Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
daffy
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af daffy »

Det er også en luft/vand VP.
Den skal afrime en gang imellem når udedelen bliver for tiliset...

Det sker ikke for en jordvarmepumpe.

Mener at have lært at der er 4,81 x mere energi i vand end i luft... ( Med forbehold)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af Bri_Jac »

Ah så giver det mening, jeg havde simpelthen overset at det var et jordvarmeanlæg.. tak for forklaring @daffy
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af lamborg »

Jeg forstår ikke rigtigt den snak om antal start/stop på vp . Det er vil det den er bygget til så buffertank er da bare en ekstra beholder at varme op i min optik. Bri hvis jeg læser/forstår meningen med det diagram du har lagt ind så sidder buffertanken på radiator/gulvkreds retur og virker som en blandebeholder så returen er mere rolig . Eller ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af Bri_Jac »

lamborg skrev: 28 feb 2020 22:28 Jeg forstår ikke rigtigt den snak om antal start/stop på vp . Det er vil det den er bygget til så buffertank er da bare en ekstra beholder at varme op i min optik. Bri hvis jeg læser/forstår meningen med det diagram du har lagt ind så sidder buffertanken på radiator/gulvkreds retur og virker som en blandebeholder så returen er mere rolig . Eller ?
Nej din antagelse er forkert, det er ikke sådan det fungerer. en pumpe bliver slidt af opstart samt overbelastning. Samt at elektrisk koster det mere energi at starte det magnetiske felt, end at "holde det i gang" så det er "billigere" at holde pumpen i gang end at lave mange opstarter. Selvom styringen sikkert har softstart på pumpen, bliver den stadig slidt af selve opstarten.

Når VVB, radiatorer samt gulvvarme ikke længere behøver varme og lukker, så er der ikke cirkulation igennem dem, så træder sikkerhedsventilen i funktion, og ”bypasser” og fylder buffer beholderen med varmt vand. Når buffer beholder er fyldt, vil varmepumpen slukke.
Når gulvvarmen så kalder på mere varmt vand, vil pumpen "tage" der var bufferbeholderen, indtil den er fyldt med "koldt" vand. Først derefter vil VP tænde op igen. Dette sparer VP for mange "unødige" starter og forlænger levetiden for VP pumpen betragteligt...

Se røde streger
vvb_bypass_buffer.png
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af pelle »

Min Nabo der er gammel vvser fik solceller på taget. Dog for sent til at komme med på den gamle ordning. Han valgte så at sætte en luft/vand varmepumpe ind på hans 2000 liters akkumoleringstank, han har fra da han havde halmfyr. VP kan stort set klare deres opvarming ved at være tændt i dagtimerne. Og som han siger. Vp bruger ikke så meget strøm i dagtimerne da temp. er noget højere der end om natten.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 01 mar 2020 18:41 Og som han siger. Vp bruger ikke så meget strøm i dagtimerne da temp. er noget højere der end om natten.
Men er strømmen ikke typisk dyrere om dagen?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 01 mar 2020 21:18 Men er strømmen ikke typisk dyrere om dagen?
Det kommer an på ens el aftale og tarif. Ellers betaler du en snitpris på måned.
Det kan dog være dyrere at varme op, da det oftest er koldere om natten, så derfor bliver elprisen højere.
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af no100 »

Hej BBB

Din buffer er for at beskytte VP. og skal der for have gennem gang så VP. kan komme af med varmen hvis den starter op og resten af huset har lukket for varme. :great:

Som lager er 100 L. intet vær, jeg har 1800 L. buffer og det holder til 12 timer ca. dette gør også at jeg kan have VP. stoppet når net selskabet (ikke El pris) har tids rum hvor prisen er ekstrem høj.

Så spørger du om P1 og P2

Jeg er ikke ekspert i din VP men jeg ved at den type også justere P1 op og ned efter ydelsen, ved at slå din VP. op kan jeg se at den går fra næsten ingen ting og op til 1700 l. i timen.

Hvilken vej bør vandet løbe i den nederste tilslutning i buffertanken, ind i tanken eller ud af tanken?

Det kommer and på hvor maget VP er ved at lave og om der er en styring der stopper P1. :?

No100. :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af lamborg »

Jamen det er muligt at min antagelse er forkert :-) men VP kan jo kun vide at den skal lukke for sløjfen til buffertank når retur kalder på varme og derved starter den jo op så det giver kun mening hvis den er der for at holde returen unaturligt oppe og når jeg skriver unaturligt aå mener jeg at huset kalder på varme men VP starter ikke op før du fryser :-) . Og 100 l er jo ingenting som No100 også skriver det er jo max varme til 3 radiatore :-)
Min jordvarme har ingen buffertank og hvis du så meget som tænker på at skrue ned for nogen radiatore så går den i alarm fordi den ikke kan komme af med varmen så mon ikke den sidder der for at anlæg altid kan komme af med varmen ?
Med hensyn til slid er det nu ikke bare ammustuesnak lidt ligesom at man ikke må bade før efter 1/2 time efter man har spist . Der er jo ingen forhandlere såvidt jeg kan finde der skriver noget om at VP har en kortere levetid alt efter hvor mange starter den har . Det har vel udelukkende noget med økonomi at gøre . En komprossor er jo bygget til start/stop hele tiden . Man putter jo heller ikke fryseelementer i sit køleskab for at undgå at det starter så tit :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Varmepumpe med buffertank, principdiagram korrekt?

Indlæg af kreller »

En nibe kompressor bliver forvarmet i olien inden den starter, det tænker jeg er for at skåne den og jeg ved at vølund ikke ser det som et problem med 20 starter på en dag og nogle andre montører siger max 10 om dagen. Vi ved det først den dag at kompressoren giver op.

Besvar