Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af mchlbk »

Jeg skrottede pillefyret og fik installeret luft/vand i august 2020.

Indtil videre kører det perfekt og jeg er noget overrasket over at se, at omkostningen til el ser ud til at blive en del lavere end det beløb, vi brugte på piller. Jeg havde regnet med at det ville blive dyrere, så det er en positiv overraskelse.

Der er dog et enkelt irritationsmoment lige nu, hvor den kører nærmest non-stop pga. de lave temperaturer: Rørene fra udedelen føres ind til indedelen i kælderen, hvor de er monteret med bæringer i betonloftet. I stueetagen kan der høres resonans, formentlig overført fra disse bæringer.

Det skal der lige rettes op på, man må kunne montere nogle dæmpede bæringer...

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af kreller »

Er der flexrør monteret fra vp til rør ? hvis det er en monoblok vi snakker om.
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af mchlbk »

Det er en Vølund F2120 16 kW udedel + VVM 310 indedel.

Jeg bliver dig faktisk svar skyldig, det hele er pakket ind i rørskåle. Jeg valgte bevidst, at jeg ikke ville have noget som helst med installationen at gøre, det var en enorm befrielse at lægge det hele fra mig efter de sidste par års bøvl med pillefyret.

I morgen hører jeg, hvad installatøren har at byde ind med.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af kreller »

Så burde de have monteret de medfølgende flexrør. De skulle forhindre vibrationer fra vp til rør. Hvor stor er dia. på rørene?
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Hjemme teori »

lamborg skrev: 25 okt 2019 17:36 Jamen du har da ret Kreller men når man konstant skal læse agumenter som er helt ude i skoven og kun handler om hvor meget røvhul pillefyr er hvor dumme folk der har pillefyr er at de ikke straks smider 100-150000 på en VP for pillefyr bliver jo alligevel forbudt om 10 år osv osv så kan man sgu ikke lade være med at svare igen . Det er jo ikke kvæg han skriver til.
Nå men nok om det du har også ret i den med VVS manden der havde en 24kw på lager. Regne på det har han ikke . Min 30kw har rimelige problemer med at følge med når det er - 10 så kan jeg ikke holde over 63 gr i fremløb selvom jeg gerne vil ligge på 70 for at holde knald på radiatore og god varme alle steder. så hvordan han har fundet frem til at en 24kw med et fremløb på max 44 gr kunne klare det er mig en gåde . Vi har kun gulvvarme på et badeværelse. Jeg har så købt en luft /luft til at hjælpe i den store sal og det er super.
Jeg ved godt at du kan få pumper der kan lave 65 gr i fremløb men hvad er cop så ? og hvis jeg regner på det skal jeg bruge omkring 36kw i VP og jeg har nogle stræk hvor mine varmerør er 4" så det skal nok også skiftes osv osv så er vi pludselig i en invistering som siger røvhul til kreditforeningen . Og jeg er stadigvæk ikke sikker på at jeg kan holde varmen alle steder :-)
Hej Claus

Tror jeg har foreslået det før. Du skal bare sætte VP og pillefyr i serie. Så virker pillefyret som el patron med opvarmning af af fremløbet fra VP.
Så har du 54kW på matriklen, det skal kunne gøre det selvom du holder fest. Med korrekt indstilling af vejrkompensering på pillefyret lader den automatisk VP'en lave det hele når det er varmt. Så kan du få et fremløb på 70 som du gerne vil. Det sjovere er jo, at har du termostater på radiatorer bliver returen koldere hvis fremløbet stiger da flowet falder fordi radiatoren yder mere ved højere fremløb. (Det kan jo aflæses i radiator tabellerne. en 60/40 yder nok det samme som en 70/30, flowet er bare meget mindre i den sidste).
Og så skal du huske at returen fra VVB, skal nok ind efter VP, da returen herfra nok er for høj til ikke at ødelægge cop'en på VP.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg er også enig i at VP ikke er evigt saliggørende, men man skal heller ikke være blind for at det sku da er skide smart hvis man kan holde varmen med en lav fremløbstemperatur. Kan man ikke det tror jeg ikke på det. Skal man som Claus have et fremløb på 63-70 og på det værste tidspunkt bruge mere end 30kW så dur, prisen bare ikke. hverken indkøb eller kW pris.
Jeg er for nyligt flyttet, men inden da boede jeg på en gård med mine forældre og havde et 30kW fyr. Her spurgte min mor en VP installatør (i salgs øjemed om en forslag og en pris på en VP) De kom tilbage med en 4-15kW og en pris på 222.000 for et jordvarme anlæg.

Problemet er jo bare at vi når det var koldt kørte med et fremløb på 70grader og og brugte op til 120kilo piller/døgn. Altså et døgn gennemsnit på 22-24kW. Så det er jo lidt tankevækkende at skal man feks. have tilskud fra diverse puljer skal man bruge en godkendt installatør, men der stadig findes nogen der ikke er dygtigere end jeg beskriver ovenfor. (eller måske for dygtige og stadig kan være godkendt)

Nu er jeg flyttet og har købt et hus med gulvvarme så jeg kan køre med et noget koldere fremløb. Jeg skal da derfor have en VP og så har jeg et brændefyr som skal skiftes. Jeg vil stadig selv lave det, da jeg ikke tror på de VP installatørerne (jf ovenstående), så jeg regner med at købe en monoblok og så lave vandet selv og få en elektriker til at lave strømmen. og når jeg så har brændefyret (da jeg har en del gratis brænde) kan jeg jo ungå "dyre" dage og tænker endda på ikke at tilsluttet elpatronen i VP'en

Men jeg har stadig en første sal med radiator og jeg har fjernvarmerør mellem stald (hvor den bliver tilsluttet) og huset. her er stadig en joker på om rør dimensionen er stor nok til at varme huset op, ellers skal de jo skiftes til noget større. Med en diff på 10 grder går det nok, men hvis diff skal længere ned kan det kræve større rør. Det er jo ting jeg selv kan gennemskue fordi jeg interesserer mig for emnet, men menig mand køber jo bare ovenstående til 222.000 og bliver bondefanget.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af lamborg »

Keder du dig min ven siden du genopliver en så gammel kommentar :-) :-) :-)
Desværre duer dit forslag ikke . Den kan ikke gå op over en fremløbs temp på 44 gr og hvis anlægstemp er for høj så går VP i HP alarm fordi den ikke kan komme af med varmen . Det gør den også hvis man på nogen mulig måde bare tænker på at regulere noget på radiatorventilerne . Når VP kører skal de alle stå fuldt åbne ellers går den i alarm.
Og ja jeg kan vælge at bruge den i de situationer hvor jeg ikke behøver så meget varme i anlægget men så er der VVB temp . Den er desværre lidt for lav når vi kører fester . Under festerne slåer jeg min to vejs fra så jeg har en VVB temp som er det samme som anlægstemp så skal man passe på lapperne :-) men det kan fjerne al fedt og det kniber når det ikke er så varmt :-)
Men det var da en god ide hvis bare det virkede :-)
Og nu kan jeg se du skrev at du ville have en VP . Det ville jeg også gerne med en af dem der kan op på en ordentlig anlgstemp og hvis jeg vandt i lotto som Kreller skrev :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
calle

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af calle »

Jeg beholder Scotten og mine brændeovne. Om ikke andet, så bare for at genere miljøtosserne icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen Calle :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Hjemme teori »

Du læser udenom Claus og det gjorde du sikkert også sidst.

Du skal sætte dem i serie

VP skal så hæve temperatur fra 30-44grader og Scotten fra 44-70 grader. (ved et flow på 1000L/time yder VP 16,3kW og scotte 30,2kW)

VVB skal sidde med 2 vejs ventil styret af skotten og kobles med fremløb fra skotten og returen ind mellem VP og scotte (altså der hvor du har vand på 44 fra VP. ) og skal det være rigtig smart skal du bruge en VVB med 2 spiraler. Bunden varmes så af VP (fra 8-44grader) og toppen af scotten (fra 44-60 grader).

Og ja din sal skal stadig flow styres så retur temperatur og fremløb ikke er den samme. og bliver returen for varm til VP'en skal du hæve fremløb fra scotten, så sænkes retur temperaturen!, altså hvis rumtemperaturen er styret af termostater. Hvis ikke så må du manuelt skrue ned eller se at få moderniseret dem til termostater.

Og som jeg skrev, kan du fint køre med 30-44 på VP altid og så regulere Scotten med vejrkompensering. Så den levere 70grader når det er koldt, 60 grader når det er varmere uden for og slukker når det er varmt i vejret. Stadig kan den godt tænde og lave VVB .


Ovenstående er grundlæggende sådan en VP arbejder, hvis den skal gøre det alene. Hæver returen det som den kan og bruger el varmelegme til resten. I stedet for el varmelegme indsætter du så i stedet din scotte. Så får du de billige kW fra VP og billige kW på den høje varme. Til 140øre/kWh skal din VP kun have en cop på lidt over 2 for at den kan være med din skotte og du får op til 24kW ekstra i din indstallation uden at skulle slæbe en eneste ekstra pille. Og kan din VP ikke levere en cop på 2,5 fra 30-44grader er den ikke bare for lille men også for ringe/gammel.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Hjemme teori »

lamborg skrev: 07 feb 2021 13:58 Og nu kan jeg se du skrev at du ville have en VP . Det ville jeg også gerne med en af dem der kan op på en ordentlig anlgstemp og hvis jeg vandt i lotto som Kreller skrev :-)
Jeg kigger på en Monoblock fra Panasonic. Alt efter om jeg vælger en 7 eller 9 kW er det 31-34kilo. Den kan jeg selv sætte op, så der skal jeg kun købe en elektriker til tilslutning. Så under 50kilo tænker jeg.
Og som jeg skrev er det jo kun blevet aktuelt, fordi jeg har købt et hus som har gulvvarme. Men lige så tosset som det er at forslå dig en 35kW luft/vand er det jo at forslå mig at installerer et moderne pillefyr når jeg kan bruge en VP.

Så problemet er jo når i hver især bliver religiøse.
VP er bedst der hvor den kan, samme pris eller billigere mindre arbejde.
Piller er bedst der hvor en VP'en ikke magter opgaven.

fanden skulle slæbe piller og rense fyr, hvis prisen er den samme.

Og jeg ville aldrig forslå dig at installere en VP på din installation, men når du har den i forvejen og nogle gange mangler kW er det åndsvagt ikke at bruge den. Den er jo betalt så hvorfor ikke have det bedste fra begge verdner.
Mvh. Sophus

Besvar