Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Briansdk
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2018 15:54

Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Briansdk »

Hej
Er der nogen der har erfaring med varmepumpe og fyrrum der ligger i værksted ca 20m fra huset, kan varmepumpe sættes op her eller skal den monteres i huset.
I dag står der et træpillefyr og klarer opgaven

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Flyball »

Briansdk skrev: 20 feb 2020 11:38 Hej
Er der nogen der har erfaring med varmepumpe og fyrrum der ligger i værksted ca 20m fra huset, kan varmepumpe sættes op her eller skal den monteres i huset.
I dag står der et træpillefyr og klarer opgaven
Jeg har næsten samme setup (dog kun 10m) og hvis føringsvejene er isoleret rigtigt godt, så kan det sagtens fungere. Dog bør afstanden optimeres mest muligt


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af kreller »

Er brugsvand også i fyrrummet? En 45-50mm fjernvarmerør gravet mindst 1m ned, giver meget lidt tab. Har selv 10m gravet ned i 1,1m dybde og derfra 10m rør indenfor.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Jeg er enig i det, selvfølgeligt, kan fungere hvis rørene er isoleret ordentligt og gravet langt nok ned.
Jeg har lige fået gravet nye ned og blev, i den forbindelse, på det kraftigste frarådet at grave dobbelt rør ned, selvom det kunne være fristende. Indmaden ligger simpelthen for tæt på hinanden så de opvarmer og nedkøler hinanden.

Om fyret står ude nu kan jeg ikke regne ud, men du skal være opmærksom på flere ting i forbindelse med at skifte et fyr ud med en VVP
Pumpen køre med meget lavere fremløbstemperatur.
For at få samme effekt igennem skal der så tilsvarende ekstra vandmængde igennem, så dine rør skal være noget større.


Hvis returen. f.eks. er 38 er der jo voldsom stor forskel på om frem er 65 grader fra fyret eller 45 fra pumpen, ligesom evt. radiatorer og vandvarmere ikke har meget fornøjelse af 45grader så det er eddermagme værd at holde øje med virkningsgraden på pumpen og den (kan) falde dramatisk hvis temperaturen hæves.
45 grader kan også være træls hvis der er direkte gulvvarme på badeværelser f.eks.

I min verden er det, umiddelbart, ikke et swap der giver mening i gamle huse.
Briansdk
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2018 15:54

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Briansdk »

Grunden til spørgsmålet er at det er et 13 år gammelt hus og 14 år gammelt værksted hvor jeg byggede et rum til fyr hvor der også er brugsvand og el, så begynder jeg og arbejde i at der skal monteres varme pumpe og først får jeg at vide at den sagtens kan monteres hvor fyr står og at det fungere jo bare som en varmecentral, og nu siger de at det er bedst at det stå i huset, min tanke var at det kun skulle lave varmt vand til gulvvarmen og så der bliver monteret gennemstrømningsvandvarmer istedet for den varmvandsbeholder der sider i huset, der ligger 25mm isoleret rør mellem hus og værksted

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Fiffer »

Gennemstrømsvandvarmer er forhåbentlig så til el, for hverken din varmepumpe eller fyr har kapacitet, med mindre de kan yde mindst 25-30 kw.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Briansdk
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2018 15:54

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Briansdk »

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Når du siger ”de” tænker jeg det er sælgeren af varmepumpen? Der nu siger det er bedst den står i huset?

Hvor mange piller bruger du om året? Det giver en fornemmelse af den mængde energi der forbruges, og som skal erstattes af varmepumpen.

Ærligt talt, det lyder som noget der aldrig kommer til at fungere rigtigt godt. Argumenterne er nævnt.

En gennemstrøms vandvarmer? Ja det er meget fint, den har en virkningsgrad på 1 på strøm.

Som det er nævnt, fyr eller vvb kan ikke trække en bruser der løber. Det kræver omkring 12Kw at holde den varm, og skal du flytte 12Kw med en difference på 15 grader skal du flytte 688L/t og det kan ikke lade sig gøre gennem 25mm rør.

Det koster 25kr/t at holde bruseren løbende, selv efter fradrag for elvarme. Så kommer elinstallationen, der skal nogle ordentligt propper og kabel til at klare en gennemstrøms vandvarmer, og vi snakker kun en der er stor nok til et tappe sted.

Så i min verden er det en dødssejler der forsøges oversolgt af dem der sælger pumperne. De er sikkert gode i nye huse hvor de kan bruge 35grader fremløb og kun skal vaske skidt fra kontoret væk, men alt andet dur de ikke til.


Tjek lige den her

http://www.stokerforum.dk/index.php?top ... 1#msg78171
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af john_madsen »

Både en alm. vandvarmer og en gennemstrømningsvandvarmer kan bruges. Uanset hvilken du vælger, så ville jeg sætte en varmeveksler direkte på fremløbet fra varmepumpen, så alt vandet fra varmepumpen altid løber gennem denne. På den anden kreds på varmepumpen skal forsyningen til vandvarmeren så tilsluttes. Vandet er som regel omkring 8 grader når det kommer ind. Varmepumpen hæver så denne til omkring 20-25grader, alt efter fremløbstemperatur og elvandvarmeren hæver så temperaturen det sidste stykke op til de 50-60grader, man normalvis kører med.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af kreller »

Har du ikke plads i bryggerset til en indedel ?
De 25mm rør der er nedlagt lige nu kan du ikke bruge, der er alt for lidt flow i. Du skal op i 40-50mm.
Jeg har et fjernvarmerør på 160mm med 2 stk 45mm rør i. Jeg tror ikke på at frem og retur bliver påvirket af hinanden og skulle de gøre det, så er det et minimalt tab der er.
Der fåes også fjernvarmerør med både centralvarmerør og brugsvandsrør i. https://www.hedestoker.dk/4066-prae-iso ... -6bar.html men så kræver det en pumpe på dit brugsvand, så der ikke går for lang tid før der er varmt vand.

Besvar