ved hvor mange kwh dit hus har brug for .
el : regner med scop 3 , det vil sige 17500 : 3 = 5833kwh x feks 1,07 + 1 øre i afgift over 4000 kwh = 6300
Træpiller : brændværdi pr kg ca 4,9 kwh , det vil sige 17500 : 4,41 (regner med ca 90% effetivitet i nye fyr) = 3968 kg X 2kr kg = 7936,5
Så direkte udregnet og når vi tager udgangspunkt i at huset skal bruge samme antal kwh timer og uden alle andre faktorer indregnet indregnet er det stadigvæk billigere.
Men hele humlen ligger jo i at hvis man regnede med en pris på 40 øre da VP blev installeret og El nu stiger med ca 150 % så er det jo noget af et chok når besparelsen var indregnet til at betale for den noget højere anlægsudgift .
Noget pis lad os håbe det snart falder igen.
Jeg tror desværre ikke på nogen form for hjælp fra regerings side for det er jo svært at skære elafgiften længere ned end 1 øre :-) og at lægge en evt afgift på pillefyr hjælper jo ikke VP folket på prisen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Pawgs » 27 sep 2021 19:25

pendec skrev:
17 sep 2021 07:15
Varmen er reddet men vores strømforbrug er på lige fod med de andre, øv..

Jeg vil holde ekstra øje med elforbundet, om de lander en aftale på 18,5 øre for 2022 igen, så er jeg hoppet, dog tvivler jeg på de holder på medlemmer hvis den bliver 50 øre+ , selvom det måske er billigt, ved vi ikke hvad den koster de næste måneder, og falder den til 20øre igen, så er elforbundet jo intet værd i 2022, og må forhandle ekstra ordinært selvom elselskabet nok ikke befrier dem fra en aftale.
Hvis du spørger elforbundet på en pris idag så får du et tilbud på de 18 øre og der i tilbuddet står at prisen er gældende frem til april 2022.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 sep 2021 19:26

Pawgs skrev:
27 sep 2021 19:25
Hvis du spørger elforbundet på en pris idag så får du et tilbud på de 18 øre og der i tilbuddet står at prisen er gældende frem til april 2022.
Ikke hvad man læser på deres side, de har sendt breve ud til folk om tilmelding til ny aftale som træder i kraft 1-1-2022, og de senest skal tilmelde sig 21. november.

Jeg venter lige og ser aftalen 1-1-2022.

edit: Enig, idag er prisen 18,75øre (Skriver Morten på trustpilot) indtil 1-1-2022, det får de jo ret i :)
Det er min forventning, at vi også i 2022 ender med en rabataftale omkring de 18,75 øre/kWh :)
Mvh.
Morten
Den kommentar bliver spændende eller om det er fordi de måske mister kunder, og der sker noget uventet hvis elprisen ikke falder, ingen vil da miste 50 øre på prisen i hele 2022, hvis den holder højden? Så er det Morten som smører tykt på der.

Fundet på trustpilot hvor elforbundet har skrevet i august 2021:
Vær nu hellere glad for de besparelser som vi sikrer dig, og så blot tilmeld dig vores nye rabataftale hvert år efter 21. november. Jeg synes, at det er en lille indsats, når nu initiativet er gratis, og de store besparelser går ubeskåret til dig.
Det kan sikkert ske at de får rykket aftale og betalingen, da de først afsluttede ny aftale i Januar 2021, det skriver Morten(elforbundet) også i et indlæg. Så der er noget rod med priser men måske til kunders fordel, hvis elselskaber også holder ved at rykke aftalen. De taber en forfærdelig masse penge ved at fortsætte til 18,75øre :)
Senest rettet af pendec 27 sep 2021 19:38, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Pawgs » 27 sep 2021 19:37

Jeg har en kammerat der lige har tilmeldt sig og han siger at prisen på de 18 øre er gældende indtil april udfra det der står i deres tilbuds mail.

Hvis du selv spørger på en pris får du jo et tilbud sammen med en vedhæftet faktura. Hvis du betaler fakturaen acceptere du tilbuddet og ellers sker der ikke noget

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 sep 2021 19:41

Pawgs skrev:
27 sep 2021 19:37
Jeg har en kammerat der lige har tilmeldt sig og han siger at prisen på de 18 øre er gældende indtil april udfra det der står i deres tilbuds mail.

Hvis du selv spørger på en pris får du jo et tilbud sammen med en vedhæftet faktura. Hvis du betaler fakturaen acceptere du tilbuddet og ellers sker der ikke noget
Mærkeligt.

Her skriver Morten igen d. 19-september, og intet om april 2022?
I vores seneste budrunde for 35 elselskaber kom Vindstød med laveste bud, hvorfor elprisen har været fast siden januar 2021 på 18,75 øre/kWh og 0 kr. i abonnement. Fredag var bl.a. DR og TV2 ude med artikler om, at elprisen i september har krydset 1 kr., hvorfor vi i år har sikret medlemmer besparelse på 2.000-5.000 kr.
Vindstød har flere gange været billigst i vores budrunder, men det diskvalificerer dem ikke fra at deltage igen, og vi håber at se dem med et nyt stærkt bud, når vi til november igen inviterer elselskaberne til budrunde med henblik på en rabataftale for kalenderåret 2022.
Vi blokerer på vores Facebook-side, hvis man ikke holder en god tone, deler urigtige oplysninger og I nogle tilfælde, hvis initiativet ikke har den enkeltes interesse. Herved undgår vi udgifter til eksponering af vores oplysningskampagner til personer uden interesse :)
Mvh.
Morten
Edit: Fik lige checket CVR.dk og Morten er ejeren, og giver sig selv 600k(130k i pension) i løn, så virksomheden kørte med underskud i 2020 :) Smart mand der.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 27 sep 2021 20:17

Jeg har selv været i elforbundet, men er ikke 100 meter mester i reglerne. Man betaler 3 måneder forud
Efter 6 måneder overgår man til vindstød, (Stadig til en rimelig pris.) Men der er noget hokuspokus med at man kan komme til til at betale ekstra, hvis/når man vil flytte fra vindstød

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 sep 2021 20:51

triumph skrev:
27 sep 2021 20:17
Jeg har selv været i elforbundet, men er ikke 100 meter mester i reglerne. Man betaler 3 måneder forud
Efter 6 måneder overgår man til vindstød, (Stadig til en rimelig pris.) Men der er noget hokuspokus med at man kan komme til til at betale ekstra, hvis/når man vil flytte fra vindstød
Der var sådan engang. Fandt også den info på Trustpilot fra Morten. De havde de 6 måneders ordning før den blev forhandlet årligt. Så måske 2018?

Jeg fandt et sted hvor der står , at overskud går uændret til kunderne, hvordan kan han i 2020 score penge i løn, hvis elselskabsaftale skulle give overskud, så skulle det komme forbrugere til hjælp og ikke hans pengepung i 2020 (Han fik ikke løn i 2019 og nok før det)
Skrevet i 2018, så fik han så lyst til løn i 2020 :)
"når servicen samtidig skal holdes gratis for alle og besparelsen gå ubeskåret til hvert enkelt medlem."


Nå, nu fik jeg fulgt tråden ud på et sidespor :) Sorry!!!
Vi kan dog sige elforbundet har hjulpet mange VP ejere med at spare de sidste måneder, hvis Vindstød har holdt sin aftale.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af majland » 28 sep 2021 09:26

For os der også har solceller i gruppe 6 er årsdato vigtigt for skiftet da vi får gjort netto køb/salg op der. Hvis elforbundet lander endnu en god aftale (med vindstød) kan jeg godt finde på at skifte (er på en spot aftale ved vindstød nu. Intet abb. Spotpris+1,5øre)

Men det er vigtigt at det er aftale der gælder heler kalenderåret selvom jeg nu med varmepumpen og det større elforbrug også vil kunne skifte uden tab efter 6 måneder (da jeg både i første og anden halvdel af 2022 forventer væsenligt større forbrug end produktion)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 29 sep 2021 12:59

majland skrev:
28 sep 2021 09:26
For os der også har solceller i gruppe 6 er årsdato vigtigt for skiftet da vi får gjort netto køb/salg op der. Hvis elforbundet lander endnu en god aftale (med vindstød) kan jeg godt finde på at skifte (er på en spot aftale ved vindstød nu. Intet abb. Spotpris+1,5øre)
Elforbundet er populær lige pt, med især deres informationer om 18,5øre mens vi andre lander på 1kr eller måske mere.

Jeg har rigtig svært ved at se hvorfor vindstød vil fortsætte med 80% underskud (100øre-18,5øre) , hele næste år, når/hvis de ikke selv kan se priserne falder?
Tror dette vil hænge sammen med at mange bliver som kunde hos vindstød på andre vilkår, og som mange, kigger de ikke på elregningen, og sanser at de nu er fast kunde hos dem indtil de selv skifter. Det er sket inden "elkrisen", nu bliver det jo kun endnu bedre for Vindstød.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af majland » 29 sep 2021 13:57

pendec skrev:
29 sep 2021 12:59
Elforbundet er populær lige pt, med især deres informationer om 18,5øre mens vi andre lander på 1kr eller måske mere.

Jeg har rigtig svært ved at se hvorfor vindstød vil fortsætte med 80% underskud (100øre-18,5øre) , hele næste år, når/hvis de ikke selv kan se priserne falder?
Tror dette vil hænge sammen med at mange bliver som kunde hos vindstød på andre vilkår, og som mange, kigger de ikke på elregningen, og sanser at de nu er fast kunde hos dem indtil de selv skifter. Det er sket inden "elkrisen", nu bliver det jo kun endnu bedre for Vindstød.
Tror man skal huske at vindstød er eget af vattenfall der ejer en del vindmølle produktion. Dvs deres strømomkostning har ikke meget med spot markedet at gøre - Ja pt kan de sælge alt hvad de producerer til væsenligt mere, men man skal nok ikke underkende værdien af et stort kundekartotek....

Men ja bliver interessant hvilken aftale de kan lande for næste år
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar