Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af pelle » 07 feb 2021 16:42

Hej Lamborg. Jeg tænkte på. Når du kun bruger jordvarmen. Bliver hele radiatorfladen så varm ? Der er det jo let lige at skifte termostatventilerne om til dem man bruger til et strengs anlæg. De hedder RA-G . Der kommer 2.5 gange så meget flow i gennem i forhold til de alm. RA-N ventiler. Og så ellers skru op for pumpen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af lamborg » 08 feb 2021 16:14

Sophus.
Nej jeg læser ikke udenom det duer bare ikke . Hvis det skulle virke så jeg kunnne få en fremløb på 44 og en retur på ca 38 gr til vp så skal jeg sætte en varmeveksel ind på returen til pille fyret hvor det kræver at spiralen og flowet igennem er så stort at varmepumpen taber nok til at den vil acceptere retur temp uden at gå i HP alarm og det vil være svært for når jeg køre med hele huset så jeg har jeg en retur på omkring 39 gr inden shunten . Desuden vil det nok give så lidt at det ikke vil være værd at bøvle med . Man kan ikke bare sige at VP klare de føste 44 gr og så klare fyret resten . Det duer bare ikke man kan ikke kompinere de to ting . Det er enten eller. Hvis pumpen ikke kan komme af med varmen og går i HP alarm skal den genstartes .
Pelle. Pumpen har ikke kørt siden 2011 så jeg kan ikke huske hvor meget af radiatoren der var varm og selv med fuld åbne radiatore og kun varme på de 118 kvm vi har i privaten kunne det ikke lade sig gøre at få over 16 gr . 44 Grader i anlægstemper bare alt for lidt til at de få radiatore kan modvirke varmetabet i væggene.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Hjemme teori » 08 feb 2021 16:34

Jeg kan ikke forstå, hvad en varmeveksler skulle gøre?

Er det et et-strengs anlæg du har? hvis ja, så har du ret i at returen nok altid vil være for varm.

Hvis det er to strengs - skal fremløbet hæves for at få en koldere retur. Hurtig hovedregning siger at hvis du hæver fremløbet 10% falder flowet med 20% og returen falder med samme grad antal som fremløbet hæves. så op på 77grader med fremløbet og ned på 32 med returen og nu kan den VP levere 10kW. Og den skal ind i serie foran pillefyret.

Og ja har du noget ureguleret i anlægget der ikke køler vandet man bare cirkulere så virker det ikke. Men flowkontrol er must i alle større systemer, ellers risikere man at nogle få forbruger stjæler al flowet. (som når du tænder din sal med on/off regulering)
Mvh. Sophus

koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af koden » 06 jul 2021 21:18

Det var så nogle vintre siden...hvordan gik det? :-)


Besvar