Varmepumpe diskussion.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af kreller »


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af Troldmand. »

13 - 12.jpg
Kreller. Året er snart gået. Begynder du, at have en oversigt over året 2020 af el forbrug på din vp.
Vores vp elforbrug falder støt, som der bliver lavet små nørd forbedringer.
Mit mest nøjagtig termometer er konen. Klager aldrig over manglende varme ;-)
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af kreller »

År til dato 5672kwh, 600kwh under sidste år men måneden er også kun halvvejs.
Med næste års priser på el, så skal vi vidst have trukket gulvarmeslanger ud i gårdspladsen, så bilerne holder på tørt underlag :D
pendec

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 14 dec 2020 18:33 Med næste års priser på el, så skal vi vidst have trukket gulvarmeslanger ud i gårdspladsen, så bilerne holder på tørt underlag :D
Du skal da varme bilerne op, så de ikke er kolde når de bruges, så gulvet må da kun være starten :)
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af pso »

Jeg har regnet lidt på varmeforbrug i gennem tiden, 350m2 hus skal være rart godt isoleret for at nøjes med 12 KWH.
Meget vigtigt er effekten på de fleste varmepumper falder med ude temperaturen, check derfor effekten med -15 grader. Kun de bedste nordic modeller har fuld effekt ved -15 grader.

thor06
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 dec 2020 00:13

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af thor06 »

Er ved at overveje en varmepumpe i et ældre hus fra 1948 som er middel isoleret og er 140 kvadratmeter og som har radiatorer i de 110 og gulvvarme i resten, er en 9 kw Panasonic stor nok til sådan et hus eller skal man op på 12 kw, er der nogle medlemmer her i Sønderjylland som evt kan fremvise deres anlæg og fortælle om deres erfaringer med det i det daglige
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af kreller »

Umiddelbart lyder det fornuftig med de 9kw, men hvad er dit nuværende forbrug ?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af lamborg »

Nu skal du passe lidt på med at udlede noget om hvad andre skriver på nettet feks at man har 400 kvm og opvarmer med en 10 kw pumpe for folk har det med at glemme at de faktisk kun opvarmer feks de 100 kvm af de 400 .
Nu ved jeg godt at man selvfølgelig kan overdrive men hvis det var mig ville jeg købe en størrelse jeg var 100 % sikker på kunne opvarme huset . Selvfølgelig er en større pumpe dyere men i forhold til at få købt en for lille som ikke kan opvarme huset og man bagefter skal kører med elpatron og måske skal installere en luft / luft eller hvad ved jeg for at holde varmen . Så der kan være fornuft i at bruge lidt flere penge i første omgang. Det er jo ikke som med pillefyr at man helst skal ramme den størrelse der passer til huset for at være mest økonomisk
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af Dunas »

thor06 skrev: 27 dec 2020 23:12 Er ved at overveje en varmepumpe i et ældre hus fra 1948 som er middel isoleret og er 140 kvadratmeter og som har radiatorer i de 110 og gulvvarme i resten, er en 9 kw Panasonic stor nok til sådan et hus eller skal man op på 12 kw, er der nogle medlemmer her i Sønderjylland som evt kan fremvise deres anlæg og fortælle om deres erfaringer med det i det daglige
Nej, hvis du ønsker varmepumpe anbefales det, at dit hus er velisoleret. Sandsynligvis skal du også have større radiator, da fremløbs temperatur max ligger på 55 grader.
Citat fra Bolius "Varmepumper kræver, at boligen er velisoleret. Fremløbstemperaturen på det vand, som skal opvarme boligen er ikke så høj som det fra et olie- eller gasfyr. Derfor skal huset være velisoleret for at kunne varme bygningen ordentligt op. Du kan også opleve, at antallet af radiatorer skal øges eller udskiftes til større udgaver, så der er et større areal til at afgive varme. Hvis boligens fordelingsanlæg er et et-strengs anlæg, er en luft til vand-varmepumpe måske ikke den rette løsning". https://www.bolius.dk/luft-til-vand-varmepumpe-14931
https://scienceinthecity.dk/skal-du-vae ... gamle-hus/
Hvis du virkelig vil have varmepumpe, bør du undersøge det velovervejet. Som Lamborg skriver, hellere købe en større varmepumpe end en for lille.
pendec

Re: Varmepumpe diskussion.

Indlæg af pendec »

En klog mand skrev herinde

- pil termostater af alle radiatorer
- sænk kedel temp til 40 grader (bare for nogle dage)

Jeg ved ikke om dit gulv kan leve under 40 grader?

Kan du nøjes med radiator på fuld tryk ved fuld varme på hele fladen og er de store nok (ikke små radiatorer), så kan du da teste dit eget hus, om du kan leve med den temp nu, og hvis det falder yderligere.
Jeg ved ikke om lige præcis 40 grader kan være målet men så lavt som muligt, nu højere nu dyrere bliver det jo med luft/vand varmepumpe, og så er det ikke økonomisk fornuft men bare komfort du betaler ekstra for?

Besvar