HPW jordvarme

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

HPW jordvarme

Indlæg af poul efterlønner »

Jeg ønsker kontakt til andre, der har installeret HPW jordvarme ! andre er selvfølgelig velkommen til at komme med kommentarer.

Jeg har brugt det meste af sommeren på at installere jordvarme, (og flytte mit solvarme) dels for at bruge de ca. 2500 kwt jeg har i overskud fra solceller, og dels for at have en varme forsyning der kan passe sig selv, hvis ikke jeg kan eller gider fyre i halm/blændefyret.

Udgangspunktet i anlægget er en 300 l buffertank der forsyner huset med varme, den kan opvarmes med overskudsvarme fra solvarmen, når VVB er varmet op, eller fra halm/brændefyret (som jeg forventer at fyre i ca. 3 - 4 måneder om vinteren), og sidst men ikke mindst fra varmepumpen.
Ovenstående giver rigtig mange rør i bryggerset, jeg mente, jeg havde god plads, det havde jeg ikke. :oops:

Det har nu kørt i en god måned, og ser ud til at fungere fint. :)
13 10 01 a.jpg
13 10 02 a.jpg
13 10 03 a.jpg
13 10 04 a.jpg
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

nemocharley

HPW jordvarme

Indlæg af nemocharley »

Det ser fint og kompakt ud trods alle rørene :)

Hvordan gik det med at flytte solvarmerørene?
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

HPW jordvarme

Indlæg af DBS »

Jeg kan ikke lide, at du ikke har armaflex på brinerør. Du kan altså nemt få problemmer med kondens på dem, og at fugten sætter sig i din rockwool isolering.
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

HPW jordvarme

Indlæg af poul efterlønner »

nemocharley skrev:Det ser fint og kompakt ud trods alle rørene :)

Hvordan gik det med at flytte solvarmerørene?
Det er meget kompakt. Det gik fint med at flytte solvarmen, jeg havde gemt de originale kasser til rørerne, mens vi flyttede manifolden, og monteret nye rør til VVB, ind over halmloftet, en tur ud i det fri, ind på stuehus-loftet, og ned i bryggerset, det er ikke så lang som det lyder, vi brugte ca. 35 m rør i alt.
der efter blev vacum-rør monteret med ny kontaktpasta, og det er færdig-isoleret, og frostsikret. :D
DBS skrev:Jeg kan ikke lide, at du ikke har armaflex på brinerør. Du kan altså nemt få problemmer med kondens på dem, og at fugten sætter sig i din rockwool isolering.
Hvis det bliver et problem, må jeg skifte det ud.
Jeg mente det var nemmere at isolere ordenligt med rockwool, når det er 50 mm slanger der kommer op af gulvet (under gulv er det isoleret med armaflex) derefter en tyk slange kobling, fra 1,5 " og ned til 1" , det er mange forskellige tykkelser.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Besvar