Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinterforbrug varmepumper

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Jens » 14 feb 2021 11:51

kreller skrev:
14 feb 2021 11:43
Du kan da ikke komme udenom at man smider lorten videre for en forurening her. Og så kom den næste pillefyrs bruger for at blande sig.

Det er som det plejer at være.

Så i må hellere blokere mig som i gjorde med troldmand.
Nååee lille pus, hvor det synd for dig, - at der sådan er nogle, som er kritiske , - kan du ikke selv se hvor ynkeligt det fremstår ???

Jeg kommer sikkert selv til at få VP på et tidspunkt, men det ændre da ikke det mindste på, at der er fordele og ulemper ved alle opvarmningsformer, - og hvis man IKKE VIL indse dette, så er man sgu' lige så smalsporet som Trump.
Last edited by 1 on Jens; edited 14 times in total
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af John Skov Jensen » 14 feb 2021 11:53

kreller skrev:
14 feb 2021 11:43
Du kan da ikke komme udenom at man smider lorten videre for en forurening her. Og så kom den næste pillefyrs bruger for at blande sig.

Det er som det plejer at være.

Så i må hellere blokere mig som i gjorde med troldmand.
Det er usagligt det du kommer med nu, ærgeligt, for det støjer i denne relevante tråd.
Det er ingen redaktører der vil diskutere forhold om andre navngivne brugere offentligt her i denne tråd.

Ønsker du at forlade dette forum pga en lille smule selvforskyldt modvind i en tråd, så er det dit valg. Det vil jeg ikke råde dig omkring, men du kan selv træffe beslutningen

/John

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Hjemme teori » 14 feb 2021 11:57

Pillefyr er godt det hvor man ikke kan bruge andet - feks. Claus og hans historiske varmeanlæg der kræver høj fremløbstemperatur.

VP er godt, hvis man kan holde varmen og har man lav retur temperatur kan COP'en endda blive rigtig fin. Og det mange fortæller her er jo at de kan holde en fin COP selvom det har været koldt.

Historisk kan jeg huske da jeg skulle have mit første pillefyr, spurgte jeg da herinde om virkningsgraden var så god som producenten skrev eller om det bare var varm luft. Det mente i den var og om den var ved jeg ikke, men kWh til kWh viste den sig at være bedre end mit oliefyr der hed 90,3% og årligt (med nyrenset kedel) målt til omkring 86-87%.

Nu er jeg ved at være overbevist om at VP'erne er gode nok til at det kan betale sig, men er da heller ikke blind for svaghederne. Så derfor er jeg ret sikkert på at kunne få en endda rigtig fin økonomi på det.

Samfundsmæssigt hvor planen er at vi skal udbygge den grønne energi med de løsninger vi kender i dag (vindmøller) er VP'er til at bruge strømmen når den laves en rigtig god ide. Et problem kan så være at vi skal producere en masse strøm når det ikke blæser. Men værre CO2 mæssigt tror jeg ikke på det bliver. Selvom virkningsgraden på en træpille på elværket kun er 50% og tabet i el nettet måske er 20% holder de fleste VP vist i dag snildt en cop på 3, så intet spild der.

CO2 til nedgravning af kabler er vist lidt erasmus montanus. Grundlæggende noget vi ikke kan sætte tal på sammenlignet med transport af piller i lastbiler og indpakning i plastik sække. Hvad er værst nu og på den lange bane????

Så snart vi får mere smart grid kan VP'erne sikkert hjælpe med at bruge strøm klogt. Det kunne jo for alle dem med Buffer nok på VP'en nemt laves i softwaren at den sikrede af Buffer var godt varm kl. 16:30 og først starede igen kl. 21. (håndholdt smartgrid)..
Mvh. Sophus

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af kreller » 14 feb 2021 12:13

John Skov Jensen skrev:
14 feb 2021 11:53
Det er usagligt det du kommer med nu, ærgeligt, for det støjer i denne relevante tråd.
Det er ingen redaktører der vil diskutere forhold om andre navngivne brugere offentligt her i denne tråd.

Ønsker du at forlade dette forum pga en lille smule selvforskyldt modvind i en tråd, så er det dit valg. Det vil jeg ikke råde dig omkring, men du kan selv træffe beslutningen

/John
Selvforskyldt modvind ? at jeg siger at træpiller udleder co2 i dk og man kompenserer for det med at plante et træ i andet land og at man sælger grønne flybilletter på samme grundlag. At Lamborg går til angreb på den skrivelse og får det vendt til at det skulle være et argument for vp viser jo igen at en pillefyrs bruger efterfulgt af 3 andre med pillefyr får det til at se ud som om at det er min skyld.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Kruse » 14 feb 2021 12:48

kreller skrev:
14 feb 2021 12:13
Selvforskyldt modvind ? at jeg siger at træpiller udleder co2 i dk og man kompenserer for det med at plante et træ i andet land og at man sælger grønne flybilletter på samme grundlag. At Lamborg går til angreb på den skrivelse og får det vendt til at det skulle være et argument for vp viser jo igen at en pillefyrs bruger efterfulgt af 3 andre med pillefyr får det til at se ud som om at det er min skyld.
I det samlede regnestykke er det ligegyldigt hvor du udleder co2 og hvor du opsamler den, det skal nok fordele sig. Så længe vi planter nye træer som vi fælder dem går det også op. Det er afbrændingen af fossile brændsler der er problemet, og her er handel med co2 handel med varm luft der ikke rigtigt flytter noget.
Træ der ligger og rådner afgiver også co2 :|
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Torpet » 14 feb 2021 13:26

Hvis vi skal være helt fanatiske rene og ikke kunne nyde lidt varmere vejr i danmark (hvad jeg personligt er glad for), så bør varmepumper nok udryddes? Kræftvarmeværkerne bruger mange flere træpiller end de private pillefyr. Så før vi kan bevise, at el ikke belaster noget og/eller vi har udelukkende vindenergi til fremstilling af el, så er varmepumper ikke helt uskyldige.

Her lidt facts:
Forbruget af træpiller pе især de store kraftvarmeværker er vokset med mere end 500.000 ton på bare ét år fordi flere store kraftværker er blevet omlagt fra kul til træpiller.
Dermed kom forbruget af træpiller i den danske energiforsyning op pе 3,25 mio. ton i 2017.
Træpilleimport.jpeg
Træpilleforbrug kraftværker.jpeg

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af John Skov Jensen » 14 feb 2021 13:38

Skal vi prøve at dreje debatten ind på det trådstarter spurgte om

“Vinterforbrug varmepumper”

/John
Redaktør

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Torpet » 14 feb 2021 13:44

Yep John, vi mangler helt at høre fra brugere af forskellige varmepumpe modeller. Hvilke klarer kulden fint og hvor ligger forbruget. Det er ikke et spørgsmål om nogen kritisk sammenligning med pillefyr, dette drejer sig om VP. Det er en ærlig forespørgsel, da mange i fremtiden sikkert vil spørge om lige dette.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af triumph » 14 feb 2021 14:03

Jeg syntes ærligt talt at debatformen har udviklet sig noget aparte.
Det er det samme HVER ENESTE gang der kommer en tråd om varmepumper. Så bliver det en krig hvor den ene part anklager den anden part for "Fuldstændig og have misforstået" et eller andet.
Eller hvis der kommer faktuelle oplysninger, så beskyldes budbringeren for at have en skjult dagsorden, overdrive, eller på andre måder miskreditere budbringeren.
Kunne det ikke tænkes at man kunne prøve at gå ind i en debat med et åbent sind, hvor man evt. kunne få ny informationer der kunne gøre en klogere, i stedet for med en indstilling, hvor man ved man har ret, og skal overbevise eller latterliggøre modparten

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Dinsol » 14 feb 2021 14:21

triumph skrev:
14 feb 2021 14:03
Jeg syntes ærligt talt at debatformen har udviklet sig noget aparte.
Det er det samme HVER ENESTE gang der kommer en tråd om varmepumper. Så bliver det en krig hvor den ene part anklager den anden part for "Fuldstændig og have misforstået" et eller andet.
Eller hvis der kommer faktuelle oplysninger, så beskyldes budbringeren for at have en skjult dagsorden, overdrive, eller på andre måder miskreditere budbringeren.
Kunne det ikke tænkes at man kunne prøve at gå ind i en debat med et åbent sind, hvor man evt. kunne få ny informationer der kunne gøre en klogere, i stedet for med en indstilling, hvor man ved man har ret, og skal overbevise eller latterliggøre modparten
Hvergang der er noget om vp er resultatet forudsigeligt
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh


Besvar