Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Halmbusk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 jan 2021 22:37

Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af Halmbusk » 19 jan 2021 22:47

Hej,
Vi er ved at bygge hus. Huset er nu lukket og isoleret og der har været varme på i en måned tid nu, så det er tørt.

Vi har følgende setup:
- Metroair 330
- Metroair F8

Der er kun varmepumpen der er tilkoblet i huset, ikke andre forbrugere.
Jeg har en bi-måler på huset og kan se strømforbruget meget præcist.
Til tider er forbruget som nedenstående og det er ikke kun en kortvarig spidsbelastning.
Altså:
L1 = 22A
L2 = 9A
L3 = 9A

Kan det virkelig være rigtigt at den skal trække så meget på den ene fase?
Jeg har haft fat i VVS'er og elektriker og de mener at det er helt normalt. Og det er fordi udedelen er koblet på den fase.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af svanggaard » 20 jan 2021 10:24

Læste lige lidt på det...

Ude-delen kører 230v (1 fase). Inde-delen bruger 3 faser. Hvis du kigger på side 23 i manualen kan du se effektforbruget når tilskudsvarmen tændes (el-patron).

Jeg gætter på at din el-patron yder 7kW - i det tilfælde trækkes der så hhv. 8.7, 7.5, og 15.7 Amp. på de 3 faser. Den sidste fase trækker altså noget mere end de første 2. Din elektriker har garanteret sat udedelen til at trække på den fase der i forvejen er mest belastet (af inde-delen). Umiddelbart ikke smart, men som sådan ikke forkert.

Hvis anlæg netop er sat i drift kæmper det nok for at følge med (varme det hele op)... På den lidt længere bane skulle strømforbruget helst noget ned.

Jeg (og sikkert mange andre herinde) er meget interesseret i at høre hvordan det går. Du må meget gerne sende os en opdatering eller 2 med erfaringer når tingene er rigtigt kørt ind.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af kreller » 20 jan 2021 16:36

Elpatronen burde slet ikke være aktiv når vi snakker et nyt hus. Men min har også et lidt højere forbrug på den ene fase, selvom ude og indedel begge bruger 3 faser.

Halmbusk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 jan 2021 22:37

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af Halmbusk » 21 jan 2021 11:33

Tak for svarene.
Hvis den trækker ekstra på den fase hvor varmelegemet sidder, vil det give mening at flytte udedelen til en anden fase.
Jeg vender tilbage. Men jeg er noget bekymret hvis den skal trække 22A på den ene fase, da for-sikringen til hele huset kun er 25A.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af svanggaard » 21 jan 2021 13:33

Som udgangspunkt bør belastningen af faserne være nogenlunde ens - så flytning af ude-del til anden fase vil helt sikkert være en go' ide.
Mht. strømforbrug er jeg enig i at el-patronen slet ikke bør være aktiv. Men som jeg forstår det, er i stadig igang med at bygge. Det er sikkert derfor at der bruges for meget varme lige nu. Hvis du mener at huset er nogenlunde lukket og der ikke er andre gode forklaringer på det høje forbrug skal du nok ha' i nakken af VVS manden.

Sikringerne kan sikkert udskiftes til 32A uden problemer. Men igen - du burde ikke trække så meget effekt, at det skulle blive nødvendigt.

Jeg kiggede lidt nærmere på F8 manualen i aftes. Jeg hæftede mig ved at der er varmelegeme i kompressoren så den ikke er for kold når den startes. Faktisk står der i manualen at ude-delen skal være tilsluttet strøm i 6-8 timer inden den må startes op. Gad vide om håndværkere generelt er opmærksomme på den slags passager i manualerne.


john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af john_madsen » 21 jan 2021 14:43

Sikringerne kan sikkert udskiftes til 32A uden problemer. Men igen - du burde ikke trække så meget effekt, at det skulle blive nødvendigt.
Det kan de sikkert godt, men det koster altså kassen i afgift til elselskabet. Både i etablering og årlig afgift.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af svanggaard » 21 jan 2021 15:22

Jeg spurgte nordenergi ifbm. nogle overvejelser om ladestik til elbil i sommerhuset. Der er tilslutningsret på 25A som i dag sidestilles med 35A. Men hvis effekten skal højere op end de 35A skal jeg smide 1100+moms pr Amp for det der ligger ud over 35.

Men 9+9+22A som trådstarter nævner giver ca. 9kW elforbrug. Varmepumpen skulle gerne have langt højere output (end input) - ellers kunne man jo lige så godt sætte el-radiatorer op. Lad os gætte på f.eks. 15kW.... huset skal dælme være meget utæt for at æde 15kW i varme.

Jeg gætter på at det høje forbrug kun findes i korte perioder. Men det er jo ret enkelt at tjekke det samlede forbrug på bi-måleren.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af john_madsen » 21 jan 2021 15:45

svanggaard skrev:
21 jan 2021 15:22
Der er tilslutningsret på 25A som i dag sidestilles med 35A.
Det er forskelligt fra netselskab til netselskab. Jeg sparer 1000kr om året i fast ampereafgift, da jeg skiftede fra 35A til 25A. Hvis jeg skal op på 35A igen, koster det i omegnen af 10.000kr.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af john_madsen » 21 jan 2021 15:50

OPDATERET:
Hvis forbruget ligger fast på de 22/9/9A, så er elpatronen helt sikkert tændt.
Jeg ville tjekke om setpunktet for både varmepumpen og elvarmen er sat alt for højt, siden den kører "fast" med elpatron indkoblet.
Et højt setpunkt er altødelæggende for økonomien i en varmepumpe, specielt et højt setpunkt for elpatronen.
Setpunktet for varmepumpe bør ikke være højere end omkring 30grader og varmt vand ikke højere end 50grader.
Elpatronen bør slet ikke køre så længe fremløb er over omkring 20grader.
Alt derover forringer virkningsgraden voldsomt.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Strømforbrug metro luft til vand varmepumpe

Indlæg af kreller » 21 jan 2021 16:51

En nibe vp starter så snart olien er varmet op og det er ca 20min fra helt kold olie.


Besvar