Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af kreller »

Fiffer skrev: 25 okt 2019 16:36 En gurutrold🤣 ved ikke hvorfor han har sådan en trang til at oplyse sit forbrug ustandselig, tænker der er noget tvangspræget over sådan en opførsel🤪 personligt ku jeg ikke være ret mere ligeglad, jeg ved godt han tror det provokerer,men det virker bare patetisk med tiden, og er faktisk ret komisk😂måske mangler troldmanden indhold i sit liv, og er derfor nødt til at gøre sig bemærket herinde. Jeg ved det ikke, og er også ret ligeglad, den eneste han udstiller er ham selv.
Måske stenkasteri skal stoppe nu fra begge sider inden der bliver stille her igen. Jeg syntes det er rart der sker lidt igen.
Jeg tænker det er fint at se noget forbrug og gerne fra flere, i stedet for oplysninger om, hvad man syntes om en anden person. Det er vel muligt at sende en privat besked så vi andre ikke skal belemres med det.

pendec

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af pendec »

Jeg synes kun det er positivt at erfaringer deles, både godt og de mindre gode. Huse , mennesker og vejledning er forskellig og som sidste år, så var der også nogen som ikke var glade for alt det negative.

Tråden lagde op til at høre de nye og gode historier og erfaringer de kan bidrage med, og hvis vi bringer den ned på et negativ og dårlig omtale, så gider nye ejere da ikke dele erfaringer, lige meget hvad vej det går.

Så enig, lad nu de nye dele info, og jo, måske holde daglige opdateringer til facebook grupperne, eller en helt anden tråd som solcelle ejere også havde, der kunne de godt opdatere månedlig uden krig og debat :)

Lad os høre om guldkorn og ris, især fra de nye ejere som har meldt sig i tråden, og måske mindre om antallet af guldkorn i poserne dagligt :) (I denne tråd) .
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af lamborg »

Jamen du har da ret Kreller men når man konstant skal læse agumenter som er helt ude i skoven og kun handler om hvor meget røvhul pillefyr er hvor dumme folk der har pillefyr er at de ikke straks smider 100-150000 på en VP for pillefyr bliver jo alligevel forbudt om 10 år osv osv så kan man sgu ikke lade være med at svare igen . Det er jo ikke kvæg han skriver til.
Nå men nok om det du har også ret i den med VVS manden der havde en 24kw på lager. Regne på det har han ikke . Min 30kw har rimelige problemer med at følge med når det er - 10 så kan jeg ikke holde over 63 gr i fremløb selvom jeg gerne vil ligge på 70 for at holde knald på radiatore og god varme alle steder. så hvordan han har fundet frem til at en 24kw med et fremløb på max 44 gr kunne klare det er mig en gåde . Vi har kun gulvvarme på et badeværelse. Jeg har så købt en luft /luft til at hjælpe i den store sal og det er super.
Jeg ved godt at du kan få pumper der kan lave 65 gr i fremløb men hvad er cop så ? og hvis jeg regner på det skal jeg bruge omkring 36kw i VP og jeg har nogle stræk hvor mine varmerør er 4" så det skal nok også skiftes osv osv så er vi pludselig i en invistering som siger røvhul til kreditforeningen . Og jeg er stadigvæk ikke sikker på at jeg kan holde varmen alle steder :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Fiffer »

kreller, jeg blev citeret, og jeg svarede i samme ånd som jeg blev spurgt i.som man råber i skoven, får man svar, End of story.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af kreller »

lamborg skrev: 25 okt 2019 17:36 Jamen du har da ret Kreller men når man konstant skal læse agumenter som er helt ude i skoven og kun handler om hvor meget røvhul pillefyr er hvor dumme folk der har pillefyr er at de ikke straks smider 100-150000 på en VP for pillefyr bliver jo alligevel forbudt om 10 år osv osv så kan man sgu ikke lade være med at svare igen . Det er jo ikke kvæg han skriver til.
Nå men nok om det du har også ret i den med VVS manden der havde en 24kw på lager. Regne på det har han ikke . Min 30kw har rimelige problemer med at følge med når det er - 10 så kan jeg ikke holde over 63 gr i fremløb selvom jeg gerne vil ligge på 70 for at holde knald på radiatore og god varme alle steder. så hvordan han har fundet frem til at en 24kw med et fremløb på max 44 gr kunne klare det er mig en gåde . Vi har kun gulvvarme på et badeværelse. Jeg har så købt en luft /luft til at hjælpe i den store sal og det er super.
Jeg ved godt at du kan få pumper der kan lave 65 gr i fremløb men hvad er cop så ? og hvis jeg regner på det skal jeg bruge omkring 36kw i VP og jeg har nogle stræk hvor mine varmerør er 4" så det skal nok også skiftes osv osv så er vi pludselig i en invistering som siger røvhul til kreditforeningen . Og jeg er stadigvæk ikke sikker på at jeg kan holde varmen alle steder :-)
Ved -10gr er cop ca 2 ved 65gr fremløb på en 20kw nibe.
4" rør er guf for en varmepumpe, men det skal jo ikke være en killing til at trække en tankvogn. Jo flere der kommer på vp i vennekredsen jo mere ser det ud til at en lidt for stor vp er bedre end en der lige kan klare det.
I dit tilfælde ville det være nødvendig at udskifte radiator til bedre og større modeller og så bliver det en lidt større investering end bare varmepumpen. Men vandt du i lotto, så gjorde du det :)

PÅ mit arbejde er der ved at blive bygget en ny 2000kvm stor hal der bla. skal indeholde maler og sandblæse kabine. Der kommer gulvarme i det og så bliver der sat store varmekonvektore op i en eksisterende hal på 2200kvm med oliefyr + der er blevet trukket en mega løgstørrør over til min afdeling på 800kvm, hvor der også er oliefyr. Det hele skal trækkes af af 6 luft/vand vp. Det er et spændende projekt at følge med i. Til procesopvarming (malerkabine) koster det kun 40øre pr kwh og resten 80øre når det er erhverv. Lige nu bliver der brugt ca 18000 liter fyringsolie om året. Så første år bliver spændende.

Fryser
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18 okt 2019 10:41
Blevet takket: 4 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af Fryser »

Bri_Jac skrev: 24 okt 2019 20:20 Jeg tror at indlægget skal læses at der tidligere blev brugt pillefyr og forbruget var 12tons, efter der blev installeret VP så var elforbruget 7835 KWh
Sådan læste jeg det også. Derefter beregnede jeg energien fra 12 tons træpiller og så endda på en 270 m2 landejendom med et gammeldags et-strengs rørsystem og høj varmekurve - det hænger ikke sammen.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af kreller »

Fryser skrev: 25 okt 2019 20:57 Sådan læste jeg det også. Derefter beregnede jeg energien fra 12 tons træpiller og så endda på en 270 m2 landejendom med et gammeldags et-strengs rørsystem og høj varmekurve - det hænger ikke sammen.
Det er derfor at jeg blev opmærksom på at der måske er noget at hente i en højere varmekurve, da den så kører mindre.
Jeg har prøvet at skubbe på for at få den på nibe uplink, så jeg kan følge dens kørsels mønster. Vølund har beregnet forbruget til 9200kwh.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af lamborg »

Men det er jo netop det der er fejlen ved beregningen . Man prøver at sammenligne æble og bananer men det kan man ikke .
Hvis man skal lave en sammenligning så skal man køre med et topmoderne pillefyr i et år og så skifte til VP året efter men her kan man igen ikke lave nogen sammenligning da det jo også kommer an på gr dage.
De 12 tons der blev brugt om året inden udskiftning er jo i sig selv et massivt overforbrug på 270 kvm og tyder på at fyret var helt hen i skuret i forhold til effiktivitet
Jeg har 587 kvm og mit forbrug ligger og svinger omkring 14-15 tons om året og mit fyr er 8 år gammelt og huset dårligt eller slet ikke isoleret :-) . På en dag med alle kvm fyret op og - 10 gr bruger jeg ca 120 kg i døgnet . Så 12 tons til 270 kvm av for helvede :-) .
Så økonomi er ikke interresant .
Men spændende at man skal passe på ikke at tænke " pillefyrs mode " hvor effektiviteten er højst hvis fyret passer eller er en smule for lille til huset hvorimod vp gerne må være for stor . Men i grunden giver det jo god mening når man tænker efter
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af kreller »

Man tænker jo også lidt på, at er vp for stor så for den flere start/stop, men i forhold til min kollegas 12'er så har vi samme start/stop, hans kører bare i længere tid af gangen. Vi kan tydelig se at på de 2 dage vi havde med temperaturer omkring de 0gr, der skal hans arbejde i en høj frekvens i forhold til min. Vi var bare ikke lige på daglig afmåling af bimåler der, så vi ved ikke noget om forbruget.

Deres pillefyr var tæt på 15 år gammel og var blevet utæt. Brugte de billigste piller fra pillemadsen. Man kan jo sikkert koge et par tons af forbruget med nogen kvalitets piller og bedre rensning af fyret og måske at de 75gr fremløb kunne sænkes til 65gr.
pendec

Re: Hvor mange er så hoppet på VP i 2019 her fra forum?

Indlæg af pendec »

Tænkte jeg ville følge op på en gammel tråd og håbe jeg måske fandt noget modsigende, at gamle brugere stadig kom forbi men det tyder på de hopper fra når de får den VP, så de må jo være godt tilfredse :)

Der var vist ellers et par imellem som fik store anlæg ind og nogle med rene radiator løsninger, som ville bidrage med lidt praktisk erfaring der.

Besvar