Vinterforbrug varmepumper

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Starter19
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Starter19 »

Lau skrev: 15 feb 2021 12:36 Tja, jeg har ikke en varmepumpe - endnu.. Jeg har gået og leget lidt med fyret, her i den nuværende kulde. Mit gulvvarme kører skide godt når fremløbstemp sættes ned til under 40 grader. Min radiatorer er helt vildt velfungerende når temp kommer ned på omkring 42-43 grader. Ved lav temp på radiatoren bruger den hele varmefladen til opvarmning, ved de normale 60-65 grader er radiatoren kun varm på de øverste 5-10 cm. Efter de her par små temperaturlege er jeg ikke i tvivl, luft/vand vil virke rigtigt fint i mit hus. Jeg burde have monteret varmestyring, således fyrets kedel kunne køre på 65 grader og resten af varmeinstallationen kunne køre på ca. 40 grader, varmen fordeles langt mere behageligt og jævnt. Jeg ser sgu lidt frem til varmepumpen.
Spændende, jeg har gulvarme i det meste af stueplan. Raidatorer på 1 sal. I morgen tidelig vil jeg prøve at sænke fremløb fra fyr til 45 gr.. Det sikkert lige i underkanten ift. varmt vand (brusebad?). Skal der så åbnes mere for radiator termostater ?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af pelle »

Starter19 skrev: 15 feb 2021 20:53 Spændende, jeg har gulvarme i det meste af stueplan. Raidatorer på 1 sal. I morgen tidelig vil jeg prøve at sænke fremløb fra fyr til 45 gr.. Det sikkert lige i underkanten ift. varmt vand (brusebad?). Skal der så åbnes mere for radiator termostater ?
Nej det skal der egentlig ikke. Termostaterne skal vel stå på 3 eller 3.5. Hvis ventilerne til termostaterne er med forindstilling skal der nok åbnes mere op. Ellers skift de der alm. ra-n ventiler ud med ra-g ventiler som bruges til 1 strengs anlæg. De har en langt større åbning og lukker nok 2.5 gange så meget vand igennem i forhold til ra-n ventilerne. Termostaterne passer over på. Jeg ved flere af VP folkene skifter de ventiler ud til ra-g ventiler. Så, er der meget mere flow igennem og hele radiatoren varmes op.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af john_madsen »

Starter19 skrev: 15 feb 2021 20:53 Spændende, jeg har gulvarme i det meste af stueplan. Raidatorer på 1 sal. I morgen tidelig vil jeg prøve at sænke fremløb fra fyr til 45 gr.. Det sikkert lige i underkanten ift. varmt vand (brusebad?). Skal der så åbnes mere for radiator termostater ?
Vi har varmeveksler til det varme brugsvand og dermed ikke nogen beholder. Fremløb fra fyret skal om vinteren gerne være på 50grader, for at man kan få et varmt bad. Resten af året er fremløb 45-47grader og det virker så fint. Hvis man har varmtvandsbeholder, så burde 45grader være ok.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af triumph »

john_madsen skrev: 16 feb 2021 07:58 Vi har varmeveksler til det varme brugsvand og dermed ikke nogen beholder. Fremløb fra fyret skal om vinteren gerne være på 50grader, for at man kan få et varmt bad. Resten af året er fremløb 45-47grader og det virker så fint. Hvis man har varmtvandsbeholder, så burde 45grader være ok.
Mange VPér har en funktion, så når temp. i vvb bliver lav, så skifter en 3 vejs ventil, og fremløbs temp fra vp hæves indtil den er færdig med at opvarme vvb
Starter19
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Starter19 »

Starter19 skrev: 15 feb 2021 20:53 Spændende, jeg har gulvarme i det meste af stueplan. Raidatorer på 1 sal. I morgen tidelig vil jeg prøve at sænke fremløb fra fyr til 45 gr.. Det sikkert lige i underkanten ift. varmt vand (brusebad?). Skal der så åbnes mere for radiator termostater ?
Hej igen, Prøvede 1 døgn at sænke fremløb til ca. 45 gr. Temp. -1 morgen stigende til ca 1-2 gr næste morgen. Gulvvarme stueplan ingen problemer. Ny renoveret 1 sal med 300 mm isolering og lavenergi vinduer ingen problemer. Værelse 1 med radiatorer under Velux vinduer var varmeste rum ca 21-22 gr. Værelse 2 med 3,5 med lang kvist ca. 20 gr.. Der er en 3 m lang single panel radiator. Termostaterne lod jeg stå på ca knap 3. Det var tydeligt ved den lange single radiator, at varmen fordelte sig længere ned.Tænker den bør være dobbelt såfremt fremløb skal være 45 gr. Så har jeg endnu 2 radialtorer i stueplan, (skal laves til gulvvarme på et tidspunkt tid/kr) De stod simpelthen af... varmen forsvandt i løbet af dagen. "Min" vvs er siger det pumpen der for lille og slidt, (ca 30 år). Brusebadet var så lige til den kolde side, men fint nok. Så alt i alt tænker jeg at 50 gr kan gøre det ved let minus gr.. Jeg syntes jo det spændende data. Da jeg jo egentlig ville udskifte fyr i år. Har så været lidt i tvivl grundet alt den snak med opvarmning, og ikke mindst biomasse som pille vel også kommer ind under. Så måske er fremtiden luft/van pumpe istedet for. Der det jo ikke uden betydning hvis jeg kan holde fremløbs temp på ca 50 fremfor 60 kr/ører. Jeg har også en sydvendt stald, hvor jeg kan montere solceller af en art. Så nu vil min vvs udskifte lidt på fyret så det kan snuppe 2 år mere.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Lau »

Starter19 skrev: 23 feb 2021 18:07 Hej igen, Prøvede 1 døgn at sænke fremløb til ca. 45 gr. Temp. -1 morgen stigende til ca 1-2 gr næste morgen. Gulvvarme stueplan ingen problemer. Ny renoveret 1 sal med 300 mm isolering og lavenergi vinduer ingen problemer. Værelse 1 med radiatorer under Velux vinduer var varmeste rum ca 21-22 gr. Værelse 2 med 3,5 med lang kvist ca. 20 gr.. Der er en 3 m lang single panel radiator. Termostaterne lod jeg stå på ca knap 3. Det var tydeligt ved den lange single radiator, at varmen fordelte sig længere ned.Tænker den bør være dobbelt såfremt fremløb skal være 45 gr. Så har jeg endnu 2 radialtorer i stueplan, (skal laves til gulvvarme på et tidspunkt tid/kr) De stod simpelthen af... varmen forsvandt i løbet af dagen. "Min" vvs er siger det pumpen der for lille og slidt, (ca 30 år). Brusebadet var så lige til den kolde side, men fint nok. Så alt i alt tænker jeg at 50 gr kan gøre det ved let minus gr.. Jeg syntes jo det spændende data. Da jeg jo egentlig ville udskifte fyr i år. Har så været lidt i tvivl grundet alt den snak med opvarmning, og ikke mindst biomasse som pille vel også kommer ind under. Så måske er fremtiden luft/van pumpe istedet for. Der det jo ikke uden betydning hvis jeg kan holde fremløbs temp på ca 50 fremfor 60 kr/ører. Jeg har også en sydvendt stald, hvor jeg kan montere solceller af en art. Så nu vil min vvs udskifte lidt på fyret så det kan snuppe 2 år mere.
Den nye pumpe kan godt ende med at gøre meget ved den manglende varme, ved lav fremløbstemperatur skal pumpen løbe hurtigt.

Ang. Dit brusebad, dit vand i varmtvandsbeholder må du ikke have for koldt, så danner du legionella - det er skidt for dit helbred. Min vvb kører på 60 grader og resten kører jeg så lavt som muligt.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Bri_Jac »

john_madsen skrev: 16 feb 2021 07:58 Vi har varmeveksler til det varme brugsvand og dermed ikke nogen beholder.
Jeg vil lave samme type løsning, da jeg ikke ønsker en varmtvandsbeholder, men vil have veksler til varmt vand.

1)Hvor stor en bufferbeholder har du for at du kan sikre dig rigeligt med varmt brugsvand?
2)Er det en hjemmelavet varmtvandsstation du har? eller er den fra vvfs.dk?

Besvar