Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad sker der på luft/vand VP området

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Hvad sker der på luft/vand VP området

Indlæg af koden » 06 jul 2021 21:25

Man bliver jo bombarderet med info om at skifte til VP.

Jeg har selv gasfyr 3 år gammelt og har sådan set ikke tænkt mig at skifte nu.
Både fordi fyret er så nyt og fordi luft/vand pumper stadig koster meget for en af god kvalitet.

Men hvad sker der på VP området.. nogen der følger med i udviklingen og evt. priser, som vel over tid må falde.

pt. koster et godt gasfyr 35000 men VP nok tættere eller over 100.000.

EL priser kan jo komme ret langt ned når man bruger mere end 4000 kwh og har EL varme.

Kan det betale sig alligevel måske?
Gaspriser følger jo olien og er pt. dyre men for ikke længe siden billige. Men dog uberegneligt da de svinger meget.

Har meningmand en reel chance for at blive rådgivet rigtigt?


PS: Intet om piller her for det er ikke interresant for mig.


jjdenmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 jul 2022 21:29
Mit fyr: Fjernvarme + luft / luft + brændeovn
Areal: 146
Brændsel: brænde / strøm / fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Hvad sker der på luft/vand VP området

Indlæg af jjdenmark » 13 jul 2022 21:56

Jeg driver en hjemmeside om energioptimering af boligen og har ret godt styr på hvad der sker på varmepumpemarkedet også.

Det er vigtigt, at du ser dit energiforbrug udefra og som et overordnet regnskab - Hvad bruger du hvert år og hvad kan du spare ved at skifte?

Et skifte til luft/vand koster typisk omkring 75.000 og opefter, hvor hurtigt kan du tjene den udgift hjem i kraft af lavere varmeregning pr. år?

Giver det på det grundlag overhovedet mening at skifte?

Hvis du er steget fra 5.000 om året til 30.000 i Gasregning, ja så er det ikke mange år der skal til før en investering i en luft til vand varmepumpe har tjent sig hjem.

En del låner penge til et anlæg og får på samme tid solceller og batteripakke med ind over og så begynder det hele at give mening.

Har I f.eks. friværdi i boligen og mulighed for at få et lån til meget lav rente, kan et solcelleanlæg, batteripakke og en luft til vand varmepumpe blive en super fornuftig investering over de næste 20 -30 år.

Det er en stor investering, men den sparer sig selv ind i løbet af ca. 10 år og derefter, ja så er der lige gratis strøm og varme i godt 15 år.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hvad sker der på luft/vand VP området

Indlæg af Bri_Jac » 14 jul 2022 08:25

jjdenmark skrev:
13 jul 2022 21:56
Jeg driver en hjemmeside om energioptimering af boligen og har ret godt styr på hvad der sker på varmepumpemarkedet også.
En del låner penge til et anlæg og får på samme tid solceller og batteripakke med ind over og så begynder det hele at give mening.

Har I f.eks. friværdi i boligen og mulighed for at få et lån til meget lav rente, kan et solcelleanlæg, batteripakke og en luft til vand varmepumpe blive en super fornuftig investering over de næste 20 -30 år.

Det er en stor investering, men den sparer sig selv ind i løbet af ca. 10 år og derefter, ja så er der lige gratis strøm og varme i godt 15 år.
Jeg er uenig med dig at det giver mening at investere ekstra penge i at købe og installere en batteripakke.
solceller og VP ja det er fornuftig.
Alle de personer som har en del erfaring med solceller skriver tydelig (i diverse FB fora)t at i stedet for at tilkøbe e batteripakke, så brug pengene på at tilkøbe flere solceller
Alternativt kan kan man jo undre sig over hvorfor INGEN af elselskaberne køber store batteri anlæg og lader dem op med billig strøm for derefter at sælge når strømmen er dyr - fordi det ikke økonomisk kan hænge sammen...


Besvar