Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 02 mar 2022 17:04

Desværre er der 87% tab inden brinten er nyttigjort (+/- alt efter om det skal laves til biobrændsel, eller bruges direkte.)

Så der skal mange vindmøller til....


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af vinther2 » 02 mar 2022 17:14

triumph, kunne du henvise mig til en side som dokumenterer det du siger?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 02 mar 2022 18:15

Naaj, ikke rigtigt. Det er det tal de bruger hvor jeg arbejder, hvis der skal laves e-fule.
Ved at spalte brint ved elektrolyse er der 20 - 30 % tab ( energi forsvinder ikke, det bliver til varme. Hvis varme nyttiggøres. Så er det ikke et tab. Hvor jeg arbejder nyttige gøres det ikke, og varme køles væk, så her er tabet nok snarere 40%)
Nu står du så med noget brint, du enten kan brænde af, og lave til strøm i en turbine, eller i en brændselscelle. En turbine har en virkningsgrad på ca 45%, en brændselscelle ca 50 %
Her er vi altså i en situation hvor vi står med elektricitet, som vi gemmer, og laver tilbage til elektricitet. Og for hver 100 kWh vi putter ind, får vi 30 kWh ud. (Hvis varme ikke nyttiggøres)
Det går helt galt hvis man skal lave biofuel. Det kan man gøre på mange måder. F.eks at trække kulstof (C) ud af CO2 i røggas.
Skal udgiften til at trække co2'en medregnes ?
Eller ved at tilsætte kvælstof, og lave ammoniak. Men så havner vi på de 87% tab

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Dunas » 02 mar 2022 19:16

vinther2 skrev:
02 mar 2022 16:22
Hej Dunas
Du har fuldstændig ret, men der er bare et lille (stort) problem.

Hvis vi kommer i en krigssituation, og anlægget evt. bliver bombet, så har vi et udslip som vil få katastrofale konsekvenser. Alt efter vindretning, vil det berøre en masse mennesker.

Og som verdenen, pludselig nu, har udviklet sig, så skal man efter min mening ikke gå den vej!

Sådant et anlæg er helt fint, hvis der er kloge og kompetente personer som driver det, men det er alt for usikkert og sårbart fra udekommende trusler. F.eks. en krig. Der var vist ingen der regnede med, at krigen i Europa, kunne starte så hurtigt og pludseligt som den har gjort nu!

Brint er udskadeligt, og det er den vej vi skal frem. Desværre er jeg bange for, at der går 10 - 20 år inden de får implementeret det til huse, biler mv., - men det kommer.
Jeg er ikke enig, hvis der kommer en krig, og de går efter Atomkraft værker, så er det et endelig farvel til jorden. Det jeg mener er Atomkrig.
Selv Russer går ikke efter Atomkraftværker i Ukraine. Mig bekendt har Tyskland ligeledes A værker. Og Frankrig har faktisk planer om og bygge nye. Ovenikøbet 6 stk..

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 02 mar 2022 19:48

Man kan finde utallige gode argumenter både for og imod akraft. Uanset holdning, er der bred enighed om, at man skal forvente, at der går mindst 15-20 år før et Akraft-værk realistisk kan være i drift i DK.

Endvidere... har vi overhovedet folk (nok) i Danmark der har erfaring med at bygge a-kraft?


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Dunas » 03 mar 2022 15:36

svanggaard skrev:
02 mar 2022 19:48
Man kan finde utallige gode argumenter både for og imod akraft. Uanset holdning, er der bred enighed om, at man skal forvente, at der går mindst 15-20 år før et Akraft-værk realistisk kan være i drift i DK.

Endvidere... har vi overhovedet folk (nok) i Danmark der har erfaring med at bygge a-kraft?
Ja. Erfaring fra Risø værket, dog er den taget ud af drift.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/explain ... -atomkraft

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 03 mar 2022 16:19

Det var vist kun nogle små forsøgsreaktorer - og der er vist 20 år siden de blev taget ud af drift. Tror desværre ikke akraft er realistisk i DK.

Strømmen havner i ca. 5,20kr/kWh hos mig hen under aften. Og jeg er en af de heldige - jeg har lave udgifter til el-transport hos mit netselskab. Benzin kostede 14,39kr/Liter ved den sidste tankstation jeg kørte forbi. Jeg tror vi kommer til at spænde livremmen ind.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 03 mar 2022 17:40

Det er jo uanstændigt med de priser på el . Mig bekendt så levere Rusland ikke el til os og der er i øvrigt ikke mangel på el . Der sidder nogen og tjener mange mange penge på det her og det er ulækkert. læste en artikel omkring en gut der havde tjenet over 300 mill på de stigende el priser og en ekspert i energi i radioen der sagde at priser på energi er helt ude af at trit med virkeligheden i øjeblikket så han forventede at det snart faldt igen.
Vi må have en bastille dag hvor vi kapper hovedet af de mest griske :-).
Atomkraft ...... hvad med affaldet ... jo det graver vi bare ned så kan vi jo ikke se det vel så er det ikke eksistrende ... og værker er så sikre idag at der ikke kan ske noget. Ja tak lige der står jeg af ... hvor tit har man ikke hørt "jamen det burde ikke kunne ske " Men selvfølgelig hvis det nu ligger i gedser eller ved øresund så er det ok for her i jylland vil det bare komme til at lægge i vejen for alle de veje vi vil bygge :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Lintz » 03 mar 2022 18:25

lamborg skrev:
03 mar 2022 17:40

Atomkraft ...... hvad med affaldet ... jo det graver vi bare ned så kan vi jo ikke se det vel så er det ikke eksistrende ...
Det er ikke kun atomaffaldet der bliver gravet ned - Også den noget så grønne el.
-1x-1.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 03 mar 2022 19:45

lamborg skrev:
03 mar 2022 17:40
Det er jo uanstændigt med de priser på el . Mig bekendt så levere Rusland ikke el til os og der er i øvrigt ikke mangel på el .
Jeg vil ikke helt afvise at der går en enkelt stikledning over grænsen, men ellers har du ret - Rusland leverer ikke el. Men de leverer gas, olie og kul som bl.a. bruges til at producere el.

Når der er vindstille, og solen ikke skinner døgnet rundt, så bliver man nødt til at producere strøm ved hjælp af dyr olie, kul og gas. Dertil CO2 afgifter og moms - så stikker prisen af.

Men grundliggende er elprisen styret af ganske almindelig udbud og efterspørgsel.

Efterspørgslen kommer til at stige voldsomt pga. varmepumper, elbiler og industri som skifter fra gas til el. Indtil for nyligt (en uge siden) troede jeg at VE-udbygning kunne holde priserne nogenlunde i ave - Nu er jeg noget mere pessimistisk. Jeg vil ikke blive overrasket hvis prisen lejlighedsvist kommer op på 8-10 kr/kWh alt. inkl.


Besvar