Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. » 03 nov 2019 11:07

pendec skrev:
03 nov 2019 10:51
Jeg tror ikke du selv tænker over det men du lyder som en sælger, og vi ved alle godt hvordan sælgere vil gøre alt for at få deres produkt solgt , også selvom der smutter en lille hvid løgn ind imellem eller man undgår de dårlige historier, som ikke sælger.

Sælgere kan aldrig modsige sig selv, og ønsker jo gerne at deres produkt fremstår som det bedste, og sådan har du altså godt gang i det, og jeg ved ikke helt om det også betyder du har en sidesjæft som du tjener penge på der, når historierne går på de installationer du præsenterer.

Nu mere du får historierne solgt her, nu flere henvender sig, det kræver ikke meget intelligens at regne ud, skrev du hvor dårligt det gik, ved vi også hvad vej vinden ville vende :)

Det er måske ikke helt iorden at fortsætte denne prædiken som det jo bliver, og at du så oveni trækker på religion gør intet bedre :)
Jeg kan betro dig. Jeg tjener ikke en krone på vp, eller har interesse i at andre tjener på salg af vp mm. At jeg synes, det er utrolig interessant / spændende med de nye vper. Er hvad der driver mig. Jeg synes ellers jeg har begrænset mig en del. Lovede på et tidspunkt redaktør gruppen, at jeg ikke oprettede flere vp tråde, hvilket jeg har holdt mig fra. At det så også nager nogen, at jeg skriver i tråde ang. vp, må jeg så prøve at begrænse mig i.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg » 03 nov 2019 12:11

jamen Troldman hvis du nu begrænsede dig til at skrive om tenisk om VP så ville ingen have noget i mod det ,det er alt det der sælger snak man bliver irriteret over . Det er alt for fantastisk og har hele tiden fokus på en økonomi som ikke holder nogen steder .
tag nu den om den gamle skole . 1400 kr i mdr i besparelse . Lad os så sige det er omkring 8000 kr om året så går der i forhold til ettableringsomkostninger kontrat et ganske glimrende nyt pillefyr som kan sættes lige ind ca 8-10 år inden det vender og det er hvis du har pengene i hånden uden at skulle betale renter på et lån. Det er ikke en super invistering når du tænker på den ukendte med en besparelse på et nyt pillefyr kontra det gamle. Og du fortæller helle ikke noget i histeorien noget om de kan holde varmen og hvilken anlægstemp de kører med ??? . Hvis det kun er de her 44 gr så ved jeg at radiatorer,måske med mindre de bliver skiftet til meget større , ikke kan afgive varme nok til at fyre et rum op . Og 44 gr er 44 gr enten VP er gammel eller ny :-). Men herlighedsværdien ved ikke at skulle sørge for piller er stor hvis man ikke fryser :-)
Undere mig over at du er lidt luren på om det nu går i huset kun med gulvvarme . Vp er da opfundet til gulvvarme :-)
Ps ville lige se spec på den der BOsch 20kw men jeg kan ikke finde en over 17kw kan du ikke lige sende link
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af kreller » 03 nov 2019 17:48

MichaelK skrev:
03 nov 2019 08:28
Lad det nu være sagt med det samme, jeg har intet imod at man skifter til VP.
Det er, i min optik, bare ikke at installationer der egner sig til VP. Desuden er et
VP luft til vand anlæg jo ikke ligefrem billigt.

Derfor skurrer det lidt i mine ører, når man påstår at alle, uden undtagelse kan
bruge en VP. Det virker som en forhastet konklusion.

For mit eget vedkommende, er det fremløbstemperaturen der driller. Jeg har
i rigtig kolde perioder, brug for 70-75 grader i fremløbstemperatur, for at kunne
holde varmen i huset. Skal det temperatur sænkes, så skal jeg investerer i flere
radiatore, eller skifte dem jeg har ud med nogle større. Eller også kunne jeg da
lave gulvvarme i hele huset. Uanset hvad, så forøger det jo anlægsudgiften en
hel del. Derfor virker det nærliggende at forsætte med pillefyr.

Jeg er heller ikke blind for den teknologiske udvikling på området, og derfor vil
Jeg heller kategorisk afvise at en VP aldrig ville være et reelt alternativ her hos
Mig. Der er forhåbentlig stadig nogle år til at min BioWin opgiver at fungere, så
til den tid kan vi kigge på det igen.
Er det gamle støbejerns radiatorer du har ? eller er de underdimensioneret ? Har du lang afstand mellem fyret og huset ?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af MichaelK » 03 nov 2019 20:17

kreller skrev:
03 nov 2019 17:48
Er det gamle støbejerns radiatorer du har ? eller er de underdimensioneret ? Har du lang afstand mellem fyret og huset ?
Næ, fyret står i kælderen, så afstanden kunne ikke være kortere. Det er pladejernsradiatore, men de er nok 55 år gamle,
og ikke særligt store, desuden er der ikke så mangle af dem. Jeg har 7 radiatore til 110 kvm i stueplan, samt 2 ret store
pladejernsradiatore til 2 værelser i kælderen. Radiatorerne for små og få, til at fyret kan sænke fremløbstemperaturen.

Jeg har termostater på de fleste af radiatorerne, men bruger dem ikke (de står helt åbne alle sammen, undtagen dog i
soveværelset ). Grunden til at de ikke bruges, er at jeg har en rumtermostat siddende i entréen, der styre varmen i hele
huset. Derfor bestemmer jeg ikke selv fremløbstemperaturen, den styres automatisk.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec » 06 nov 2019 10:00

Hvis støjen og alt det andet ellers ikke har skræmt trådstarter væk, så er det jo stadig spændende at høre om den endelige løsning, omkostninger, om det kører som forventet, hvad tiltag måske blev taget for isolering, ekstra bygning eller hvad nu skete.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg » 06 nov 2019 18:24

pendec han har jo skrevet for lææææænge siden at han lader det ligger indtil engang i fremtiden :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec » 06 nov 2019 18:58

Tak, det kan jeg se personen tænker, og vil udsætte det en sæson men derfor vil vi sikkert gerne høre om det senere :)

mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af mivm » 06 nov 2019 22:07

Som trådstarter er jeg ikke blevet skræmt væk, men derimod glad for at have skabt en "livlig" debat. Jeg havde måske håbet at hører fra en, som netop havde udskiftet et lignende størrelse pillefyr, men en varmepumpe, og dermed kunne høste nogle erfaringer.

Jeg skal opvarme 400m2 hvor de 250 er stueplan og resten 1.sal. jeg er kommet frem til på flere forskellige metoder, tommelfinger regler osv. at jeg har behov for at tilføre ca. 20KW når det er koldt. Det begrænser udvalget en del, samt den erfaring andre har med lignende anlæg til alm. villa behov.

Jeg er dog stadig blevet mere interesseret i at skifte, da jeg kan se en potentiel besparelse i årlige opvarmning, men ikke mindst at slippe for slæbet med 15 ton piller, og ikke bare kunne efterlade fyret i en uge i vinterferien uden at skulle have en andet til at fylde piller på osv. osv.

Men en som kunne vise mig en god løsning til et anlæg som i spids belastning kan leverer 20KW selv ved -7 grader. Jeg ville allerhelst have n form for dobbelt anlæg måske 2x12KW så kun det ene kører 80% af tiden, og det andet træder til i spidsbelastning. Gerne med alternering, så de slides lige meget.

Jeg forsøgte at skrive til en som solgte sit 32KW RTB på DBA fordi han havde fået varmepumpe, men desværre ingen response.

Jeg hører gerne fra andre som har udskiftet store anlæg til VP.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg » 06 nov 2019 22:43

Hej Mivm.
Jeg kan sagtens forstå at du ikke gider slæbe og vil nyde herlighedsværdien . Det er jo lækkert. Har en kollega som ligger i samme tanker som dig dog er hans pillefyr gammelt. Han har fået tilbud på både VP og nyt fyr og hvis man håber begge dele holder ca 20 år så ligger prisen næsten ens . 230000 for varmepumpen og 240000 for pillefyret . Det er så uden eftersyn af varmepumpen og når det er med i så er det nok det samme .
Men jeg synes dit forbrug af piller er lidt vel stort . Jeg bruger ca det samme som dig om året men til 587 kvm . Vi er godt nok kun to til hverdag men jeg har årligt fest og opvask til ca 3500- 4000 mennesker så det trækker jo en del. Jeg har kun gamle radiatorer og huset er fra 1939 uden ordentlig isolering.
Jeg skal så retfærdigvis sige at jeg har en varmpumpe i den store sal til at hjælpe radiatorerene og den bruger for ca 3000 kr el om året
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Fiffer » 07 nov 2019 07:50

“Jeg er dog stadig blevet mere interesseret i at skifte, da jeg kan se en potentiel besparelse i årlige opvarmning, men ikke mindst at slippe for slæbet med 15 ton piller, og ikke bare kunne efterlade fyret i en uge i vinterferien uden at skulle have en andet til at fylde piller på osv. osv.”
Man kunne jo få indblæst piller istedet for at slæbe 15 tons, eller noget pillesug, så slipper du da for det slæb.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Besvar