Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen » 30 nov 2019 12:36

Ligesom slupremand, måte jeg også lige oprette en profil og kommentere i denne tråd....

Jeg har kørt med varmepumpe siden 2001, en gammel DVI 2012 maskine fra 1987 (som jeg husker det) med det gode gamle freon R22 på. Den var en effektiv maskine og larmede meget.
Den var købt brugt og var slidt op i 2015. Herefter købte jeg AW10 med WTGR 100/40 på. Den kører som split anlæg med WTGR 100/40 til brugsvand og gulvevarme direkte og 200 L buffer på. Maskinen køre med den gamle Siemens PLC hvor jeg tager data ud for driftforhold. Jeg har ikke haft tid til også at kunne sætte software op for programmering/styring af enheden, men det kan lade sig gøre. Jeg valgte netop denne maskine da den netop kører med start stop og er en billig og genial bygget maskine, med børnesygdomme, som man først opdager når man samler data op fra den. Børnesygdommene er dog begrænset til en udendørsføler som sidder for tæt på maskinen så den måler på sin egen udblæsningsluft, og nogle setting i PLC'en.
Jeg ser denne maskinen som noget af det bedre på markedet. Komponenterne er kvalitet Hitachi kompressor, Siemens RWR470.10 styring (tung men ekstrem stabil) etc. Maskinen kører med start stop..... ja, jeg ser det nu på denne måde:

- Enkel styring.
- Driftssikker.
- Køle kompressorer og varmepumpe kompressorer går jo ikke ligefrem i stykker af start stop.
- Ca. 10% el energitab i selve konverteren.
- Inverteren er kraftelektronik der også kan gå i stykker.

Jeg kan sagtens se fordelen i inverter, stabil varmeforsyning, ikke temperatur sving osv.
Jeg har udover de data jeg hiver ud af PLC'en også flow/el måler på og har "strikket" noget software sammen og kan derfor aflæse effektiviteten "on the fly" direkte på en web side. Jeg har hellere ikke her haft tiden til at gøre det smukt og flot endnu, men mon ikke noget vinterhygge kan gøre noget ved det? :? :?
Når lige jeg finder ud af uploade et billede her i forum skal jeg nok sætte det på.
Elforbrug årligt 3900 kWh til 180 m2. Jeg mangler dog tal for elpatron i WTGR 100/40 da denne først lige er startet op for 1 måned siden. Den varmer brugsvandet videre op fra ca. 45 C til 60 C.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Troldmand. » 30 nov 2019 19:16

Dejlig beretning.

Start stop pumperne, er nok snart ved at være fortid. Inverter pumperne bliver fremtiden.
Flot driftsøkonomi du har til 180m2. Jeg kender ikke din hus-data. Men mon ikke du har nørdet lidt, for at få så flot økonomi.

Vi fik vp sidste år, og bare fra den blev startet op og til i dag, ser økonomien helt anderledes ud. Vil man, og tør man nørde, er opgaven at få vpen presset ned, så den passer til sit hus + behov. Nøjes man med montør indstillingerne, kan det hurtigt gå ud over økonomien.

Vores vp er idag presset ned, så den ikke kommer over ca. 40 grader i fremløb. Installatør indstillingen var 60 grader.

Vpens forbruget ved 0 grader er ca. 30 kr. døgnet til 150m2 hus. Lidt afhængig vejret. Ved tør luft trækker den lidt mere strøm, end ved fugtig luft.
Før vpen brugte vi ca. to sække piller for at få samme varme.

Har du billede af din gamle vp du vil af med, vil jeg gerne have det, da jeg samler på gamle vp installation billeder.

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Helskov » 18 feb 2021 11:08

Jeg kan berette at her i 2021 kører min varmepumpe fra VVS eksperten stadig ufortrødent. Ingen problemer overhovedet til nu.
Patron har altid været pillet fra, og den lavede uden at kny varme da vi her i feb havde -15gr.
Super tilfreds med min investering på 20.000kr for selve varmepumpe tilbage i 2012.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen » 19 feb 2021 13:28

Hej Helskov.
Jeg fristes til at skrive ditto. Kører også med denne AW10 maskine og wtgr 100/40 som nu er koblet ind med varmtvandsprioritering. Har kun haft en følerfejl ( se evt. "HJÆLP. Copmax 10 Varmepumpe" ). Den kørte også gennem hele feb. uden problemer ( kun føler problem til 7,70 kr :) ). Som også beskrevet i "HJÆLP. Copmax 10 Varmepumpe" henter jeg data ud af PLC'en, og det var også her jeg kunne se at der var en følerfejl på maskinen. Her ses sidste statistik for hele dette setup. Bemærk dog at visse steder falder virkningsgraden og effektforbruget stiger ca. 2 kW. Dette skyldes at el patronen i wtgr 100/40 er koblet ind over samme effektmåler instrument som selve varmepumpen. Bemærk også at flowet falder når selve varmepumpen er i stilstand. Dette skyldes at jeg nedsætter flowet når varmepumpen er i stilstand. Egentlig byggede jeg denne facilitet på grundet at cirkulationspumpen kørte på fuld skrald om sommeren hvor vi kun have varme på 3 gulvvarmesløjfer ( 2 x toilet + gang ). Det lyder ikke så godt når den står der og prøver at presse vand gennem et system som næsten er lukket af. Cirkulations pumpen sidder ude i maskinen, men den generede mig virkelig når vinduet stod åben. Ja, jeg ved buffer tager det meste, meeeenn det lyder bare ikke så godt. Prøvede også med Grundfos Alpha 2 pumpe men det duer bare ikke og reagerer alt for langsomt til dette brug.
Efterfølgende effektmålinger på dette lille tricks har vist en besparelse på ca. 620 kWh om året. Det var som sagt ikke målet at spare, men lyden af pumpen skar i mit øre :) :) Det har ikke haft nogle gener selv om flowet er helt nede på 300 l/h, under stilstand. Wilo pumpen bruger 8 Watt og selve koblingen 1.8 Watt i stilstand og Wilo ca. 86 Watt ved normal drift, så jo, der gik lidt nørd i det. Koblingen til denne facilitet kan dog sættes op til et højere flow hvis det ønskes. Bemærk også at alt effektforbrug er med inde over denne effektmåling, også telestater etc. for gulvvarmen, hvilket ikke bidrager til en højere virkningsgrad ( ""COP"" ).

Mvh Smoelfen
Vedhæftede filer
heatpump-day.png

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Helskov » 19 feb 2021 16:51

Hvordan henter du data fra Plc'en? Er det original Plc'en du kører med?


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen » 19 feb 2021 21:48

Henter de 6 temperaturer fra den originale Siemens Plc's RS-485 2 wire port. Den er jo skabt til dette :? Målinger af effekt og flow via puls counter til 1 wire protocol og alt sammen ind i en shuttle PC, som putter det hele i en database og danner graferne ud fra det. Det er generisk og kan nemt bygges/programmeres til pillefyr etc., og alt muligt andet kan også tilsluttes og måles på. Har 12 andre digitale temperatur føler kørende i test, 2 regnmåler, temperatur i køleskab, temperatur i fryser samles også op. Skal i nærmeste fremtid sætte en føler i øverste følerlomme på wtgr 100/40 så også denne temperatur kan vises. Lige nu er det kun den nederste temperatur der vises, som også varmepumpen styre varmtvandsproduktionen efter.

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Helskov » 21 feb 2021 02:41

Smoelfen skrev:
19 feb 2021 21:48
Henter de 6 temperaturer fra den originale Siemens Plc's RS-485 2 wire port. Den er jo skabt til dette :? Målinger af effekt og flow via puls counter til 1 wire protocol og alt sammen ind i en shuttle PC, som putter det hele i en database og danner graferne ud fra det. Det er generisk og kan nemt bygges/programmeres til pillefyr etc., og alt muligt andet kan også tilsluttes og måles på. Har 12 andre digitale temperatur føler kørende i test, 2 regnmåler, temperatur i køleskab, temperatur i fryser samles også op. Skal i nærmeste fremtid sætte en føler i øverste følerlomme på wtgr 100/40 så også denne temperatur kan vises. Lige nu er det kun den nederste temperatur der vises, som også varmepumpen styre varmtvandsproduktionen efter.
Har sendt dig en PB med lidt spørgsmål om kommunikation.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen » 21 feb 2021 15:37

Kan desværre ikke skrive i PB, da jeg får beskeden "Vi beklager, men du har ikke tilladelse til at bruge denne mulighed. For at anvende den, skal du være tilmeldt og deltage mere aktivt i debatterne.". Måske admin kan rette på dette.

Mvh Smoelfen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Lintz » 21 feb 2021 16:05

Smoelfen skrev:
21 feb 2021 15:37
Kan desværre ikke skrive i PB, da jeg får beskeden "Vi beklager, men du har ikke tilladelse til at bruge denne mulighed. For at anvende den, skal du være tilmeldt og deltage mere aktivt i debatterne.". Måske admin kan rette på dette.

Mvh Smoelfen
Reglerne omkring PB rules#private_beskeder_spam

Mvh. Lintz/Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen » 21 feb 2021 16:19

Ja, det står jo knivskarpt :D , men hvorfor har jeg så før kunnet skrive i PB? Har 2 ældre PB liggende i PB.

Mvh Smoelfen


Besvar