Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 07 mar 2022 16:08

Vi rammer de 8kr/kWh for strøm i morgen til aften.

Jeg har netop tanket 95 oktan til 15,19/liter efter 200 km's motorvejskørsel i dag. Tanken var stadig kvart fuld, men jeg tænkte, at jeg hellere måtte fylde op inden yderligere prisstigninger. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at mine medtrafikanter kørte økonomikørsel. Der var ualmindeligt mange som holdt marchhastigheden på 110.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 07 mar 2022 17:43

Ja min speederfod har også været på slankekur til stor morskab og hyggelig drilleri fra konens side :-). Men som jeg så påpeger så går der nok længere tid inde jeg render på den næste fotovogn og derved spare jeg jo også penge på det :-)
Men rooooolig nu Svanggaard jeg tror at de rundt om i verden er ved at banke rust på de gamle oliepumper så de kan hente de sidste dråber op af en næsten udtømt brønd :-) .
Og med hensyn til El prisen så er det jo direkte ulækkert hvad der foregår for det har jo tilsynelande ikke noget med mangel at gøre men om penge . Jeg faldt over denne artikel fra avisen danmark og hvis i gider læse den læg især mærke til at den er skrevet den 6/1 i år og læs Wind danmarks svar på hvorfor de er imod den aftale som vil gøre at tyskerne ikke mere kan få lov til at bremse danske vindmøller. At prisen går i nul får vindmølle ejerne er forbrugeren da ligeglad med . Dem der ejer møllerne har jo valgt at invistrere på egen risiko og det kan da ikke være vi andre der skal bløde fordi de skal med djævlens vold og magt tjene mange penge ..
Ved godt at man ikke får læst alle disse links men denne er yderst interesant med hensyn til om det er aftalt spil :-)
https://avisendanmark.dk/artikel/danske ... rnes-skyld
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 07 mar 2022 19:25

lamborg skrev:
07 mar 2022 17:43

Og med hensyn til El prisen så er det jo direkte ulækkert hvad der foregår for det har jo tilsynelande ikke noget med mangel at gøre men om penge . Jeg faldt over denne artikel fra avisen danmark og hvis i gider læse den læg især mærke til at den er skrevet den 6/1 i år og læs Wind danmarks svar på hvorfor de er imod den aftale som vil gøre at tyskerne ikke mere kan få lov til at bremse danske vindmøller. At prisen går i nul får vindmølle ejerne er forbrugeren da ligeglad med . Dem der ejer møllerne har jo valgt at invistrere på egen risiko og det kan da ikke være vi andre der skal bløde fordi de skal med djævlens vold og magt tjene mange penge ..
Ved godt at man ikke får læst alle disse links men denne er yderst interesant med hensyn til om det er aftalt spil :-)
https://avisendanmark.dk/artikel/danske ... rnes-skyld
Det bliver et større og større problem;
Ligesom i Danmark er resten af europas netselskaber og energiforsyningsselskaber adskilt. Og så alligevel ikke.
F.eks så har Andel både et firma der producere el. og et andet selskab der distribuere el. Det er 2 forskellige selskaber. Men alligevel ikke rigtigt.
I Tyskland er det det samme.
Hvorfor skulle en tysk el distributør betale for at lægge tykkere kabler, så el fra Danske vindmøller kan sendes til sydpå. Men det resultat at deres søsterselskab der tjener penge på at producere el, må lukke produktionen ned, indtil det bliver vindstille ?
Efterhånden som der kommer flere og flere vindmøller, er der flere og flere kraftværker der står mere og mere stille/kører på lavere og lavere last.
Hvem skal betale for at der står flere og flere kraftværk i Stand-by. Der er jo næsten krav om fuld back up for alle EU´s vindmøller. I tilfælde af vindstille.
Det er meget muligt at vindmøller kan producere el til xx øre/Kwh. Men man skal altså huske at tillægge udgiften til standby kapacitet

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 08 mar 2022 09:45

jamen det er da rigtigt med backup men det var der jo også da prisen var 25 øre pr kwh og det giver jo heller ikke mening at stile om til grøn og så køre med værker der forurener og slukke for det som ikke gør.
Altså alle energipriser jo helt vildt skruet op pga en frygt , for fakta er jo at der ikke er lukket for gassen og heller ikke for olien fra Rusland så det hele køre på hvis nu og ikke på en større efterspørgsel som et frit marked ellers skulle bygge på . Så hvorfor venter prisen ikke med at stige så vildt til det bliver et problem . Det er frygt og spind det hele . Ja krigen i Ukraine er virkelig og frygtelig men der sidder folk og spinder guld på det her også Rusland som vi ellers ville ramme .
Det må stoppes men spørgsmålet er hvordan for vi har jo alle brug for energi for at samfundet hænger sammen
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 08 mar 2022 16:14

Så lige at Biden truer med at gøre det ulovligt at importere olie fra Rusland så får Svanggaard sgu nok ret i 20 kr pr liter.
Men jeg tjekkede lige prisen på el i sverige . Det dyreste er 2,11 sv kr hvilket er omkring 1,7 danske pr kwh og i Norge er det dyrest lige nu 1,23 NOK pr kwh ?? hvordan fanden kan der være så stor en forskel når alt sammen handles på samme Børs. De norske politere vil beholder deres egen strøm i norge og ikke xportere men det kan ikke lade sig gøre så de det er ikke pga af de er selvforsynene.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af From » 08 mar 2022 16:19

lamborg skrev:
08 mar 2022 16:14
Men jeg tjekkede lige prisen på el i sverige . Det dyreste er 2,11 sv kr hvilket er omkring 1,7 danske pr kwh og i Norge er det dyrest lige nu 1,23 NOK pr kwh ?? hvordan fanden kan der være så stor en forskel når alt sammen handles på samme Børs. De norske politere vil beholder deres egen strøm i norge og ikke xportere men det kan ikke lade sig gøre så de det er ikke pga af de er selvforsynene.
Prisforskellen skyldes at kablerne ikke er "tykke" nok til at kunne overføre ubegrænsede mængder af strøm, på kortet her https://www.nordpoolgroup.com/maps/#/nordic kan du se priserne i de forskellige områder af Europa.

I Norge er der næsten altid stor prisforskel på nord og syd, det skyldes at der simpelthen ikke kan overføres strøm nok i mellem områderne


Besvar