Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB styring

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 24 maj 2021 04:26

Vores installationer er noget forskellige da du skal ha' mest muligt ud af 35-40 grader fra en VP og jeg skal ha' mest muligt ud af 60 grader fra fastbrændsel/piller. Det giver derfor ikke mening at du får en tegning af min installation[1].

Men jeg tror du "overtænker" når du nævner styring og termostater. Umiddelbart skal du kun bruge 2 kuglehaner og en veksler.
veksler og vp (1).jpg
V1 og V2 bruger du til at styre hvor meget vand der skal gennem veksler. Hvis flowmodstanden i veksler er tilpas lille kan du åbne V1 helt og lukke V2 helt og bare køre alt igennem. Faktisk kan du sikkert undvære V1... vandet vil ta' den letteste vej.

Med hensyn til din vaskemaskine og opvaskemaskine tænker jeg, at det kun er en fordel at slutte til varmt vand, hvis det er VP alene der varmer vandet.

30-40 grader vand til vaskemaskine passer fint. Det kan vaskemaskinen/slanger sagtens holde til. Temperaturen bliver aldrig så høj at tøjet tager skade. Nogle mener der kan være problemer hvis maskinen ikke kan skylle i helt koldt vand - jeg har aldrig haft problemer i de 5+ år jeg har kørt med varm tilgang.

Tilslutning af opvaskemaskine til varmt vand kræver at man tjekker manualen. Mange nyere maskiner anbefaler tilkobling til varmt vand, men der er enkelte, hvor det direkte frarådes/ikke tillades. Dels kan der være udfordringer med holdbarheden af slanger/ventiler, og dels skal nogen maskiner bruge koldt vand for at kondensere vand ifbm. tørring af service. Læs manualen - de knallerter som står nede i kæmpe-elektronik-mega-varehuset aner intet om det.

Din strøm er, alt andet lige, billig. Du får sikkert nedslag grundet elvarme og du har egne solceller. Det er nok ikke det vilde du kan spare ved at tilslutte hvidevarer til varmt vand. VVB'en tror jeg godt kan betale sig - og hvis vaskemaskinen så står lige ved siden af giver der sikkert go' mening at tilslutte den.

[1] Du kan sikkert søge på mit brugernavn og finde lidt forskellige skitser herinde på stokerpro.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 24 maj 2021 09:58

Ja okay det simple er nok tit det bedste, jeg havde forestillet mig noget i den her stil
VVB.JPG
men hvis det andet kan gøre det er det da langt det bedste, og princippet må jo så være at centralvarmevandet jo altid løber igennem varmeveksleren, men hvis der ikke en noget forbrug på den anden side, er der ingen afkøling og man har ikke tabt varme af den grund.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 24 maj 2021 10:12

Din termostatventil er kun relevant hvis du vil begrænse temperaturen på det forvarmede brugsvand. Det giver ingen mening hvis du kun har 35-40 grader fra VP.

Du kan sagtens lade alt centralvarmevandet løbe gennem veksleren. Jeg kan dog være lidt bekymret for flowmodstand. Hvis du skal opvarme et ældre hus med 35-40 grader fra VP skal der være meget højt flow gennem VP. Derfor bypass, så du kan styre om centralvarmevandet skal helt eller delvist gennem veksleren.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: VVB styring

Indlæg af triumph » 24 maj 2021 10:12

Jeg havde helt klart gået efter smedes forslag, så er du heller ikke afhængig af at varmepumpen kører

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 24 maj 2021 12:41

Der er nu ingen negative konsekvenser ved en slukket varmepumpe i det skitserede forslag. Vandet bliver ikke forvarmet i det tilfælde - men var der heller ikke levet med en spiral/kombibeholder.

En ny VVB på 110L liter combibeholder koster ca. 6000,- + ny sikkerhedsventil. Løsningen med brugt veksler kan vel laves for 5 - 800,-


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 26 maj 2021 21:53

svanggaard skrev:
24 maj 2021 12:41
men var der heller ikke levet med en spiral/kombibeholder.
Nok bare mig der er dum, men hvad mener du med den sidste sætning ?

Jeg går ikke med smedens løsning, 8-9000 for den bio VVB er bare for meget lige nu, så valget står mellem at indsætte en VVB mere i teknikskabet eller varmeveksler metoden. En VVB mere kræver at jeg skal flytte den anden 5 cm for at jeg kan klemme en ny(brugt) ind i teknikskabet, dvs ny rørføring, og det skal selvfølig kører sådan at den første VVB varmes op med centralvarmen via spiral, op til VP frem. Og den anden VVB løfter så det varme brugsvand op til mit normale niveau.
Ellers er det veksler metoden som jeg er lidt vild med, jeg har bare ikke fået nævnt at jeg stadigvæk har stokerfyret på installationen på en måde så det enter er Vp der kører eller stokerfyret der kører, de kan ikke kører samtidigt. Grunden til at jeg ikke har pillet mit stokerfyr ned endnu, er at jeg gerne lige vil have syn for sagen med hensyn til at Vp kan trække huset til en fornuftig temperatur til vinter. Stokerfyret er en Baxi 1.5 (15kw) og Vp er en MetroAir I20 (20KW) så det burde den vel kunne, men jeg har radiator i 190 af mine 240m2 så det skal lige prøves af en vinter eller 2, og dutter det er det fint, men dutter det ikke - må jeg jo vente med at pille stokerfyret ned til jeg har fået lavet gulvvarme i hele underetagen (140m2)
Men er der noget der ændre sig i mit setup med varmeveksleren, i forhold til at jeg måske starter et pillefyr op, for det vil jo ikke betyde noget i setup'et med VVB
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 26 maj 2021 23:18

@triumph skriver at veksler-løsningen afhænger af at VP kører. Hvis VP ikke kører kan varmeveksleren i sagens natur ikke overføre varme, men det ville en ny VVB jo ikke ændre på. Hvis du slukker cirkulationspumpe sammen med VP, vil der heller ikke trækkes varme ud af VVB uanset om det er en gammeldags beholder eller en ny combi beholder.

Du har i princippet 3 mål:
1) Du vil bibeholde eksisterende VVB - selvom den er uhensigtsmæssigt opbygget når varmekilden er VP.
2) Dit varme forbrugsvand skal så vidt muligt opvarmes med billig VP.
3) Din centralvarmekreds må aldrig kunne trække varme ud af VVB.

Din eksisterende VVB kan ikke forhindre, at der trækkes varme ud med centralvarmekredsen via spiralen. Derfor må du lukke hanen til spiralen når centralvarmevandet har lavere temperatur end VVB.

Hvis du starter stokeren op kan du jo bare åbne for spiralen i din VVB igen (og evt. lukke for varmeveksleren).

Forvarmning af brugsvand med varmeveksleren er en god ide fordi der ikke kræves nogen form for styring, hverken elektronisk eller mekanisk. Hvis centralvarmevandet er 35 grader vil VVB tilgangen også være ca. 35 grader. Hvis din VP er slukket gør veksleren ingen skade.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 27 maj 2021 07:43

Supertak, det må være den løsning jeg går efter :-)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar