Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kæmpetilskud.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 15 okt 2020 21:19

Troldmand. skrev:
15 okt 2020 21:17
Tror godt vi kan kontrastere, at så gik også den vp tråd i graven ;-)
Lintz skrev:
15 okt 2020 21:08
Fatter faktisk ikke at du gider blive i et forum hvis du mener det er dig så meget imod.
Dit svar står ovenover , mener jeg. At trolle or not :twisted:


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 15 okt 2020 21:43

Jens skrev:
15 okt 2020 16:35
Man skal så også lige bemærke, at man skal betale for at få huset energimærket, før man søger, - da det er en betingelse for beregning af tilskud.

Fra 1. januar 2020 er den øvre honorargrænse for et energimærke:

6.113 kr. inkl. moms for en bygning på under 100 m2
6.726 kr. inkl. moms for en bygning på 100-199 m2
7.336 kr. inkl. moms for en bygning på 200-299 m2

1.106 kr. inkl. moms for et enfamiliehus uden bygningsgennemgang. (Huset må ikke være ældre end 25 år og der må ikke være ændret siden opførelsen, og hvis den nyere end marts 2006, skal den oprindeligt have været energimærket)

Det spiser jo ligesom en god del af tilskuddet :evil:
Har lige læst op på lovgivning. Citat. "Energimærke er ikke nødvendigt, hvis du kun skal have varmepumpe."

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Jens » 15 okt 2020 22:08

Troldmand. skrev:
15 okt 2020 21:43
Har lige læst op på lovgivning. Citat. "Energimærke er ikke nødvendigt, hvis du kun skal have varmepumpe."
Ja, det hjælper jo en del på regnskabet ved indkøbet af en varmepumpe, men yderligere besparelser var der åbenbart ikke udsigt til ifølge deres beregner. Pillefyret er åbenbart for effektivt og pillerne for billige til at et skifte kan svare sig.

Nu havde jeg ikke lagt mærke til at det var i VP-forum, at dette var postet, - kigger bare på de aktive emner.

Men ellers synes jeg nok, at det er pænt træls at skulle betale over 7000,- for et energimærke, for at få lidt tilskud til nogle vinduer eksempelvis. Så er jeg nok der, hvor jeg ikke gider bøvlet med at søge tilskuddet og opfylde alle mulige regler, men i stedet bare køber vinduerne og selv skifter dem.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 15 okt 2020 22:45

Jens skrev:
15 okt 2020 22:08
Ja, det hjælper jo en del på regnskabet ved indkøbet af en varmepumpe, men yderligere besparelser var der åbenbart ikke udsigt til ifølge deres beregner. Pillefyret er åbenbart for effektivt og pillerne for billige til at et skifte kan svare sig.

Nu havde jeg ikke lagt mærke til at det var i VP-forum, at dette var postet, - kigger bare på de aktive emner.

Men ellers synes jeg nok, at det er pænt træls at skulle betale over 7000,- for et energimærke, for at få lidt tilskud til nogle vinduer eksempelvis. Så er jeg nok der, hvor jeg ikke gider bøvlet med at søge tilskuddet og opfylde alle mulige regler, men i stedet bare køber vinduerne og selv skifter dem.
At du ikke kan bruge vp. Forstår jeg ikke umiddelbart.
Jeg har efterhånden været involveret i adskillige vp opsætninger.
Sidste efterår fik et hus på 300m2 en 12 kwh Panasonic split opsat. Huset er med gamle punkteret vinduer - når det blæser, hænger gardinerne vandret.
Det trods, leverer vpen en driftsøkonomi, der slår deres 6 år gamle udtjent pillefyr total af pinden.
De er oppe i årene. Konen er glad. Der er altid varme.
Og manden har fået givet træhuset tiltrængt maling overalt.
Jeg er også glad. Det var mig der fik dem til at skrotte pillerne, da fyret skulle udskiftes grunde gennemtæring.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 15 okt 2020 22:54

Jens skrev:
15 okt 2020 22:08


Nu havde jeg ikke lagt mærke til at det var i VP-forum, at dette var postet, - kigger bare på de aktive emner.

Måske man skulle lave det mere tydeligt, hvilket forum indlæggene tilhører, så pillefyrs brugerne ikke ved en fejl ødelægger den ene tråd efter den anden fordi de tror tråden er oprettet under pillefyr.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Jens » 15 okt 2020 23:30

kreller skrev:
15 okt 2020 22:54
Måske man skulle lave det mere tydeligt, hvilket forum indlæggene tilhører, så pillefyrs brugerne ikke ved en fejl ødelægger den ene tråd efter den anden fordi de tror tråden er oprettet under pillefyr.
Så jeg ødelagde tråden ved at oplyse, at deres beregner viste at der var NUL kroner i årlig besparelse ved at skifte til VP :twisted:
Wooow, du har godt nok nogle små sko lol.gif
Troldmand. skrev:
15 okt 2020 22:45
At du ikke kan bruge vp. Forstår jeg ikke umiddelbart.
Jeg har efterhånden været involveret i adskillige vp opsætninger.
Sidste efterår fik et hus på 300m2 en 12 kwh Panasonic split opsat. Huset er med gamle punkteret vinduer - når det blæser, hænger gardinerne vandret.
Det trods, leverer vpen en driftsøkonomi, der slår deres 6 år gamle udtjent pillefyr total af pinden.
De er oppe i årene. Konen er glad. Der er altid varme.
Og manden har fået givet træhuset tiltrængt maling overalt.
Jeg er også glad. Det var mig der fik dem til at skrotte pillerne, da fyret skulle udskiftes grunde gennemtæring.
Jeg kan sikkert udemærket bruge en VP, det er bare ikke en fornuftig investering.
Et pillefyr med en høj effektiv virkningsgrad, billige piller fra Tyskland (ja, det skal nok blive dyrere, det har de sagt de sidste 14 år, uden der er sket det helt store) og kun et almindeligt strømforbrug, - det gør det tilsammen mindre attraktivt at købe en VP.
Jeg kan få et langt bedre afkast af de penge en VP koster ved at investere dem i aktier.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 16 okt 2020 07:00

Jens skrev:
15 okt 2020 23:30
Så jeg ødelagde tråden ved at oplyse, at deres beregner viste at der var NUL kroner i årlig besparelse ved at skifte til VP :twisted:
Wooow, du har godt nok nogle små sko lol.gif



Jeg kan sikkert udemærket bruge en VP, det er bare ikke en fornuftig investering.
Et pillefyr med en høj effektiv virkningsgrad, billige piller fra Tyskland (ja, det skal nok blive dyrere, det har de sagt de sidste 14 år, uden der er sket det helt store) og kun et almindeligt strømforbrug, - det gør det tilsammen mindre attraktivt at købe en VP.
Jeg kan få et langt bedre afkast af de penge en VP koster ved at investere dem i aktier.
Jeg skrev ikke at kun du ødelagde tråden, men du kan jo gå tilbage og læse, og se om ikke der er pillefyrs brugere, som skriver nedladende om andre og gang på fortæller at de ikke kan li vp.
Skal os med vp til at gå ind under pillefyr og skrive under, hver tråd at det er for dyrt med pillerne og radiatorne er for store, så fyret går i pause hele tiden og at investeringen i pillefyr i hvert fald giver overskud efter 5 år.
Når jeg lige kigger under "pillefyr" så er der da rigelig med problemer og frustrationer, som i kan skrive om.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 07:12

kreller skrev:
16 okt 2020 07:00
Jeg skrev ikke at kun du ødelagde tråden, men du kan jo gå tilbage og læse, og se om ikke der er pillefyrs brugere, som skriver nedladende om andre og gang på fortæller at de ikke kan li vp.
Skal os med vp til at gå ind under pillefyr og skrive under, hver tråd at det er for dyrt med pillerne og radiatorne er for store, så fyret går i pause hele tiden og at investeringen i pillefyr i hvert fald giver overskud efter 5 år.
Når jeg lige kigger under "pillefyr" så er der da rigelig med problemer og frustrationer, som i kan skrive om.
Herinde på Stokerpro er det IKKE "Os og dem". Pillefyr vs. varmepumpe eller måske Stoker vs. pillefyr.

Bid venligst mærke i det.

Der skal nok være folk der er imod varmepumper, men der er så sandelig også dem der er ihærdig modstander af pillefyr.
Der skal være plads til at være uenige herinde men hvis en bruger konstant nærmest skamroser et bestemt produkt skal han også være opsat på at der kommer andre meninger omkring dette.

-Og hermed forventer vi fremadrettet at tonen bliver lødig selv om vi skulle være uenige. Dette gælder alle uanset hvilken opvarmningsform der nu måtte stå i huset.

Lintz / Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 16 okt 2020 09:03

Ja ja. Personlig synes jeg det er så ærgerligt, at nu når der er et privat forum, at det så ikke bliver brugt til fulde, til det det er beregnet til.
Jo Lintz og John. Indrømmer, jeg er stolt af min Panasonic. Ligeledes med Kreller er han også mega glad for sin vp.

Og hvorfor nævner jeg så min vp ved navn, åbenbart for ofte. En pillefyrs bruger nævner ofte hans fyr som fremragende. (navn er ligegyldig) det går fint blot det er pillefyr.

Tilbage til Kreller og jeg.
Der er næsten ingen rigtige vp nørder, der går all in for at få sin vp til at køre absolut kun nødvendigt, for at opnå så lavt et strømforbrug som muligt.
For mit vedkommende så kører vpen i dag 100% efter huset og vores behov. Og for at komme dertil, skal man igennem alle muligheder, hvor der kan hentes bare lidt, og det er lige fra fremløb på vpen igennem hele huset og til retur på vpen. Har man den viden kan man få en vp til at køre økonomisk i et hvilket som helst hus. Taler af erfaring.
Når man har været igennem den opgave, så regner jeg med man kan kalde sig nørd.

Jeg skriver på andre fora, og jeg vil godt hilse og sige, den viden bliver der lyttet til. Kun her på sp løber man ustandseligt panden mod muren.

Den viden ville Kreller og jeg gerne have delt med andre her på sp. Som både Kreller og jeg fornemmer, så er deling af vp viden ikke i højsædet på sp men pyt. (Læs for eks. Lamborgs indlæg i tråden.)

God dag til alle. Jeg er 100% sikker på, at sad vi over for hinanden med kaffe og kage, så morede vi os kosteligt ;-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Jens » 16 okt 2020 10:16

kreller skrev:
16 okt 2020 07:00
Jeg skrev ikke at kun du ødelagde tråden, men du kan jo gå tilbage og læse, og se om ikke der er pillefyrs brugere, som skriver nedladende om andre og gang på fortæller at de ikke kan li vp.
Skal os med vp til at gå ind under pillefyr og skrive under, hver tråd at det er for dyrt med pillerne og radiatorne er for store, så fyret går i pause hele tiden og at investeringen i pillefyr i hvert fald giver overskud efter 5 år.
Når jeg lige kigger under "pillefyr" så er der da rigelig med problemer og frustrationer, som i kan skrive om.
Du kunne jo lige læse tråden igen :great:
Mit første indlæg omhandler udelukkende kravet om energimærke og at det trækker fra i "Kæmpetilskud", - det er så ved nærlæsning af lovtekst ikke nødvendigt for skifte til VP.

Det var Trolden som trak pillerne i tråden og postulerede at prisen til energimærke ville være sparet ved skifte væk fra piller.
Dertil måtte jeg jo svare, - at Nej, i følge Sparenergi.dk's beregner så er der NUL kroner at spare ved at skifte til en VP.

Det har jo intet med modvilje mod VP, men blot kedelig faktuel information, - havde det nu været en fremragende forretning, så havde jeg da gerne skiftet.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Låst