Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kæmpetilskud.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 02 okt 2020 13:37

triumph skrev:
02 okt 2020 13:30
Hvis jeg havde et fungerene oliefyr (Som. f.eks mine svigerforældre) Så tror jeg da godt at et tilskud på 30.000 til en varmepumpe, kunne få mig til at skifte varmekilde. Det samme kunne være tilfældet hvis jeg stod med et biobrændselsanlæg med begrænset levetid
problemet er jo det ikke kun er varmekilden som skiftes for mange, hvis de kun har radiatorer og ikke store nok, dårlig isolering , så er 30.000 kun en dråbe i havet, når de først skal renovere for at få vp indenfor eller betyder dyrt i el fordi den skal maxe ud og måske dårligt kan levere den varme de før havde med oliefyr. Så masser af andre overvejelser, udover varmekilden som et.

Klart nok, nogen har oliefyr og fornyet huset med gulvvarme og isolering, de vinder nok på dette men det skal man huske at tage med.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af lamborg » 02 okt 2020 14:16

Politikerne bevæger sig på ukendt land med hensyn til klima og hvad de finder på er der ingen ej heller dem selv der ved. Så at begynde at spekulere i og udtale sig om hvad der kan sket og hvem der skal betale er vist lidt for meget ude i gætteri. Jeg kunne jo ligeså godt gætte på at når tilpas mange har skiftet til VP så fjerne de afgiftnedsættelsen for nogen skal jo betale de øgede anlægsudgifter . Men det er jo også bare dumt gætteri :-)
jeg gad i grunden ikke skrive om det men så alligevel , måske finder nogen det relevant.
jeg havde en varmepumpe møntør på besøg for at give et tilbud på at tømme min jordslange for væske og vi kom til at snakke om jeg måske skulle bygge anlægget om så VP varmede vores private lejlighed op . Han var rundt og kikke og mente at mine radiatorer i privaten er for små og gamle men hvis jeg skiftede dem til 3 pladers så troede han nok de kunne gå . Men da alt el som idag kører sammen skal laves om for at lejligheden kunne få sin egen måler så ville det blive lidt dyrt . Jeg skulle ihvertfald ikke gøre det på hans anbefaling for når nu pillefyret kørte alligevel for at varme resten af huset op så ville den besparelse jeg fik på pillerne nok ikke kunne opvejede hvad det kostede at varme lejligheden op med pumpen så det ville nok blive en for dyr løsning . Desuden var han noget chokeret over at nogen kunne finde på at sælge et 24KW jordvarmeanlæg til et hus på 587 kvm. Det ville aldrig nogen siden kunne varme det op og slet ikke med et fremløb på kun 44 gr. Meen han kunne da lige komme forbi med to 20kw luft/vand pumper . De burde nok kunne klare det på trods af de få radiatore der er i huset hvis man sætte fremløb temp til max. Da han var færdig med at grine over at han han ikke lige turde give mig en pris sagde han at de nødigt ville regne på en besparelse i forhold til træpiller for det holdt sjældent stik . Især ikke når man regnede de høje installationspriser med og så fik de vrede kunder i røret. Så når de skiftede fra træpiller til VP så solgte de på comforten.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 03 okt 2020 08:43


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af John Skov Jensen » 03 okt 2020 08:51

Det er korrekt, det skal nok påvirke elprisen negativt når alle elværker skal til at betale for bæredygtigt biomasse

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af lamborg » 03 okt 2020 10:05

NU er der andet i verden end penge penge penge penge penge .
Hvad er penge i grunden ??
I sig selv bare et stykke papir og intet andet.
Alt bliver gjort op i et stykke papir.
Nu når papir er så værdifuldt så skulle ikke undre mig om der en dag opstår en mulighed at istedet for at ryge ned i et hul på en kirkegård med alt det der af jord er du kommet osv osv så kan du bliver kørt hen på papirmøllen og kværnet om til genbrugspapir.
Kæmpe fordel .Slut med dyre begravelser og der vil altid være "noget til æ børn " når der bliver afregnet på kg pris. Højt BMI og ensomme ældre er ikke noget problem tvætimod skal arvingerne nok komme hver søndag og søger for at fodre dig med rigeligt chokolade.
Og tænk på det smukke i tanken om at blive til en side i en smuk poetisk bog eller en del af en ny grundlov ,måske endda til en smuk 1000 kr seddel som man har elsket så højt....
Men man kan jo også ende som toiletpapir og så er det noget lort .....
Men ups nu fløj jeg vist ud af en skæv vej men min pointe er .
Hold nu op med at snakke om hver en bøjet 5 øre . Det er uden betydning dem du spare bruger du bare på noget andet .
For som min gamle saglige mor altid sagde ....
Hvad nytter det du er millionær hvis du ikke kan skide " :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af svanggaard » 03 okt 2020 10:46

Jeg kan sagtens følge dig... Og hvis mine unger arver noget - ja så har jeg regnet forkert.

Omvendt er jeg ved at brække mig over vores forbrug. Jeg ved ikke om det skyldes at min plastic/jern affaldsbeholder altid er proppet eller det skyldes at jeg er blevet bedstefar. Men det er jo helt sindsygt alt det affald der vi producerer.

Hvis jeg skal ha' en varmepumpe skal det give mening - både økonomisk og miljømæssigt. Jeg er ikke typen der skal ha' den nyeste iPhone.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 15 okt 2020 08:17

Hej.
Så er det bare at komme igang med at søge de nye tilskud hjem.
Om det kan svare sig at udskifte pillefyret? Vi fik vp for to vintre siden.
I de forgangne to vintre, har vpen sparet 6000kr årligt i forhold til et pilleforbrug på 12 - 130000kr årligt.

https://www.greenmatch.dk/blog/2020/09/ ... =affiliate

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 15 okt 2020 08:54

Troldmand. skrev:
15 okt 2020 08:17
Hej.
Så er det bare at komme igang med at søge de nye tilskud hjem.
Om det kan svare sig at udskifte pillefyret? Vi fik vp for to vintre siden.
I de forgangne to vintre, har vpen sparet 6000kr årligt i forhold til et pilleforbrug på 12 - 130000kr årligt.

https://www.greenmatch.dk/blog/2020/09/ ... =affiliate
Så er du jo kun 15 år fra at komme i nul med det , 6000kr sparet er jo småpenge... :twisted:

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af sra71 » 15 okt 2020 15:45

Man skal passe på med at blive forblændet af tilskud. Det er vigtigt at varmesystemet er dimensioneret til en varmepumpe. Hvis man bare erstatter et pillefyr med en varmepumpe uden at få checket varmesystemet kan man nemt løbe ind i problemer.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Jens » 15 okt 2020 16:35

Man skal så også lige bemærke, at man skal betale for at få huset energimærket, før man søger, - da det er en betingelse for beregning af tilskud.

Fra 1. januar 2020 er den øvre honorargrænse for et energimærke:

6.113 kr. inkl. moms for en bygning på under 100 m2
6.726 kr. inkl. moms for en bygning på 100-199 m2
7.336 kr. inkl. moms for en bygning på 200-299 m2

1.106 kr. inkl. moms for et enfamiliehus uden bygningsgennemgang. (Huset må ikke være ældre end 25 år og der må ikke være ændret siden opførelsen, og hvis den nyere end marts 2006, skal den oprindeligt have været energimærket)

Det spiser jo ligesom en god del af tilskuddet :evil:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Låst