Jeres meninger

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Jeres meninger

Indlæg af Fiffer »

Kritiskforum.dk. Hvad er jeres mening om det? Her tænkes på hans betragtninger omkring varmepumper?
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Jeres meninger

Indlæg af BWJ »

Fiffer skrev: 27 nov 2019 19:49 Kritiskforum.dk. Hvad er jeres mening om det? Her tænkes på hans betragtninger omkring varmepumper?
Der er mange meninger om meget, sårhhh :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Jeres meninger

Indlæg af kreller »

Min luft/luft til gildesalen, der har 100mm isolering på loftet som det eneste, brugte 35kwh sidste år på 10gr over vinteren og 23gr når der var gilde eller der skulle ses film på storskærm. Hvis hans varmepumpe har for lidt kølemiddel pga en dårlig installation, så bruger den mega meget el. og noget tyder på det siden han skal skrue mere og mere op for temp.

Han kan komme og se min installation, der skal først bruges elpatron, hvis jeg vil have 65gr ved -25gr. Forbruget har været lidt over det halve af træpillerne, så tænker at oliefyret nok ikke er bedre.

Han har siddet og læst noget som han har opfattet forkert. Overskudsvarme fra solpaneler kan man godt sende i jorden ved slangerne og derved forbedre effektiviteten på jordvarmen. Ikke for at undgå at jorden bliver underafkølet, det bliver den kun, hvis der er lagt for lidt slange ud til vp.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Jeres meninger

Indlæg af lamborg »

Min luft til luft i den store sal har ikke en chance for at fyre den op . Den kan holde temp på ca 13 gr når ude temp er sådan omkring 5-7 gr og så bruger den ca 18 kwh i døgnet . Men jeg er godt tilfreds med den for den hjælper radiatoren til at holde temp på 19 gr som er rigeligt når der er fester på over 50 mennesker men ok salen er også 115kvm med 5,5 m til loft. Men det jeg er mest tilfreds med er at sælger garanterede mig at den IKKE kunne fyre salen op . Så i modsætning til ham i kristiskforum.dk som tydeligt er blevet lovet mere end sælger kunne holde så er jeg ikke blevet snydt af en smart sælger med fantast priser :-) Så en annonce idag for luft/vand pumpe. Der stod at miljø fordelen jo i modsætning til olie-gas og pillefyr var at der ikke blev brugt forsile brændstoffer . Stor var min overaskelse over at træ er et forsilt brændstof . Så må det jo være fra en forstenet skov :-) Og da der ikke er større forbrugere af træpiller end elværker så må udtalelsen jo læne sig lidt op af en kødspiser der påstår at han ikke slår dyr ihjel :-).
Så moralen må være at man skal ikke bare blindt tro på alt man høre og læser :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Jeres meninger

Indlæg af kreller »

Alt det han skriver er noget du hurtig kan slå op på google og finde og han har bare copy/paste.

Min gildesal er på 100kvm og har måske 2,5m til loft. Det er en mitzubishi luft luft jeg fik sat op med max 1kg kølemiddel så der ikke er krav om årlig service.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Jeres meninger

Indlæg af lamborg »

Undskyld Kreller men hvad er der galt med at søge viden på google ?? Desuden er måling og meninger nok ikke kopieret. Men pyt nu med det.
Det kunne nemlig også være at hans problem er at en varmepumpe slet ikke passer til hans hus og det er derfor hans oplevelse er en noget anden end andres . Og ja han kan bare skrue op til 65 gr fremløb men så passer det jo også nok godt at det er væsenligt dyre fordi cop er dårlig ved den ydelse.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Jeres meninger

Indlæg af kreller »

Der er ingen problemer i at søge viden på nettet, men meget af hans tekst er direkte kopieret. Målingen af hans egen vp er meget dårligt beskrevet og hvilket udstyr har han brugt til at måle hvad han får ud af vp ? Det er nemt at måle forbruget.

Besvar