luft/vand i stedet for oliefyr.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
mickor
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 maj 2020 20:00

luft/vand i stedet for oliefyr.

Indlæg af mickor »

så bliver det snart vores tur til at få en varmepumpe. valget er blevet en Mitsubishi sw75 med 200liter tank. vi bruger nu et sted mellem 10000kr og 12000kr på olie årligt. og det er kun til gulvvarmen. vandet bliver varmet af et nilan vgu 240 som også suger fugt i alle rum.

varmepumpen kommer til at erstatte både oliefyret og vores nilan. og så sætter vi en ventilator på istedet for nilan så vi stadig har ventilation/sug i alle rum.

nu kommer mit spørgsmål til jer. vi er blevet anbefalet en central placeret rumføler der skal styre varmen. men den er jeg ikke så sikker på kommer til at gøre det så godt. hvordan kan den styrer alle rummene seperat.

jeg tænker selv på at montere nogle manuele håndhjul på alle ventiler så jeg kan justere alle rum selv. tænker at jeg lader det rum som skal være varmest stå helt åbemt med fx 35grader fremløb og så ellers tilpasse alle de andre håndhjul efter det.

er set vejen frem eller skal man vælge den centrale rumføler

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: luft/vand i stedet for oliefyr.

Indlæg af 383CI »

Mon ikke den centrale føler er til at justere/vejr kompenserer fremløbstemperaturen fra varmepumpen?
Så justerer og regulerer du stadigt varmen på de enkelte gulvvarme slanger.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: luft/vand i stedet for oliefyr.

Indlæg af kreller »

Mit hus mister varme når det blæser kraftigt og derfor har jeg en rumføler på i stuen til at kompensere for det. Ellers er det ikke nødvendigt.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: luft/vand i stedet for oliefyr.

Indlæg af 383CI »

Jeg forstår faktisk heller ikke hvor den temperaturmåler skulle sidde indenfor. Skal den vejrkompensere ville jeg mene den skulle sidde udenfor. Det er jo den temperatur der skal reguleres i forhold til.
Uden at være VVSèr og inde i de nye regler mener jeg faktisk at ham der hjælper mig har udtrykt at rørene ind til huset skal reguleres i temperatur i forhold til forbrug og omgivelser for at opfylde de nyeste krav.

Iøvrigt køre jeg med variabel temperatur på min gulvarme, mellem 20 og 35grader i forhold til 12 til -20grader udetemperatur.
Det gør at gulvvarmen (i beton) køre 95% af tiden og dermed undgår jeg store udsving.
Det køre temmeligt skarpt, så den med at køre med gulvvarmen hele tiden og regulere på temperaturen på den er bedre her end bare at hamre 35 grader ned i gulvet når der er koldt.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: luft/vand i stedet for oliefyr.

Indlæg af kreller »

Ja jeg har også en udeføler der stiller varmekurven efter temperatur. Indeføleren kan justere varmekurven yderligere, hos mig er den sat til at den kan flytte 5gr op eller ned for at holde de 23gr. Blæser det meget kan den have brug for at hæve fremløbet og har solen været meget på kan den sænke fremløbet.

Har man nu blandet gulvvarme og radiator er det næsten nødvendig at shunte til gulvvarmen, men er der ren gulvvarme, så skal det hele bare åbnes op og køre direkte.

Besvar