Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 28 okt 2021 15:03

triumph skrev:
28 okt 2021 14:47
Jeg betaler spotpris + 23 øre.
Hvis du skal, så er de 23 øre jo sparet ved at godtage elforbundets tilbud, selvom du ved tal er forkerte, så ved aftalen går på spotpris uden deres 23 øre, og stadig 0kr, så får du da lidt ud af det.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 28 okt 2021 15:36

Hvis det var mig ville jeg ringe til vindstød og høre om du kunne skifte til "DanskVind" https://www.vindstoed.dk/god_pris produktet - så sparer du 23øre/kWh på det samme (i princippet) produkt du har nu.

Jeg vil gætte på at du kan skifte nogenlunde øjeblikkeligt når det er indenfor samme selskab.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 28 okt 2021 17:01

svanggaard skrev:
28 okt 2021 15:36
Jeg vil gætte på at du kan skifte nogenlunde øjeblikkeligt når det er indenfor samme selskab.
Det er ikke altid sådan, da jeg var hos Ewii en tidligere periode, så ville jeg skifte efter udløb af intro, og der krævede de løbende 30 dage, før de skiftede pakken, så der kan forekomme ventetid.

Optimalt må være at håbe elforbundet virkelig sparer fortjenesten hos Vindstød og de er 23 øre under deres egne tilbud, ellers er ingen af de tilbud billige lige nu.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 28 okt 2021 19:25

svanggaard skrev:
28 okt 2021 15:36
Hvis det var mig ville jeg ringe til vindstød og høre om du kunne skifte til "DanskVind" https://www.vindstoed.dk/god_pris produktet - så sparer du 23øre/kWh på det samme (i princippet) produkt du har nu.

Jeg vil gætte på at du kan skifte nogenlunde øjeblikkeligt når det er indenfor samme selskab.
Det er jo den jeg har....
Bemærk deres formulering om at man betaler kostpris.
Det er = Nordpool pris + 23 øre....

Nedestående er sakset fra mail om netop dette:
Hej Jesper

Tak for din mail.

Vindstøds omkostninger i forbindelse med, at afregne el til dig skal selvfølgelig dækkes på én eller anden måde. Ellers ville vi jo ikke kunne drive en forretning :-)

Da der ikke er abonnement på din aftale, dækkes vores omkostninger således blot ved et tillæg til markedsprisen.

Kostpris og markedspris er to helt forskellige ting. Kostpris er et udtryk for den pris det koster os at indkøbe dit strøm, og sælge det til dig, hvor markedsprisen blot er som navnet antyder, den rene markedspris.

Kostprisen udgøre derfor den rene markedspris, tillagt Vindstøds handels og balanceomkostninger, samt vores spottillæg.


Der er bare ingen steder man kan se at man betaler markedspris + 23 øre. Man kan kun checkke elpris, men når man betaler timeafregnet variabel pris er det jo 100% umuligt at følge op på

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 00:43

Jeg kan godt forstå du er forvirret. Jeg kan heller ikke gennemskue hvad der menes i mail fra Vindstød.

Umiddelbart vil jeg mene at
markedspris=spotpris=Nordpool pris
tillæg til markedsprisen = spottillæg = 23 øre (i dit tilfælde)
Kostprisen = Din samlede pris eksl. transport, energinet, elafgift = spotpris+23øre+moms


Hvis det er korrekt, er din pris = spotpris+23øre + transport, energinet, elafgift samt moms af det hele. Det er 23øre+moms for meget ift. produktet "DanskVind", fundet på Vindstøds hjemmeside (har tidligere skrevet link).

Til sammenligning har jeg selv "FlexEl" fra norlys hvor min pris er = spotpris+3øre + transport, energinet, elafgift samt moms af det hele.

Du skriver at du i forvejen har "DanskVind"-produktet. Det stemmer ikke med tillægget på 23 øre. Er du 100% sikker på at de 23 øre ikke kommer fra netselskabet (transport og energinet)?


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 29 okt 2021 06:43

svanggaard skrev:
29 okt 2021 00:43
Du skriver at du i forvejen har "DanskVind"-produktet. Det stemmer ikke med tillægget på 23 øre. Er du 100% sikker på at de 23 øre ikke kommer fra netselskabet (transport og energinet)?
Det var Vindstød kundesupport som oplyste det, så det må han jo være rimelig sikker på, når de forklarer det, og de forklarer helt sikkert ikke noget halvt som at lægge PSO til men ikke transport, eller lign. Synes email udtræk var meget klart.
triumph skrev:
28 okt 2021 14:47
Kære Jesper

Tak for din mail.

1. Du er lige nu tilknyttet vores prisaftale SpotVind, hvor du betaler en markedspris (prisen på Nordpool) med et spottillæg på 23,20 øre pr. kWh(eks moms) samt 0 kr. i abonnement.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 08:10

Der er altså forskel på de 2 produktnavne hhv "SpotVind" og "DanskVind" . Djævlen ligger i detaljen!

Så for mig at se kan @triumph spare 23 øre (+moms) ved at skifte fra "SpotVind" til "DanskVind" - samme selskab/elhandler.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 29 okt 2021 09:15

Der findes ikke et produkt der hedder spot vind.
På "Dansk vind" står også at man betaler "kostprisen"
(Som man ikke kan læse er markedspris + 23 øre)

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 29 okt 2021 11:08

svanggaard skrev:
29 okt 2021 08:10
Der er altså forskel på de 2 produktnavne hhv "SpotVind" og "DanskVind" . Djævlen ligger i detaljen!

Så for mig at se kan @triumph spare 23 øre (+moms) ved at skifte fra "SpotVind" til "DanskVind" - samme selskab/elhandler.
Korrekt, nok et gammelt tilbud, som hos alle andre, nogle får Clever til småpenge stadig pga god aftale fra starten, ligesom andre med f.eks HBOmax om 3 år, hvor man sparer 50% og andre stadig betaler fuld pris, osv,osv...

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 11:33

triumph skrev:
29 okt 2021 09:15
Der findes ikke et produkt der hedder spot vind.
På "Dansk vind" står også at man betaler "kostprisen"
(Som man ikke kan læse er markedspris + 23 øre)
Vindstød skilter ikke med produktet "SpotVind". Men de har solgt det tidligere. Og de skriver jo, at du P.T. har produktet "SpotVind" (jvfr. din tidligere mail korrespondance) - det må vi så tro på, uagtet om de stadig sælger produktet eller ej. De har i øvrigt også et "LokalVind"- produkt som de ikke skilter med.

Jeg kan se, at vindstød ikke vil ha' besværet med at ta' telefonen... Så det letteste er nok, at du skriver en email til Vindstød. Spørg dem om du kan spare penge ved at skifte fra dit nuværende abonnement til "DanskVind".

Det er kort og konkret - enten skriver de at det abonnement har du allerede, ellers skriver de "Ja" - og så må du ta' den derfra.


Besvar