Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 24 sep 2021 12:15



Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af majland » 27 sep 2021 08:38

Det giver god mening at sammenligne med træpiller da mange herinde jo netop fyrer med det.

Jeg har lige udskiftet en udtjent ud med varmepumpe. Grunden til at gøre det nu inden den kommende fyringssæson var tilskuddet. Fyret kunne måske godt have kørt et år, to eller måske 5 mere. Men med en 20år gammel kedel ved man at det meste af levetiden er bag en.

Jeg har statistik tilbage til 2002. Efter at vi fik nyt tag har jeg i snit brugt 23t og fyret for 52øre/kWh (når jeg medregner virkningsgrad på fyret)

Hvis varmepumpen holder en års COP på 3.3 forventer jeg at skulle hælde godt 5000kWh i den så selvfølgelig gør udsving på elpisen en forskel. Men det slår jo ikke så hårdt igennem - har i forvejen et forrbug over 4000kWh så det vil være uden afgift

På min seneste elregning har jeg giver 40øre plus moms og ialt 95øre/kWh - Med en COP på 3.3 er det blot 29øre/kWh. Var prisen istedet 60øre plus moms giver det kun en ændring til 36øre/kWh

Men der er også den store faste udgift ved varmepumpen. Afskriver jeg den liniert forventer jeg det bidrager med ca 29øre/kWh

Så for at sammenligne med opvarmning med træpiller så giver det 58-75øre per kWh varme i huset. Og havde jeg istedet valt et nyt pillefur skulle det jo også afskrives ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 27 sep 2021 10:35

Flot regnestykke majland men det holder bare ikke desvværre. Glem nu den SCOP den er uden betydning i forhold til prisen når du regner med at bruge 5000 kwh årligt. Det betyder bare at når du hælder 5000 kwh timer i VP så tilfører du huset varme på 15000 kwh men det er jo ikke sådan at det er en maskine der laver 50 kr om til 150 kr i din pung. :-)
Den rå elpris er i øjeblikket 1,07 kr og dete r det du giver pr kwh + afgift og abn osv så derfor er din kwh pris 1,07 kr og ikke 29 øre .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af majland » 27 sep 2021 13:05

lamborg skrev:
27 sep 2021 10:35
Flot regnestykke majland men det holder bare ikke desvværre. Glem nu den SCOP den er uden betydning i forhold til prisen når du regner med at bruge 5000 kwh årligt. Det betyder bare at når du hælder 5000 kwh timer i VP så tilfører du huset varme på 15000 kwh men det er jo ikke sådan at det er en maskine der laver 50 kr om til 150 kr i din pung. :-)
Den rå elpris er i øjeblikket 1,07 kr og dete r det du giver pr kwh + afgift og abn osv så derfor er din kwh pris 1,07 kr og ikke 29 øre .
Jo for at sammeligne er vi jo nødt til at omregne til en fælles enhed. Det er jo svært at sammentine ~4-5tons træpiller direkre med ~5-6000kWh strøm

Og det er prisen for varmen i huset der er den relevante at sammeligne.

Huset skal bruge de her ca 17500kWh varme - hvad der leverer dem er ligemeget. Desværre har jeg ikke haft en energimåler på fyret så jeg ved ikke hvor meget det har leveret - men jeg ved hvor meget jeg har hældt i fyret i og kan gætte på dets virkningsgrad.

Og du har ret i at jeg pt giver godt 1kr/kWh for strøm hvor jeg tidligere gav godt 2kr/kg for træpiller - Begge dele skal regnes om for den varme der når huset. Istedet for kWh kunne jeg også have regnet i kcal eller en anden energienhed.

Kunne også blot sammenligne direkte i kr. Så giver det
~9000kr for 4500kg træpiller leveret (selvom jeg sidt gav 2400/ton -> 10800kr og ikke har været under 2000kr/ton siden 2015)
~6400kr for 5800kWh (som jeg ikke ved hvor ender før efter første vinter)

Jeg holder el abb ude af ligningen da jo har det i forvejen. Til gengæld brugte den gamle stoker også en del strøm uden jeg dog har målt på den.

Så hvorvidt ovenstående holder afhænger helt af om jeg opnår en COP på 3 eller ej. Når den kun 2.5 bliver strømmen 1000kr dyrere

Men jeg har de seneste år kørt med en fremløbstememperatur fra udhuset på maks 55 grader så ved vi kan holde varmen med det.

Et mere effektiv pillefyr ville også ændre på billedet - Det gamle twinheat's virkningsgrad var nok ikke på højde med de bedste idag.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 sep 2021 13:53

Det er rigtig svært at regne elpriser ud, for dem som ingen kontrakt har hos elforbundet, eller fastpris aftale hos f.eks Seas-NVE eller lign. så er det dagspriserne, og for nogle flexpriser, som afregnes per time. Så forholdet 1,2kr for eller er det som Nord pool oplyser til folk for hele dagen, og den kan pt være 1,67kr eller den er 87øre for el afhængig af tidspunkt, som gør en forskel den som beregner sine priser lige nu, og ikke frem i tiden, som bliver et gæt.

Desværre kan man heller ikke gå et år tilbage, som man ofte kan med træpiller uden større udsving, nu taler vi næsten 4* el pris i okt. 2021, det gør man jo ikke for kilo prisen for træpiller i 2020 :)

Tror ikke mange på dagspriser vinder meget på sin VP, også selvom de får 1,12kr i afgift fratrukket dagsprisen, som kan være 1,3kr eller lidt mere.
Så bliver det 5000*1,3kr=6500kr, og tilsvarende 4,5T må blive ca. 7700kr (ca. 1,7kr/kilo) eller lidt mindre.
Så skal man altså afskrive sin investering med 1200kr uden af have taget årlig syn med på VP, og er vi stadig firkantet :) Så tager det mange år at afskrive ud fra nutidsværdier hvis man smider 60.000+ og nok mere, hvis man ikke selv knokler og installerer.
I nutidsværdi uden at se frem, ville man jo dø før afskrivning var hjemme og den investering gav overskud :)

Når man sammenligner billige elpriser, må man også sammenligne billige træpiller, for hvorfor skal egen pris være udgangspunkt, når du kunne få dem billigere hvis du gav mindre for mange år tilbage, som andre siger med elpriserne i dag, de kunne spare hvis de gad hoppe elselskab, så undskyldning er ens men forskellige grunde til at man betaler mere for træpiller og el :) Derfor regner jeg med 1,7kr/kilo som er billigt på lolland og ikke jem&fix/silvan priser, bare fordi de er dyrere.
man kunne også have sparet på træpiller i mange år i stedet, for at holde den samme pris? Præcis som vi andre gør, og hopper lidt for at spare.
Checkede lige elpris.dk,
Den billigste i 9632 postområdet, med 5000kWh forbrug (130m2+), er 222øre
Heraf 1,5kr i afgift+transport ved 5000kWh.

Det er en aftale uden binding og højest på listen med variable elpriser.
De har en elpris på 72øre !! :shock: :shock:


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af majland » 27 sep 2021 14:38

pendec skrev:
27 sep 2021 13:53

Det er rigtig svært at regne elpriser ud .... så er det dagspriserne, og for nogle flexpriser, som afregnes per time.
Enig - derfor jeg oplyste at jeg senest gav i snit 40øre og pt jo nok nærmere 60øre. Jeg kan dog styre uden om de dyre timer med den høje net sats til vinter.
Når man sammenligner billige elpriser, må man også sammenligne billige træpiller, for hvorfor skal egen pris være udgangspunkt,
Og prisen svinger også her meget - ikke mindst med afstanden til grænsen og billig tysk moms. Dernæst også tidspunktet på året. Nogen år har der været gode tilbud i slutningen af fyringssæsonen. Som skrevet så skal jeg tilbage til før 2015 for at kunne få træpiller leveret til under 2,0kr/kg ved 6 paller ad gangen. Prisen er selvfølgelig helt en anden og lavere hvis man kan tage et træk ad gangen og selv losse. Derfor har jeg brugt min egen pris. Fra min sædvandlige "billige" leverandør er prisen nu fra 2,23 kr/kg med levering for 6 paller. Så her på grænsen til nordjylland kan man kun være misundelig på dem der kan få dem til 1,75 kr/kg
Så skal man altså afskrive sin investering med 1200kr uden af have taget årlig syn med på VP, og er vi stadig firkantet :) Så tager det mange år at afskrive ud fra nutidsværdier hvis man smider 60.000+ og nok mere, hvis man ikke selv knokler og installerer.
Husk også at jeg var i situation hvor det gamle fyr var udtjent. Hvis jeg husker rigtigt så gav de oprindelige ejere 65000 for twinheaten excl installation. Det har så også holdt 23år - eller ~2800kr/år i afskrivning

Et nyt "billigt" pillefyr koster koster vel 25-35.000kr excl installation - Så i runde tal koster en varmepumpe det dobbelte i anskaffelse/afskrivning. Jeg har også været forvent med store magasin der har holdt til 10dage selv de koldeste vintre. Pga rejsearbejde vil det også være nødvendigt at et nyt pillefyr kunne køre mindst en uge uden opfyldning.

Om man betaler for skorstensfejer eller vp eftersyn er lidt det samme - vp eftersyn dyrest.

Det kan sjældent betale sig at udskifte et velfungerende varmeanlæg før det er udtjent - medmindre det er et oliefyr ....

Inden jeg tog beslutningen om at skifte (godt hjulpet på vej af ENS tilskuddet) var jeg nået frem til at de samlede omkostninger nok ville være stort set det samme. Varmepumpen dyrere i indkøb, men lidt billigere i drift. Men bare typisk at elpriserne så er stukket af ca samtidigt....

Selvom de på tinge flere gange har truet med at øge afgiften på biomasse er det hver gang faldet til jorden. Twinheat'en kunne jo køre på lidt af hvert fra savsmuld og flis til korn (har jeg prøvet, men mindst arbejde med træpiller). Ved skiftet til el er man jo helt i politikkernes vold. For bare 10år siden var elvarme ildeset og lige nu er det nærmeste fritaget for afgift. Derfor kan det stort set kun bliver dyrere når de polistiske vinde skifter igen. Blækket på den 20årige overgangsordning på solceller i gruppe 6 var jo knapt nok tørt inden vilkårene blev forringede ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 27 sep 2021 16:28

Der er jo INGEN der kan forudsige hvad politikkere kan finde på, da det ikke nødvendigtvis giver mening.
Men hvis politikkerne har besluttet at VPér er vejen frem, så skal de nok sørge for at det bliver den billigste løsning (Ihvertfald indtil flertallet HAR installeret dem)
Hvis strømmen stiger, så ligger øget afgift på træpiller jo lige til højrebenet.
F.eks er det lige blevet indført at CO2 afgiften (Som den grønne ejerafgift er omdøbt til) skal stige med 30% for at dække for afgiftsnedsættelsen for elbiler

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 sep 2021 16:34

majland skrev:
27 sep 2021 14:38
Husk også at jeg var i situation hvor det gamle fyr var udtjent. Hvis jeg husker rigtigt så gav de oprindelige ejere 65000 for twinheaten excl installation. Det har så også holdt 23år - eller ~2800kr/år i afskrivning
Et nyt "billigt" pillefyr koster koster vel 25-35.000kr excl installation
Karsten/MGM gjorde noget rigtig der :) Fik mit billigt , åbent hus salg, og inkl. installation 23.000.
Så det kan gøres super billigt, selvom min så stiller krav til oftere opfyldning, og en ca. 2 ugers tømning af kasse i bunden.

Så bliver det jo svært for mig at gå tilbage og sammenligne de sidste 3 år med mit fyr, og så vurdere om VP vil være en god investering :)
Min Bio18 holdt 11 år, denne tror jeg ikke jeg gider så mange år.
Så er der plads i økonomi, så får jeg gjort noget ved VP, og en trold sagde engang, nu længere man venter, nu bedre bliver teknologien og max grader de klarer billigt. Så måske er 60 grader ikke et økonomisk problem om nogle år, så vinder pillefyr ikke længere på det punkt.

Da jeg føler jeg er rimelig opmærksom på elpriser, og ved hvad jeg ikke kan med VP, så er VP nok stadig skubbet ud i fremtiden, især lige nu :)
triumph skrev:
27 sep 2021 16:28
F.eks er det lige blevet indført at CO2 afgiften (Som den grønne ejerafgift er omdøbt til) skal stige med 30% for at dække for afgiftsnedsættelsen for elbiler
Og de ændrede skam grøn ejerafgift, den nye Kuga blev 80kr billigere 1/2 årigt. Den model mærker ikke stigningen.
Så selvom de sætter mine 410kr op, så er det jo ikke den største regning på budgettet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 27 sep 2021 16:50

den nye CO2 afgift er først fuldt indfaset i 2026
https://www.inputmag.dk/nu-betaler-du-c ... nye-biler/

Pointen var: Hvis folk ikke installere VPér, så kunne politikkerne godt finde på at pålægge afgifter på andre varmekilder

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 sep 2021 17:02

triumph skrev:
27 sep 2021 16:50
den nye CO2 afgift er først fuldt indfaset i 2026
https://www.inputmag.dk/nu-betaler-du-c ... nye-biler/

Pointen var: Hvis folk ikke installere VPér, så kunne politikkerne godt finde på at pålægge afgifter på andre varmekilder
Så er det derfor vi ikke mærker forskellen og kun ser det falder :)

De har jo kunne finde på meget de sidste mange år, brændeovne, røgen, træpillerne og km afgifter på vejene, alt er stadig ved snakken, og vi har stadig træpiller uden afgift. Brændeovne er dog med aldersbegrænsning men vi venter vist stadig.


Besvar