Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Copmax Alarm AL17

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
tclund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2011 09:19
Modtaget likes: 1 gang

Copmax Alarm AL17

Indlæg af tclund » 26 okt 2020 22:29

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en copmax 10kw luft til vand varmepumpe.
Denne har kørt uden et eneste stop siden 2016, men.... efter en udskiftning af radiator, hvor jeg slukkede for varmepumpen, kommer den med en alarm AL17 indoor flow alarm når jeg forsøger at sætte den igang igen.

Er det herinde i forumet nogen der kan forklare mig hvad fejlen skyldes, og ikke mindst hvordan den afhjælpes....
Mvh
Torben


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af kreller » 27 okt 2020 06:52

Kører cirkulationspumpen ?

tclund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2011 09:19
Modtaget likes: 1 gang

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af tclund » 30 okt 2020 23:14

Har fundet fejlen👍 efter et tip på Facebook fra NH Bioservice👏👏 :great:

Mellem VP og veksler sidder et snavsfilter, og det var i den grad fuld af ^lort^.
Det blev renset, og anlæg efterfyldt med frostvæske - og så er jeg kørende igen🤔😉
Det kan klart anbefales at efterse dette med jævne mellemrum.

RHC2023
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 feb 2023 18:10

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af RHC2023 » 18 feb 2023 18:26

Hej det kunne jo være en der lige er klar over hvorfor den Indoor flow alarm kommer.

Jeg har samme problem med en Copmax AS14S-DPNHE som beskrevet foroven. Cirkulationspumpe/pumper kører.
Mellem VP og veksler sidder et snavsfilter ? pladeveksler kender jeg, men hvad står forkortelsen VP for ?.

Alt kører som det skal efter genmontering et nyt sted, den kører dog uden akkumuleringstank som den gjorde det gamle sted. Det kan naturligvis være et spørgsmål om at der er et parameter der skal ændres i eller det filter der tales om. Pumpen er fra okt. 2019 og har fået et eftersyn de gamle sted nov. 2022.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2023 09:16

RHC2023 skrev:
18 feb 2023 18:26
pladeveksler kender jeg, men hvad står forkortelsen VP for ?.
VarmePumpe
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af Smoelfen » 19 feb 2023 09:28

RHC2023 skrev:
18 feb 2023 18:26
Hej det kunne jo være en der lige er klar over hvorfor den Indoor flow alarm kommer.

Jeg har samme problem med en Copmax AS14S-DPNHE som beskrevet foroven. Cirkulationspumpe/pumper kører.
Mellem VP og veksler sidder et snavsfilter ? pladeveksler kender jeg, men hvad står forkortelsen VP for ?.

Alt kører som det skal efter genmontering et nyt sted, den kører dog uden akkumuleringstank som den gjorde det gamle sted. Det kan naturligvis være et spørgsmål om at der er et parameter der skal ændres i eller det filter der tales om. Pumpen er fra okt. 2019 og har fået et eftersyn de gamle sted nov. 2022.
Jeg forstår godt din forvirring. VP står for VarmePumpe. Årsagen til at der beskrives snavsfilter mellem VP og veksler, skyldes der benyttes en ekstra veksler, for at adskille frostvæsken mellem VP og det interne centralvarmevand. Dvs. en veksler mellem kølemiddel og frostvæske (sidder i VP), og en veksler inde i boligen mellem frostvæske og centralvarmevand. Dette for at undgå frostskader på de dele der sidder udendørs (veksler i VP og de tilhørende rør mellem VP og boligen) i de tilfælde at VP/el patron går i stå f.eks. under strømafbrydelse.

Som beskrevet andet steds på Stokerpro kører Smoelfen med en gammel AV10, men "forskellen er næsten ens" :)
AL17 står i manualen til flowfejl. Dvs. den væske som løber gennem veksler i VP ikke er tilstrækkelig. Det kan skyldes at alle radiatorer/(gulvvarme, i parentes da de måske kører på deres egen shunt) er lukkede, og da du ikke har akkumuleringstank på mangler der flow. Der kan være forstoppelse et sted i systemet, snavsfilter stoppet etc. Du kan jo snyde pumpen ved at ”by-passe” selve flow switch som sidder i pumpen for at se om systemet så starter og kører som det skal, MEN hold øje med fremløbstemperaturen, for hvis der er lavt flow kan VP ikke komme af med varmen og du får en ny alarm for for høj temperatur i VP.

PS.: Jeg giver ikke så meget for de eftersynsrapporter der bliver skabt når en uvidende tekniker kommer ud for tjekke en varmepumpe. Der findes ingen dokumentation for i disse rapporter som fortæller hvordan en varmepumpe egentlig performer. Jeg får intet information ud af disse rapporter, uanset om der står Panasonic, vaillant, Copmax på type skiltet. Har set pumper fået udført eftersyn, men selve pumpen havde kun en effektivitet på 1.6 ved udetemperaturer på 8-12 grader, men brugeren havde et stort elforbrug :|

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

RHC2023
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 feb 2023 18:10

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af RHC2023 » 27 nov 2023 21:20

Mange tak en super beskrivelse, det er et godt stykke tid siden men jeg er først ved at teste systemet her i kulden. Da jeg har 2 etager så var det et flowproblem, det blev løst med en ekstra cirkulationspumpe. Min kælder er ca. 2,5m under varmepumpens placering og 1. sal var der ca. 5 meter op til radiator forgreningen.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Copmax Alarm AL17

Indlæg af Smoelfen » 29 nov 2023 07:11

RHC2023 skrev:
27 nov 2023 21:20
Mange tak en super beskrivelse, det er et godt stykke tid siden men jeg er først ved at teste systemet her i kulden. Da jeg har 2 etager så var det et flowproblem, det blev løst med en ekstra cirkulationspumpe. Min kælder er ca. 2,5m under varmepumpens placering og 1. sal var der ca. 5 meter op til radiator forgreningen.
Man må da sige den står sin manddomsprøve her til morgen, hvis du har gang i den. Det fryser -10.5 C her til morgen, så der er nok nogle der har problemer med at holde varmen. Lad os evt. høre hvordan den kommer igennem kulden :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar