Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

kreller skrev: 23 feb 2020 19:56 Ja jeg ved at 20m rør på 25mm er for lille en diameter til en vp. Så kan huset være sprit ny eller 200 år gammel, det gør ingen forskel.

Jeg forstår ikke at du bliver fornærmet over at jeg forsøger at hjælpe manden mod en katastrofe installation som ender i store regninger fremad rettet?
Der findes masser af vvs firmaer som sikkert siger go for det og når problemerne kommer, så bakker de ud.
Så måske fordi du ikke lader til at læse mit indlæg inden du svarer katagorisk.

Og jo det gør en forskel om der er 3 meter eller 25 og jo det gør en forskel om der skal flyttes 2kW eller 25kW.
Og jo det gør en forskel om der køres med 25grader eller 40 grader i gulvvarmen. Da returen ville følge dette.

Og jeg skriver det formodentlig ikke vil virke med de nuværende slanger. Mellem linierne skrev jeg så at hvis en sælger påstår et gør og han er fristet af det, kan han selv teste det med en fremløbsshunt på nuværende setup.

Så måske vi er enige, du er bare unuanceret og brugeren kan så vælge at tro på dig eller en sælger, men klogere bliver han ikke nødvendigvis.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

Og jeg havde overset at han skriver afstand 20m men med 20,4mm indvendig kan han stadig teste og jeg flyttede i sin tid på en 3/4" som jo er 19 mm, men på et noget kortere afstand med en alpha 25/60 knap 1900l/h.

Med en delta T på 10 grader er det 22,1kW. (med 500l har han stadig 5,8kW)
Så er det et meget stort hus eller dårligt isoleret anno 2007.

Kunne tænkes det kunne gå med en pumpe på returen også. Der kan jo være flere løsninger på et problem, men det skal da undersøges før man graver nye 20 meter slanger ned, det koster formentlig ikke gratis.
Mvh. Sophus
Fryser
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18 okt 2019 10:41
Blevet takket: 4 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Fryser »

Enig Hjemmeteori.

Nu er situationen den, den er og så beregne med øget flow og evt. temperaturforhøjelse - der er jo et 2007 hus.
pendec

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af pendec »

1. Er der en årsag til at hus er yngre end værksted? 13 vs 14?
2. Pillefyr er normalt med skorsten, snavser lidt, og man skal have en hules masse plads til træpiller. Dette behov forsvinder med VP, hvorfor i det hele taget tænke på et værksted når den fylder mindre, og mindre tab (de 20 meter) og ikke bare få indedelen sat op hvor rør går ind i huset? Så svært kan det da ikke være?
383CI
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Fryser skrev: 23 feb 2020 10:01 Ja, ca 30 m dobbeltrør (2x40mm) 13 cm i udv. diameter nedgravet til ca. 70 cm. Temperaturfald ~ 4-5 grader.

Hvor mange træpiller bruger du og ved du, hvilken fremløbstemperatur du har nu?
Hvis der flower 175l/t (som er meget normalt i et almindeligt fyranlæg) og tabet er 4 grader, ialt (2 hver vej), er det et effekttab på 800w altså lige omkring 20Kwh i døgnet, eller 5kg piller.

Om det er meget eller lidt vil jeg ikke vurdere på, men det er da ikke umiddelbart uden betydning.
Hvis vi siger temperaturen er lidt mindre faldende ved lav temperatur vil det så give 3 grader på et anlæg med lavere temperatur og et større flow. Så kan vi sige 600w i tab, men værre er det med de 3 grader der mangler for at gulvvarme og lignende virker ordentligt, når det er dimensioneret udfra f.eks. 60 grader.

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af kreller »

Hjemme teori skrev: 23 feb 2020 20:21 Og jeg havde overset at han skriver afstand 20m men med 20,4mm indvendig kan han stadig teste og jeg flyttede i sin tid på en 3/4" som jo er 19 mm, men på et noget kortere afstand med en alpha 25/60 knap 1900l/h.

Med en delta T på 10 grader er det 22,1kW. (med 500l har han stadig 5,8kW)
Så er det et meget stort hus eller dårligt isoleret anno 2007.

Kunne tænkes det kunne gå med en pumpe på returen også. Der kan jo være flere løsninger på et problem, men det skal da undersøges før man graver nye 20 meter slanger ned, det koster formentlig ikke gratis.
Da jeg havde pillefyr, stod den 22m fra huset og der var også kun trukket 25mm rør imellem. Den første pumpe på 25/40 kunne ikke slæbe nok vand, så fik jeg en 25/60 sat på og den skulle stå på 3 før der var varme nok i fjerneste ende af huset.
Panasonic var de eneste, der ville koble en vp på de rør, resten ville ikke lave det, medmindre der kom større rør på eller vp blev sat op ved huset.
Læser du manualen, vil du også finde hvilken størrelse rør der skal monteres for at pumpen fungerer optimalt og at der kan gives garanti. Er man ude i længere afstande, skal producenten kontaktes for at få klarhed om minimum rørstørrelse.

På heatpump.dk kan der findes en historie fra et byggeri med ejerlejligheder med hver deres vp koblet på for små rør, hvor kompressor er skiftet flere gange i alle vp, og det er uden at man har rettet fejlen. Gæt hvem der skal betale efter 5 år når der ikke er mere garanti.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

383CI skrev: 24 feb 2020 15:42 Om det er meget eller lidt vil jeg ikke vurdere på, men det er da ikke umiddelbart uden betydning.
Hvis vi siger temperaturen er lidt mindre faldende ved lav temperatur vil det så give 3 grader på et anlæg med lavere temperatur og et større flow. Så kan vi sige 600w i tab, men værre er det med de 3 grader der mangler for at gulvvarme og lignende virker ordentligt, når det er dimensioneret udfra f.eks. 60 grader.
Gulvvarme er ikke "dimensioneret udfra 60gr" , sådan fungere en gulvvarme ikke.

Og de fleste gulvvarme shunte vil kunne fungere ved et fremløb som er næsten det samme som det gulvvarmen er sat til. I de tilfælde sættes gulvvarme shunten reelt ud af kraft.

A samme grund er der ikke problemer i nyeere huse hvor fremløbsshunt et krav, hvis man vælger fyr (hvilket ikke ret mange gør, da det smadrer energi beregningen og ikke sparer noget i kr/øre)

Og var der et problem kunne man jo ikke installerere VP i gamle gulvvarmer, da VP'en kører med lavt fremløb.
Mvh. Sophus
383CI
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Hjemme teori skrev: 24 feb 2020 18:23 Gulvvarme er ikke "dimensioneret udfra 60gr" , sådan fungere en gulvvarme ikke.

Og de fleste gulvvarme shunte vil kunne fungere ved et fremløb som er næsten det samme som det gulvvarmen er sat til. I de tilfælde sættes gulvvarme shunten reelt ud af kraft.

A samme grund er der ikke problemer i nyeere huse hvor fremløbsshunt et krav, hvis man vælger fyr (hvilket ikke ret mange gør, da det smadrer energi beregningen og ikke sparer noget i kr/øre)

Og var der et problem kunne man jo ikke installerere VP i gamle gulvvarmer, da VP'en kører med lavt fremløb.
Jeg er ikke enig. Min gulvarme på badeværelset er "direkte" på og giver ikke et klap varme ved regulering ned til f.eks. 40 grader fremløb. Så er gulvet tæt på iskoldt. Jeg ved udemærket hvordan gulvvarme fungere, både direkte og shuntet, og det på omtalte badeværelse er det eneste her i huset jeg ikke selv har lavet.
Min gulvarme i resten af huset er reguleret ned til maks. 35 grader når/hvis det fryser 20 grader.
pendec

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af pendec »

383CI skrev: 25 feb 2020 12:06 Jeg er ikke enig. Min gulvarme på badeværelset er "direkte" på og giver ikke et klap varme ved regulering ned til f.eks. 40 grader fremløb. Så er gulvet tæt på iskoldt. Jeg ved udemærket hvordan gulvvarme fungere, både direkte og shuntet, og det på omtalte badeværelse er det eneste her i huset jeg ikke selv har lavet.
Min gulvarme i resten af huset er reguleret ned til maks. 35 grader når/hvis det fryser 20 grader.
Jeg er så ikke enig der. Jeg har beton gulve, og jeg kører pt. med 36 grader i fremløb på shunten, og jeg kan da personligt sige at badeværelse er super varmt, så jeg er tilfreds og det er målt på kredse der er ingen fejl. Man fryser næsten når man kommer ud fra et dejligt bad derude, så er stuen vs bad temp meget forskellig.

De 36 grader er så samme rundt i de andre kredse i huset, og nok til mit hus, så det må jo afhænge af hvordan gulvvarme lægges ned, måske for langt ned, hvis du skal så meget højere op for at få varme i fødderne på badeværelse. Ville aldrig kunne acceptere 60 grader på badeværelset.

På en kold vinter skal jeg presse 42-43 grader ud i rørerne, for at holde varmen. Har du max på 35, så er det vel også trægulv og så følger du jo bare anbefalingerne for gulvvarme der.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af pelle »

Man kan godt lave et lille rum og udelukkende kun have en returventil på og undlade shunten, men ved større rum vil noget af gulvet blive meget varm hvis der ikke reguleres med en shunt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar