Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af Panasonic monoblock

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af Lau » 07 feb 2021 17:12

Hejsa, ja jeg overvejer sgu dælme at skifte fyret ud med en luft/vand varmepumpe.

Jeg overvejer at lave en “nem installation”.
Opsætte elektrisk vvb - så den kobles altså ikke på varmepumpen.

Så varmepumpen skal altså ikke lave andet end at levere kalorier til varmeinstallationen, som består mest af gulvvarme, som kører rigtigt fint med 38 grader fremløb.

Varmepumpen bliver sandsynligvis en Panasonic monoblock, så installationen er jo set at fjerne fyr og montere varmepumpe.

Jeg har tænkt mig at købe en pumpe der er lige lidt overdimensioneret, så jeg ikke skal se så meget på en pumpe der afrimer hele tiden - der i lille Danmark har vi en lang kold periode lige i det temperaturspænd hvor der potentielt skal afrimes meget..

Er her nogle guldkorn eller faldgruber i vil dele ud af, inden jeg går igang med rørtang og vinkelsliber?


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af Fiffer » 07 feb 2021 19:25

Hvis du køber for stort, så vil den starte og stoppe alt fir tit, så er en buffertank på 500-1000 liter nødvendig....
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af john_madsen » 07 feb 2021 22:22

I dag er de inverterstyret, så den går bare ned i hastighed, så en større pumpe er helt fint.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af daffy » 08 feb 2021 10:54

Bare en ide :

Hvis du køber en solvarmebeholder og kobler solvarmespiralen til som 1. "radiator", opvarmer du jo brugsvandet til samme temperatur som dit vand til varmen.
El-staven i toppen af solvarmebeholderen klarer så resten af temperaturstigning.
Det fungerer rigtigt godt sammen med en inverterstyret VP

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af kreller » 08 feb 2021 16:33

En for stor vp afrimer ikke mindre end en der passer eller er for lille. Få lavet en beregning, der ca fortæller dig hvad du skal bruge af størrelse.


john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af john_madsen » 08 feb 2021 16:46

kreller skrev:
08 feb 2021 16:33
En for stor vp afrimer ikke mindre end en der passer eller er for lille. Få lavet en beregning, der ca fortæller dig hvad du skal bruge af størrelse.
Det er så ikke korrrekt. En større varmepumpe har et større fordamperareal, samt den vil køre med mindre ydelse af dens makseffekt, hvorfor den naturligt vil have mindre tendens til at fryse til.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af kreller » 08 feb 2021 17:07

Nu kan jeg kun svare på Nibes anlæg. Frekvens er styret af udetemperatur og ikke efter fremløb. Er gm for langt bagefter kan den indstilles til at hæve frekvens yderligere, hvis der er mere at give af. Min egen er blokeret til 63hz, hvor den normalt vil køre 85hz. ved disse minus grader. Den klarer fint 55gr fremløb ved -6gr.
På 12'erne ligger de med ca 375 omdr på blæseren, hvor min 16'er ligger over 450 omdr. Så der bliver flyttet noget luft selvom fordamperareal er større.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af Lau » 08 feb 2021 18:16

Min tanke var lidt at 7 kw er ca. nok men når der er meget koldt vil den måske blive for lille (jeg har fået lavet beregninger og der er en 7 kw passende, medmindre vi får -18 igen..)

Ved panasonic er en 7kw med enkelt ventilator og en 9 kw har dobbelt ventilator og dobbelt fordamperareal, som vil give mindre tendens til at kræve afrimning.

Hvis jeg køber en metro i12 (selve varmepumpen leverer 8 kw) vil den nok også være rigtigt fin. Den burde være magen til Nibe f2120-12. Jeg kender bare ingen der har erfaringer med Metroen, Vølund eller Nibe.

Men Kreller, her kommer du jo ind i billedet - er du glad får din Nibe? Er der noget særligt galt eller genialt?

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af kreller » 08 feb 2021 18:42

Kvalitetsmæssigt så er komponenterne bedre i nibe's vp end dem i panasonic's. Men der er så også lidt penge op til en nibe at udskifte komponenter for.

Det eneste minus jeg kan sige er at de styrer frekvens efter ude temperatur og ikke efter fremløb. Det er især et problem, hvis pumpen er lidt for stor som min er med nuværende centralvarmesystem. Den passer når vi får lavet gulvvarme i underetagen. (der er for lidt vand i mit system)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Installation af Panasonic monoblock

Indlæg af Lau » 08 feb 2021 19:01

kreller skrev:
08 feb 2021 18:42
Kvalitetsmæssigt så er komponenterne bedre i nibe's vp end dem i panasonic's. Men der er så også lidt penge op til en nibe at udskifte komponenter for.

Det eneste minus jeg kan sige er at de styrer frekvens efter ude temperatur og ikke efter fremløb. Det er især et problem, hvis pumpen er lidt for stor som min er med nuværende centralvarmesystem. Den passer når vi får lavet gulvvarme i underetagen. (der er for lidt vand i mit system)
Hvordan er din opsætning? Jeg tror gerne jeg vil have en monoblock, da jeg godt kan bruge pladsen, hvor indedelen ville skulle placeres.. og ja, metro, nibe og vølund - jeg er helt sikker på de er bygget af kvalivare.

Jeg kunne dog godt tænke mig at komme ud og se en metro/vølund/nibe i noget der ligner en monoblock opstilling..


Besvar