Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køb af luft til vand varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
DennisB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:18

køb af luft til vand varmepumpe

Indlæg af DennisB » 17 mar 2013 17:28

har et hus på 90kvm. med gulvvarme over alt. Huset er ny renoveret med 300mm iso i gulv og tag, og 160mm i væggene. og nye vinduer.
har kigget på en HPW fra vvs-grossisten. nogen der har erfaring med sådan.
http://www.vvs-grossisten.dk/index/aw10 ... l-v-p40999
mvh Dennis


nemocharley

køb af luft til vand varmepumpe

Indlæg af nemocharley » 19 mar 2013 21:54

Jeg har ikke erfaring med varmepumper. Jeg ville selv have haft en, men måtte sande at mit hus ikke er egnet til det.

Generelt - lad være med at købe for billigt - det kan hurtigt vise sig at blive det dyreste. Dit hus lyder ok egnet til varmepumpe (men ikke perfekt).
I dit tilfælde - hvis du vælger en billig pumpe, ville jeg nok tænke på at supplere med en bioovn/masseovn med noget varmeflytning.

Har du solceller? Hvis ikke så kan du måske yderligere tænke i at kombinere inderdelen (vandlageret) med solvarme - i det mindste et solvarmeanlæg som giver dig gratis varmt brugsvand i sommerhalvåret (kan nok anskaffes til omkring 15000).

Så ca 20.000 for vp, 15.000 for solvarme brugsvandsanlæg og 20.000 for en bioovn + alt det løse. Helt billigt er mit forslag ikke. Men det kan tages i etaper.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

køb af luft til vand varmepumpe

Indlæg af pso » 19 mar 2013 22:49

Jeg kiggede meget på HPW den før jeg fandt et pillefyr som der var plads til.
Det blev så pillefyr da vores hus er lidt for dårligt isoleret til varmepumpe.
I forhold til prisen fandt jeg at HPW var et godt køb , ikke den bedste du kan få men de bedste koster meget mere.
Jeg tror ikke du kan tjene merprisen for de dyre ind og ville selv have valgt HPW,
Jeg beregnede at vi skulle bruge brænddeovnen det meste af tiden i frostvejr for at elregningen ikke løb løbsk men det var det samme for alle luft til vand varmepumper. Jeg vil gætte på at det hus du beskriver kun bruger halvdelen af den varmen vores hus kræver og du kan derfor nok klare dig uden brændeovn.
ET vandsolfangere vil være godt men igen kan det næppe betale sig medmindre du kan lave en del selv.
Tænkt også på at udviklingen forsætter køber du en meget dyr varmepumpe skal den jo holde 30 år for afskrivningen. HPW skal bare holde 10 år og så kan du nok købe noget bedre om 10 år.
Jeg ville sørge for at få et par stikkontakter ekstra som er fordelt på flere faser. Således at skulle pumpen svigte eller vi får -25 grader og kraftig blæst så kan i sætte et par elradiatorer til. I kan også bare vælge at få et 6 KW tilskudsvaremlegeme indstalleret i vandkredsen, kan ikke rigtig huske om der sider en i HPW.

Inetilbyg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11 maj 2013 08:59
Mit fyr: Tasso
Areal: 200
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 0L
Årligt forbrug: 2300-2400L ca Olie
Geografisk sted: Ringe, Fyn

køb af luft til vand varmepumpe

Indlæg af Inetilbyg » 14 maj 2013 21:47

har oz kikket på sådanne en VP
har solvarme og pt olie fyr
og der kommer solceller op nu her (er på den gl ordning)
og har 110kvm med gulvvarme


Besvar